Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013



10.03.2014

OGLĄDAM, CZUJĘ, MYŚLĘ – MŁODZI W KINIE

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Celem kampanii było:
• Pokazanie, że kontakt z ambitnym, nieszablonowym kinem to jeden z najważniejszych sposobów kształtowania osobowości, światopoglądu, wrażliwości młodych ludzi.
• Zaproponowanie młodzieży artystycznego kina, jako alternatywy dla komercyjnych produkcji i telewizji
• Zachęcenie nauczycieli do potraktowania kina jako ważnego i skutecznego narzędzia edukacji
• Zainicjowanie debaty publicznej na temat roli edukacji filmowej

Grupa docelowa

Kampania skierowana była do uczniów, ich rodziców oraz nauczycieli, a także mediów opiniotwórczych.

Strategia

Kino to medium wszechobecne i uniwersalne. Oglądanie filmów jest jednym z najczęściej deklarowanych przez Polaków sposobów udziału w kulturze. Jednocześnie większość młodych ludzi nie jest gotowa na kontakt z ambitnym repertuarem. W  szkołach nie uczy się krytycznego oglądania filmów. Nauczyciele i rodzice rzadko doceniają kino jako narzędzie edukacji.

Organizując kampanię chcieliśmy pokazać, że odbioru filmu trzeba się uczyć tak jak kontaktu z literaturą. Jak powiedział wspierający kampanię Krzysztof Zanussi: „Nie można być dzisiaj analfabetą filmowym”. Równie ważne było dla nas przekazanie rodzicom, w jaki sposób dzięki filmowi rozwijać wrażliwość i emocje dzieci.

Kampanię skierowaliśmy do młodych. Odbiorcami komunikacji byli również rodzice i nauczyciele, czyli osoby decydujące o tym, co oglądają i czego uczą się dzieci.

Do grup docelowych dostosowana została strategia kampanii oparta na dwóch filarach: głosie młodzieży oraz autorytecie ambasadorów kampanii. Głos młodego pokolenia reprezentował pierwszy w Polsce raport o wpływie kina na postawy i emocje młodzieży. Drugim filarem były głosy ambasadorów: Łukasza Simlata, Jacka Poniedziałka, Ilony Ostrowskiej, Marii Pakulnis oraz Roberta Gonery, a także Bartosza Konopki i Krzysztofa Zanussiego, którzy na własnym przykładzie pokazywali, jak ważną rolę w ich życiu odegrało kino. Kampanię wsparli też psychologowie oraz filmoznawcy.

Młodzież i nauczyciele otrzymali zaproszenie do udziału w programie edukacji filmowej.

Opis przebiegu kampanii

Kampania trwała od maja do października 2013 roku. Zainaugurowała ją publikacja raportu o wpływie kina na młodzież, a także premiera spotów z udziałem: Łukasza Simlata, Jacka Poniedziałka, Ilony Ostrowskiej, Marii Pakulnis i Roberta Gonery. W filmowych etiudach odnieśli się do tematów poruszanych w raporcie przez młodzież: tożsamość, empatia, wielokulturowość, bunt i konsumpcjonizm. Dodatkowo zarejestrowane zostały wypowiedzi ambasadorów kampanii opisujące ich najważniejsze filmowe doświadczenia.
Kampanii towarzyszył aktywnie działający blog ogladamczujemysle.blogspot.com, na którym m.in. zorganizowany został konkurs filmowy dla nastolatków. Jego zwycięzca pojechał na 38. Festiwal Filmowy w Gdyni jako członek młodzieżowego jury. Przez cały czas kampanii prowadzone były zapisy do programu edukacji filmowej na rok szkolny 2013/2014.
Jednocześnie prowadzona była komunikacja z mediami, która miała na celu wzmocnienie dyskusji o edukacyjnej roli kina.
Nie prowadzono działań reklamowych.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Na bazie raportu, spotów kampanii oraz wypowiedzi ambasadorów prowadzona była komunikacja z wszystkimi typami mediów. Komunikacja kontekstowa z udziałem ambasadorów oraz ekspertów podtrzymała zainteresowanie mediów oraz opinii publicznej tematem kampanii przez cały czas jej trwania. Zorganizowane zostały dwa spotkania dla dziennikarzy: inaugurujące kampanię w maju 2013 r. oraz lekcja pokazowa w warszawskim liceum im. Hoffmanowej we wrześniu 2013 r., podczas której w szkolnych ławkach zasiedli obok siebie uczniowie i ambasadorzy kampanii (Jacek Poniedziałek i Ilona Ostowska).
Publikacje na temat kampanii pojawiły się w ogólnopolskiej prasie, telewizji i radiu (skierowane do wszystkich adresatów kampanii), a także w Internecie, gdzie komunikacja prowadzona była głównie z myślą o młodych.
Z myślą o młodych odbiorcach działał blog kampanii oraz profil na Facebooku. Spoty kampanii oraz filmy konkursowe stworzone przez młodzież publikowane były na kanale YouTube.

Efektywność

Zmiana postaw to proces długofalowy, wymagający ponawiania działań, dlatego już teraz planowane są dalsze etapy kampanii. Jak dotąd udało się przełamać stereotypy dotyczące postrzegania edukacji filmowej, a także zainicjować ogólnopolską debatę na temat wpływu kina na młodzież.
Widocznym efektem wpływu kampanii było zainteresowanie wszystkich typów mediów, obecność tematów związanych z kampanią w mediach o największym zasięgu jak „Rzeczpospolita” i oglądalności (TVP2, TVN 24, Polsat News). O kampanii szeroko informowało radio, m.in. Jedynka PR, Program Trzeci PR, Czwórka, Radio PIN, Roxy FM. Temat było dobrze eksponowany w mediach lokalnych ("Dziennik Łódzki", "Dziennik Zachodni", "Kurier Lubelski", Radio Białystok, Radio Lublin).
W sumie we wszystkich typach mediów ukazało się 173 publikacji związanych z kampanią, w tym aż czterdzieści w radiu i telewizji. Opublikowanych zostało ponad 30 wywiadów z ambasadorami i organizatorami. Ukazało się kilka tysięcy komentarzy na blogu i w mediach społecznościowych. Filmy konkursowe w kanale You Tube obejrzało ponad 10 000 osób.
Wartość ekwiwalentu reklamowego kampanii to ok. 1 mln złotych.

Kampanijność

Zainicjowana w 2013 roku kampania będzie kontynuowana i rozszerzona na najmłodsze pokolenie widzów – przedszkolaki.

Opis inicjatora

Inicjatorem kampanii było Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, które obok projektów edukacyjnych organizuje wiele ważnych filmowych wydarzeń jak MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu.


KrajPolska
Problemy społeczneEdukacja, Kultura
NadawcaStowarzyszenie Nowe Horyzonty
WykonawcaAgencja Go Culture
AdresaciUczniowie, ich rodzice i nauczyciele oraz media opiniotwórcze
MediaTelewizja, radio, prasa, internet
Data zgłoszenia10.03.2014
Dodatkowe materiały
 
 
 
 
 
 plik: ogladam_czuje_mysle_mlodzi_w_kinie.pdf