Kampanie zgłoszone do konkursu
|
23.03.2015 Smutny Autobus KATEGORIA: Kampanie instytucji publicznych
Opis celu kampaniiCelem kampanii było zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podróży autobusami. E-usługa Bezpieczny Autobus umożliwia szybko i wygodnie sprawdzić, czy autobus ma aktualny przegląd techniczny i ubezpieczenie OC. Zależało nam, aby przy bardzo ograniczonych środkach na promocję, zbudować świadomość e-usługi. Grupa docelowa1. Rodzice, którzy wysyłają dzieci na wycieczki autokarowe
StrategiaPodróże autobusami to wciąż najpopularniejszy sposób podróżowania w Polsce, jednak stan autobusów pozostawia dużo do życzenia. 60% zarejestrowanych autobusów ma ponad 14 lat. Każdy autobus powinien raz na pół roku przechodzić obowiązkowe badanie techniczne. Kontrole policji wykazują, że po naszych drogach jeżdżą również autobusy, które nie mają ważnego przeglądu, a ich stan techniczny stanowi olbrzymie zagrożenie na drodze. Autobusami nieuczciwych przewoźników podróżują dzieci i dorośli. Wprowadzając e-usługę Bezpieczny Autobus daliśmy każdemu podróżującemu bardzo proste i bezpłatne narzędzie do wstępnej weryfikacji pojazdu. Wystarczy nr rejestracyjny autobusu i po sekundzie mamy dostęp do wiarygodnych danych z państwowego rejestru CEPiK. Jeśli autobus nie ma ważnego przeglądu technicznego lub ważnej polisy OC, należy wezwać policję. Opis przebiegu kampaniiJedynym materiałem, jaki wykorzystaliśmy w kampanii, był animowany film pt. Smutny Autobus zamieszczony na koncie YouTube MSW oraz informacja prasowa o uruchomieniu e-usługi Bezpieczny Autobus, którą wraz z linkiem do filmu rozdystrybuował dział PR ministerstwa. Reakcja była natychmiastowa. Tego samego dnia pojawiły się informacje w dużych serwisach informacyjnych (m.in. Gazeta.pl, TVN24). Mówiły o e-usłudze, ale w dużo większym stopniu opisywały niecodzienny sposób, w jaki promowaliśmy ją. To sprawiło, że informacja zaczęła rozchodzić się błyskawicznie. Pojawiały się kolejne artykuły, zaktywizowali się internauci, którzy rozpoczęli zamieszczać masowo komentarze oraz link do filmu w social mediach. Pisały o nas wszystkie duże portale - Onet, WP, Fakt.pl, Interia, RadioZet, RMF, Pudelek i wiele, wiele innych. To sprawiło, że drugiego dnia trafiliśmy do głównego wydania Faktów w TVN oraz Wiadomości w TVP. Wydźwięk obu materiałów był nam przychylny. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiPo emisji w TV kampania nabrała rozpędu. W blogosferze zawrzało. Zaczęły pojawiać się pierwsze przeróbki naszego filmu i internetowe memy. Czwartego dnia kampanii oglądalność filmu na YT przekroczyła 1 milion wyświetleń, w drugim tygodniu sięgnęła 1,8 mln. O Smutnym Autobusie zaczęli wypowiadać się znani blogerzy, dziennikarze prasowi, radiowi. Pojęcie smutny autobus trafiło do języka potocznego mediów. Film podzielił polski internet na osoby oburzone filmem oraz gorliwych obrońców. Krytyka zarzucała nam, że niszcząc uczłowieczony, przyjazny autobusik promujemy wykluczenie społeczne. Obrońcy ripostowali, że to tylko film-animacja, która w sposób dobitny ma przekazać, że nie ma tolerancji dla niesprawnych autobusów, gdy chodzi o życie ludzi. EfektywnośćPo 10 tygodniach od startu kampanii przeprowadziliśmy badanie. Skan internetu wykazał, że na temat filmu i kampanii pojawiły się 363 artykuły, 5500 postów i ponad 13 tys. komentarzy internetowych. W tym czasie pojawiło się też 185 przeróbek video i wskazań w videoblogach. Co nas zaskoczyło, wydźwięk aż 56% ogółu wypowiedzi był neutralny, 15% pozytywny. Tylko 29% miało charakter negatywny. KampanijnośćKampania miała swoją kontynuację we wrześniu 2014 r. Na profilu YouTube MSW zamieszczony został film pt. Kosmos. Przypominaliśmy w nim o e-usłudze w kontekście podróży uczniów szkolnymi gimbusami. Opis inicjatoraCentralny Ośrodek Informatyki to powołana przez Ministra Spraw Wewnętrznych w 2010 r. wyspecjalizowana agenda do realizacji projektów informatycznych. www.coi.gov.pl |
Kraj | Polska |
Problemy społeczne | Bezpieczeństwo ruchu drogowego |
Nadawca | Centralny Ośrodek Informatyki / MSW |
Wykonawca | K2 Internet |
Adresaci | Rodzice dzieci podróżujących autobusami |
Media | Internet, social media |
Data zgłoszenia | 23.03.2015 |
Dodatkowe materiały | |