Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013



10.03.2014

Poland. Come and complain.

KATEGORIA: Kampanie instytucji publicznych

Opis celu kampanii

Celem kampanii było zaprezentowanie dokonań Polaków, w dość nietypowy sposób oraz pokazanie, że mamy poczucie humoru i dystans do siebie.

Grupa docelowa

Obcokrajowcy, zagraniczni liderzy opinii

Strategia

Problem: Poland. Pole-land. North Pole. Polar bear. Niestety ciągle są na świecie ludzie, którzy
mają takie pojęcie o Polsce. Ech, szkoda gadać...

Opis przebiegu kampanii

Najpierw stworzyliśmy serię trzech, a później kolejnych trzech filmów viralowych z Polakami narzekającymi na polskie osiągnięcia – o ile można to nazwać osiągnięciami – i wrzuciliśmy je na YouTube. W ciągu kilku miesięcy obejrzało je blisko 300 000 ludzi. Ale fakt, że miliona jeszcze nie ma... Później uruchomiliśmy fanpage na Facebooku, który w ciągu kilku miesięcy zebrał ponad 30000 fanów i liczba ta ciągle rośnie, aczkolwiek mogłaby jeszcze szybciej. Napisaliśmy nawet list w imieniu narodu polskiego do Zuckerberga, by zamiast „comment” pojawił się przycisk „complaint”, co by nam, Polakom, zdecydowanie ułatwiło życie. Choć nie lubimy lajków, ciągle zaskakuje nas popularność, jaką cieszą się posty i memy, w których w zasadzie nic tylko narzekamy na wszystko, co polskie. A już najbardziej obcokrajowcy chyba polubili ulubione danie Polaków – mizerię. Powstała też strona na Twitterze, ale tutaj nie mamy się czym chwalić. Za to chwalą nas inni... ...chociaż są też i tacy, którzy narzekają.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Kampania viralowa, stąd główny nacisk na social media: YouTube, Facebook i Twitter.

Efektywność

I faza

1. 125 publikacji w mediach polskich, w tym w wiodących portalach opiniotwórczych (m.in.
Wprost, Newsweek, Dziennik Polski24, Gazeta.pl), w kanałach telewizyjnych (m.in. TVP INFO,
TVP2, Polsat News) oraz kanałach radiowych (m.in. Program 3 Polskiego Radia, Radio Zet)
2. Publikacje w zagranicznych serwisach prasowych, m.in. uznanym na całym świecie PRDaily,
TrendHunter
3. Buzz w mikrospołecznościach (Twitter), o kampanii pisali czołowi dziennikarze Telegraph,
Financial Times, El Mundo
4. Łącznie ponad 5 tysięcy osób udostępniło w serwisach Twitter, Facebook, Google + video
kampanii umieszczone na YouTube

II faza - trwa do 31 marca br.

Kampanijność

I - faza kampanii odbyła się w sierpniu 2013. Obecnie trwa II faza - luty-marzec 2014 r.

Opis inicjatora

Instytut Adama Mickiewicza to narodowa instytucja kultury, która nie ustaje w działaniach, by cały świat jednak lepiej rozumiał naszą historię, kulturę i charakter polskiego społeczeństwa.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

„Poland. Come and complain” to kampania nie tylko prezentująca dokonania Polaków i to w dość nietypowy sposób, ale przede wszystkim pokazująca, że mamy poczucie humoru i dystans do siebie. Nasza idea bazowała właśnie na tym, co my Polacy lubimy robić najbardziej - czyli na narzekaniu. I nie chodzi tu o zwykłe narzekanie, co potrafi wiele nacji na świeciem, tylko narzekanie konstruktywne, które w naszym wykonaniu jest sztuką, a my jesteśmy w tym prawdziwymi mistrzami świata.


KrajPolska
Problemy społeczneKultura
NadawcaInstytut Adama Mickiewicza
WykonawcaBlacklama
AdresaciObcokrajowcy, zagraniczni liderzy opinii
MediaYouTube, Facebook, Twitter
Data zgłoszenia10.03.2014
Dodatkowe materiały