10.03.2014 Kampania społeczno-edukacyjna "Gen Wolności" KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych Opis celu kampaniiKampania społeczna "Gen Wolności" to przede wszystkim dążenie do jakościowej zmiany postrzegania patriotyzmu przez młode pokolenie. Celem kampanii jest budowanie nowoczesnego-obywatelskiego patriotyzmu i promowanie rodzimej kultury, w nawiązaniu do bogatej historii Polski. Za pomocą różnych środków przekazu projekt ma zmienić postrzeganie patriotyzmu przez Polaków i zaangażować ich w akcje lokalne i takie o zasięgu krajowym. Hasła „wolność” i "poczucie sukcesu" są spoiwem całej kampanii. Grupa docelowaKampania skierowana jest do Polaków, w szczególności ludzi młodych, którzy szukają swojej tożsamości i wzorców; są, lub chcieliby być zaangażowani w inicjatywy lokalne i aktywne życie społeczne. Strategia1. definicja problemu
Obecnie brakuje w Polsce działań promujących aktywne postawy patriotyczne, które nie wzbudzałyby kontrowersji. W publicystce historycznej rzadko wychodzimy poza okres 1918 – 1989, przez co tracimy dystans do historii. Jednoczenie poprzez mieszanie historii i polityki zaciemniamy obraz, który dla obcokrajowców jest jednoznacznie pozytywny.
„Gen Wolności” ma stanowić rozwiązanie tego problemu. Chcemy odwołać się do całej polskiej historii, od jej zarania, przez mocarstwowość czasów Jagiellonów, nowoczesne rozwiązania obywatelskie czasów elekcji, prawodawstwo Królestwa i Republiki, zwycięskie bitwy z Wiktorią Wiedeńską i Bitwą Warszawską na czele, skończywszy na pokojowej rewolucji „Solidarności”. Za pomocą różnych środków przekazu chcemy osiągnąć główny cel: zmieniać postrzeganie patriotyzmu i zaangażować rodaków w akcje lokalne oraz te o zasięgu krajowym.
2. uzasadnienie wyboru grupy docelowej
Grupą docelową są Polacy - kampania "Gen Wolności" ma trafić do osób w każdym wieku, ale jej znaczącym odbiorcą są młodzi ludzie. Bardzo ważnym jest, aby osoby młode mogły utożsamiać się z pozytywnymi wzorcami i czerpać pomysły na dalsze życie dzięki zaangażowaniu w lokalne inicjatywy.
3. korzyści dla odbiorców (...).
„Gen Wolności” to program nowoczesny, przykuwający uwagę. Dzięki odejściu od starych rozwiązań i szukaniu innowacyjnych pomysłów w przestrzeni życia publicznego zainspirowaliśmy do młodych ludzi do aktywnej postawy obywatelskiej. Opis przebiegu kampanii1. Rozwinięcie strony internetowej projektu „Gen Wolności” ukazującej historię Polski przez pryzmat hasła "Wolność".
2. Kampania społeczna obecna w mediach tradycyjnych - spot telewizyjny wyprodukowany we współpracy z Narodowym Centrum Kultury emitowany na antenie programów TVP SA w czasie przeznaczonym dla kampanii społecznych, połączona z działaniem w Internecie (strona internetowa, facebook).
3. Obecność stoiska kampanii na festiwalach muzycznych Woodstock w Kostrzynie i Rock Festiwal w Cieszanowie. Poprzez wykorzystanie namiotu festiwalowego, który przykuwał uwagę uczestników festiwalu, i w którym odbywały się zaplanowane aktywności promujące idee kampanii, zaistniała ona w świadomości festiwalowiczów, przybywających z każdej części Polski. Namiot był nie tylko tradycyjną platformą wymiany uwag między prowadzącymi a gośćmi, ale miejscem, które było kreowane przez samych uczestników.
4. Wysyłka gadżetów edukacyjnych do szkół w Polsce.
5. Konkurs na kreatywny Dzień Niepodległości Wykorzystanie narzędzi komunikacji1. Spot był emitowany na antenie programów TVP SA w czasie przeznaczonym dla kampanii społecznych.
2. Działania w Internecie (strona Internetowa, facebook). Na stronie Genu Wolności na facebooku prowadzone byli liczne konkursy, wyświetlane zdjęcia, co kilka dni pojawiały się ciekawostki historyczne. Kampanii społeczna, połączona z działaniem w Internecie (strona internetowa, facebook) pozwoliła dotrzeć do szerokiej rzeszy odbiorców w Polsce i utrzymywać stały kontakt z jej ambasadorami.
3. O kampanii pisały liczne media lokalne, a także te o zasięgu krajowym. Efektywność1. Dzięki naszej kampanii młode osoby zaczęły angażować się w lokalne inicjatywy i same stały się ambasadorami kampanii promując obywatelski patriotyzm. Wartość ta jest mierzalna dzięki prowadzonym przez nas konkursom i ilość osób codziennie odwiedzających nasz profil na fb, a w czasie wakacji stosika na festiwalach muzycznych.
2. Kampania w 2013 r. dzięki wysyłce gadżetów edukacyjnych do szkół gimnazjalnych w Polsce, obecności spotu w TVP i animacji na festiwalach muzycznych dotarła do ponad 300 tys. odbiorców
3. Łącznie z prasą tradycyjną i Internetem (w tym mediami społecznościowymi) ok. 45
4. Kampania w 2013 roku była w ponad 70% finansowana przez Narodowe Centrum Kultury w ramach programu Interwencje 1 i Interwencje 2. Całkowity budżet kampanii wyniósł w ubiegłym roku: 190 494,01zł. KampanijnośćKampania społeczno-edukacyjna "Gen Wolności" jest realizowana od 2011 roku i będzie kontynuowana w latach następnych. Opis inicjatoraInstytut Lecha Wałęsy jest apolityczną organizacją pozarządową typu non-profit. Instytut został ufundowany przez Prezydenta Lecha Wałęsę w grudniu 1995 i jest pierwszą tego typu instytucją w Polsce. Współorganizatorem kampanii Gen Wolności obok Instytutu Lecha Wałęsy jest Narodowe Centrum Kultury. |