Kampanie zgłoszone do konkursu
|
30.03.2015 Program "Jeżdżę z głową" - III edycja KATEGORIA: Programy edukacyjne firm ( CSR)
Opis celu kampaniiCelem programu „Jeżdżę z głową” jest budowanie postaw zaangażowania obywatelskiego wśród młodzieży gimnazjalnej oraz lokalnych wspólnot z małych miejscowości. Drugim zadaniem programu jest edukacja oraz budowanie świadomości w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Sukces projektu jest mierzony m.in. liczbą aktywnych uczestników, złożonych petycji i oddolnych inicjatyw podejmowanych przez uczestników. Grupa docelowaAdresatami programu są uczniowie i nauczyciele szkół gimnazjalnych oraz społeczności lokalne (w tym instytucje zaufania publicznego: policja, władze, media) z miejscowości poniżej 50 000 mieszkańców. StrategiaProgram jest realizowany od 2012 r. (trzy edycje) jako odpowiedź na niepokojąco niski poziom znajomości przepisów drogowych wśród młodzieży gimnazjalnej, potwierdzony w badaniach przeprowadzonych na zlecenie Fundacji BGŻ. Choć 93% uczniów zadeklarowało, że jeździ rowerem, to tylko nieco ponad połowa z nich zna obowiązujące przepisy odnoszące się do rowerzystów. Dodatkowo polskie drogi należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych w Europie, a wiele wypadków i kolizji ma miejsce w małych miastach i wsiach. Mieszkańcy niewielkich miejscowości uskarżają się również na słabo rozwiniętą infrastrukturę drogową. Opis przebiegu kampaniiIII edycja „Jeżdżę z głową” trwała od września 2014 do stycznia 2015 roku. W tym czasie odbyły się lekcje o BRD, w których wzięło udział 3000 uczniów z 72 szkół zakwalifikowanych do projektu. Przeprowadzili oni 10 tys. ankiet wśród mieszkańców swoich miejscowości, by opracować mapy niebezpiecznych miejsc w ich regionie, które w dalszym etapie stały się podstawą petycji do władz lokalnych. Zdobytą wiedzę uczniowie wykorzystali w ulicznych akcjach budowania świadomości w miastach. Odwiedzili też ponad 200 klas, by podzielić się wiedzą na temat BRD z młodszymi kolegami. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiW aspekcie komunikacyjnym organizatorzy programu postanowili szczególną uwagę poświęcić lokalnym koordynatorom projektu, czyli nauczycielom. We współpracy z ekspertami przygotowano dla nich materiały edukacyjne i narzędzia do budowy zaangażowania społecznego, w tym platformę e-learningową, poradnik metodyczny ze scenariuszami lekcji, materiały instruktażowe do realizacji każdego z elementów projektu, edukacyjną grę planszową, film animowany, ankiety, wzory petycji do samorządów oraz gadżety odblaskowe. Dodatkowo jako forum wymiany doświadczeń i praktyk uruchomiono zamkniętą grupę dyskusyjną dla nauczycieli na portalu Facebook. Efektywność„Jeżdżę głową” swoim zasięgiem objął miejscowości z 1,1 mln mieszkańców. Przez 5 miesięcy trwania program bezpośrednio z tematem BRD dotarł on do minimum 15 tys. osób. W projekcie wzięło udział 3000 gimnazjalistów z 72 gimnazjów z małych miejscowości. Projekt koordynowało 123 nauczycieli. Łącznie przeprowadzono 550 zajęć z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz 220 lekcji w ramach edukacji rówieśniczej. Dodatkowo zorganizowano ponad 100 spotkań młodzieży szkolnej z przedstawicielami policji i służb ratowniczych. Kampanijność„Jeżdżę z głową” jest programem cyklicznym – od 2012 roku zorganizowano 3 edycje. Łącznie we wszystkich edycjach projektu wzięło udział niemal 500 nauczycieli i 12 000 uczniów z ponad 270 gimnazjów w Polsce. Opis inicjatoraFundacja BGŻ podejmuje inicjatywy w obszarze edukacji i solidarności społecznej wynikające z odpowiedzialności Banku BGŻ jako instytucji zaufania publicznego na rzecz rozwoju lokalnych środowisk. |
Kraj | Polska |
Problemy społeczne | Aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Bezpieczeństwo ruchu drogowego, Edukacja |
Nadawca | Fundacja BGŻ |
Wykonawca | Pitera Communications |
Adresaci | Uczniowie i nauczyciele szkół gimnazjalnych, rodzice, społeczności lokalne, władze samorządowe, policja. |
Media | Prasa, internet, RTV. |
Data zgłoszenia | 30.03.2015 |
Dodatkowe materiały | plik: trzecia_edycja_programu_jezdze_z_glowa.pdf |