Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013



10.03.2014

Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha, III edycja

KATEGORIA: Kampanie firm komercyjnych i fundacji firm

KATEGORIA: Kampanie lokalne

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha to program edukacyjny dla gimnazjalistów. Jego celem jest popularyzacja wśród polskich uczniów przedmiotów ścisłych, takich jak matematyka, fizyka czy technika oraz promocja uzdolnionych młodych osób. W dłuższej perspektywie inicjatywa może przyczynić się do zwiększenia zainteresowania młodzieży uczelniami technicznymi i skutkować zwiększeniem kadry inżynierskiej w kraju.

Grupa docelowa

W programie biorą udział uczniowie gimnazjów z Warszawy i Wrocławia oraz okolic tych miast. Lokalizacje zostały wybrane ze względu na bliskość siedzib firmy oraz partnerskich placówek naukowych.

Strategia

Przedmioty ścisłe należą często do tych uważanych przez młodzież za trudne lub nieciekawe. Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha jest szansą dla uczniów gimnazjów, by przekonać się, że nauka jest fascynująca, zdobyć dodatkową wiedzę spoza podręczników i sprawdzić , jak może wyglądać ich ścieżka naukowa lub zawodowa w przyszłości.

Warsztaty Akademii Wynalazców prowadzone z naciskiem na praktykę mają za zadanie uczyć w atrakcyjny sposób. Nawiązanie współpracy z kołami naukowymi działającymi przy Politechnikach Warszawskiej i Wrocławskiej, organizatorami poszczególnych zajęć, ma z jednej strony ułatwić kontakt pomiędzy prowadzącymi i uczniami, których nie dzieli duża różnica wiekowa, a z drugiej przedstawić gimnazjalistom pasjonatów, którzy poprzez członkostwo w kołach naukowych angażują się w ciekawe projekty i mogą stać się inspiracją dla młodszych kolegów.

Drugi etap programu, tj. konkurs na wynalazek stanowi dodatkową motywację do nauki. Pokazuje, że wiedzę można wykorzystywać na co dzień, by rozwijać własne pomysły. W tym celu uczniowie przygotowują prototypy lub projekty urządzeń o powszechnym zastosowaniu.

Opis przebiegu kampanii

Trzecia edycja Akademii Wynalazców im. Roberta Boscha przebiegała tradycyjnie w dwóch etapach i trwała od stycznia do czerwca 2013 r.

Pierwszy z nich obejmował bezpłatne warsztaty na Politechnikach Warszawskiej i  Wrocławskiej, które miały za zadanie przedstawić uczniom wiedzę z przedmiotów ścisłych w atrakcyjny sposób, zaprezentować jej praktyczne zastosowanie i pobudzić do kreatywnego myślenia. Zajęcia były prowadzone przez studentów kół naukowych i dotyczyły różnych dziedzin, m.in. robotyki, aerodynamiki, optyki, materiałoznawstwa, energetyki czy mechaniki samochodowej.

W drugim etapie uczestnicy mogli w praktyce wykorzystać wiedzę zdobytą w czasie warsztatów, biorąc wziąć udział w konkursie. Uczniowie mieli za zadanie przygotować projekt wynalazku przy wsparciu finansowym firmy Robert Bosch. Z nadesłanych prototypów wybrany został najciekawszy pomysł. Rozdanie nagród miało miejsce podczas 2 gal finałowych w Warszawie i we Wrocławiu.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Strategia komunikacji projektu obejmuje 2 podstawowe kierunki. Poprzez stronę internetową komunikuje się z nauczycielami, którzy zapisują swoich uczniów na warsztaty. Strona stanowi bazę wiedzy o programie, pozwala automatycznie rejestrować grupy uczniów na zajęcia i zgłaszać pomysły wynalazku do konkursu. Metody komunikacji z nauczycielami uzupełniają wydarzenia specjalne (np. inauguracja i finał programu), bezpośrednie mailingi, ulotki informacyjne. Wydarzenia specjalne służą nawiązywaniu relacji z nauczycielami i nagradzaniu za zaangażowanie w program. Z kolei profil Akademii Wynalazców im. Roberta Boscha na Facebooku stanowi narzędzie dotarcia do młodzieży gimnazjalnej, która uczestniczy w warsztatach. Obecnie spośród ok. 830 fanów ponad 40 % należy do grupy poniżej 18 roku życia. Organizator przygotowuje również reportaże filmowe i zdjęciowe z warsztatów i wydarzeń specjalnych.

Efektywność

Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha jest programem nastawionym na efekty długofalowe i z każdym kolejnym rokiem cieszy się coraz większą popularnością. W trzeciej edycji stworzono 1500 miejsc na warsztatach kreatywnych, co stanowi równowartość sumy miejsc w pierwszej i drugiej odsłonie programu.

W wyniku prowadzonych działań na temat III edycji Akademii Wynalazców im. Roberta Boscha ukazało się 16 publikacji w prasie, 85 w Internecie i miało miejsce 27 emisji radiowych.

W trakcie trwania III edycji Akademii Wynalazców im. Roberta Boscha profil programu odnotował znaczny wzrost liczby fanów. W styczniu 2013 r. liczba polubień strony wynosiła 180 i z końcem projektu wzrosła trzykrotnie. Od stycznia do czerwca 2013 r. zmieniła się proporcja fanów z i spoza grupy docelowej (gimnazjaliści), na korzyść osób poniżej 18 roku życia.

Kampanijność

Program Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha organizowany jest co roku. Zgłoszona kampania to III edycja przedsięwzięcia. Program z każdym kolejnym rokiem cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Obecnie trwa jego IV edycja.

Opis inicjatora

Grupa Bosch jest wiodącym w świecie dostawcą technologii i usług. W 2013r. zgłosiła ponad 5000 patentów. Robert Bosch sp.z o.o. poprzez program wspiera rozwój zainteresowań naukowych polskich uczniów.


KrajPolska
Problemy społeczneEdukacja
NadawcaRobert Bosch
WykonawcaLighthouse Consultants
AdresaciUczniowie gimnazjów w Warszawie i Wrocławiu (oraz okolicach)
MediaPrasa, internet, radio, Facebook
Data zgłoszenia10.03.2014