Kampanie zgłoszone do konkursu
|
23.03.2015 Jeden test. Dwa życia. Zrób test na HIV. Dla siebie i swojego dziecka.™ KATEGORIA: Kampanie instytucji publicznych KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej
Opis celu kampaniiWiele osób niesłusznie uważa, że problem HIV ich nie dotyczy, przez co o swoim zakażeniu dowiadują się zbyt późno. Rodzą się również dzieci zakażone tym groźnym wirusem. Można temu zapobiec – wystarczy, żeby przyszła mama wykonała w ciąży test na HIV i poddała się leczeniu, gdyby wynik okazał się pozytywny. Celem kampanii jest zmniejszenie liczby zakażeń HIV wśród nowo narodzonych dzieci oraz zwiększenie świadomości dot. testowania w kierunku HIV wśród osób dorosłych. Grupa docelowaBeneficjentami kampanii są kobiety w wieku prokreacyjnym planujące macierzyństwo i będące w ciąży, lekarze ginekolodzy, położne. StrategiaTest na HIV, zgodnie ze standardami opieki medycznej nad kobietą w ciąży, powinien zostać wykonany do 10. tygodnia ciąży oraz pomiędzy 33. a 37. tygodniem. Nie wszystkie kobiety w ciąży wykonują test, choć to badanie pozwala zastosować leki, które chronią dziecko przed zakażeniem. Szacuje się, że w Polsce 50% osób zakażonych HIV nie wie o swoim zakażeniu. Wg badań osoby nieświadome swego zakażenia są źródłem 70% nowych zakażeń. Ponad 100 dzieci jest objętych leczeniem antyretrowirusowym. Opis przebiegu kampaniiKampania została zainaugurowana 20 listopada 2014 r. konferencją prasową z udziałem ekspertów oraz ambasadorki - aktorki, Pani Ady Fijał. Tego samego dnia ruszyła strona www kampanii (www.aids.gov.pl/kampanie/1test.2zycia/) i została rozesłana informacja prasowa do mediów. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiUlotki skierowane do kobiet i ulotki do ginekologów oraz położnych były dystrybuowane przez wojewódzkie i powiatowe stacje sanitarno-epidemiologiczne, skąd trafiały do odbiorców docelowych w gabinetach lekarskich, na korytarzach przychodni i szpitali. EfektywnośćBadanie zmiany postaw będzie możliwe w 2016 r., po zakończeniu kampanii w 2015 roku i po zakończeniu okresu sprawozdawczego przez Narodowy Fundusz Zdrowia za dany rok. Badanie będzie polegało na analizie liczby wykonania procedur testowania kobiet ciężarnych w kierunku HIV w Polsce w latach 2013-2015. KampanijnośćW 2015 r.: internetowy konkurs wiedzy dla kobiet w ciąży i planujących macierzyństwo realizowany na stronie kampanii z udziałem prasy i mediów internetowych; obecność przekazu kampanii w książce „Córeczka” aut. Liliany Fabisińskiej oraz obecność przedstawicieli Centrum na konferencjach naukowych. Opis inicjatoraKrajowe Centrum ds. AIDS, agenda Ministra Zdrowia, koordynuje i współrealizuje Krajowy Program Zapobiegania Zakażeniom HIV i Zwalczania AIDS. Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczyKrajowe Centrum ds. AIDS przeprowadziło analizę problemu, przygotowało założenia kampanii, wybrało strategię i narzędzia komunikacji oraz opracowało warstwę merytoryczną wydarzenia. Za zgodą Centers for Disease Control and Prevention w kampanii wykorzystano logotyp i hasło programu One test. Two lives. Get tested for HIV. For you and the baby.™, który był realizowany w 2011 roku w USA. Logo i hasło stały się inspiracją do opracowania graficznej warstwy materiałów kampanijnych. |
Kraj | Polska |
Problemy społeczne | Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia |
Nadawca | Krajowe Centrum ds. AIDS |
Wykonawca | Krajowe Centrum ds. AIDS, Alfa Communications |
Adresaci | kobiety planujące macierzyństwo i będące w ciąży, lekarze ginekolodzy, położne |
Media | prasa, internet, telewizja, radio |
Data zgłoszenia | 23.03.2015 |
Dodatkowe materiały | plik: jeden_test.pdf |