Przeczytam 52 książki w 2015 roku
KATEGORIA: Akcje zaangażowane społecznie
Nazwa i opis inicjatora kampanii
Marcin Gnat
Nazwa wykonawcy
Marcin Gnat
Data realizacji kampanii (od-do)
1.01.2015 - 31.12.2015 r.
Strategia
Opis celu kampanii
Akcja \\\\\\\"Przeczytam 52 książki w 2015 roku\\\\\\\" prowadzona była na portalu społecznościowym Facebook i motywowała uczestników do przeczytania co najmniej 52 książek w roku 2015 roku. Dodatkową inspiracją i motywacją był społeczny aspekt zabawy - uczestnicy wyzwania dzielili się opiniami o przeczytanych tytułach i dopingowali do działania.
Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania
Co roku docierają do nas informacje z mediów, że jako Polacy czytamy coraz mniej. Na przekór tej powszechnie powtarzanej informacji powstało wydarzenie, w którym oddolnie \\\\\\\"My Polacy\\\\\\\" mówimy głośne \\\\\\\"nie\\\\\\\" tej krzywdzącej opinii i pokazuje, że nasz naród również kocha czytać i jest nas dużo.
Insight
Lubie książki i nie lubię być oceniany stereotypowo jako przedstawiciel narodu, który nie czyta. Lubię czytać, ale dotychczas brakowało mi konsekwencji, by robić to regularnie w zadowalającym stopniu. Dołączę do wyzwania “Przeczytam 52 książki…” by wspólnie z innymi ludźmi osiągnąć ten cel.
Określenie grupy docelowej
Przede wszystkim polscy internauci korzystający z mediów społecznościowych ale tak naprawdę całe polskie społeczeństwo.
Wyjaśnienie idei kreatywnej
Internauci podejmują publiczną deklarację, dołączając do wyzwania na Facebooku. To postanowienie obliguje ich do wypełnienia postanowienia przed ludźmi a regularne notowanie postępów w czytaniu na stronie wydarzenia np. “16/52 - “Zły” Leopold Tyrmand” pozwala im dokumentować postępy w działaniu przy okazji dzieląc się swoimi przeczytanymi dziełami z innymi uczestnikami.
Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action
52 albo i więcej. Taka akcja. Na pohybel tym, którym słupki pokazują, że w Polsce się nie czyta (...) Grubość - dowolna. Format - też (...)Bo cel naszej akcji jest jeden - poszerzamy swoje horyzonty!
Hasło/slogan
W zasadzie było ono zarazem nazwą wyzwania i brzmiało “Przeczytam 52 książki w 2015 roku”.
Plany kontynuacji kampanii
W 2016 roku uruchomiona została druga edycja wyzwania, która ponownie okazała się sukcesem angażując 60 tys uczestników (100 tys osób wraz z obserwatorami wydarzenia). Wydarzenie ponownie stało się głośnym tematem opinii publicznej owocując choćby materiałami w mediach np. “Panorama”, “Pytanie na śniadanie” (TVP 2), Polsat News, I Program Polskiego Radia, “Rzeczpospolita”, “Gazeta Wyborcza”.
Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)
Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność
1. Uruchomienie wydarzenia na Facebooku tuż przed Nowym Rokiem, w momencie, gdy ludzie zastanawiają się nad noworocznymi postanowieniami.
2. Rozpropagowanie wydarzenia wśród znajomych na Facebooku. Co istotne, bardzo szybko nastąpił efekt “viralu”, co sprawiło, że liczba uczestników zaczęła przyrastać bardzo dynamicznie.
3. Utworzenie fanpejdża “52 Book Challenge PL” jako komplementarnego medium akcji, z którego uczestnicy mogli się dowiadywać o wszystkich zdarzeniach towarzyszących wyzwaniu.
4. W czasie całego trwania akcji tj. przez cały 2015 roku twórca zdarzenia Marcin Gnat aktywnie udzielał się w społeczności jako animator/motywator dyskusji w grupie.
5. Na samym końcu akcji przeprowadzona została ankieta, w której uczestnicy ujawniali ilość przeczytanych w 2015 roku. Podkreślane jednak było, że najważniejszym recenzentem wykonania zadania jest “juror wewnętrzny”w każdym z nas, czyli my sami - uczestnicy wyzwania.
Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)
Narzędziem wykorzystanym przez twórcę wydarzenia była platforma społecznościowa Facebook - (strona wydarzenia i fanpejdż) oraz sporadycznie blog - 52bookchallengepl.wordpress.com. Działania na Facebooku sprawiły, że udział w akcji zadeklarowało 102,5 tysięcy osób.
Opis działań PR
Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego
Kiedy akcja zaczęła zyskiwać ogólnopolski rozgłos, wspierać ją zaczęły media - opisując temat i zachęcając do udziału. Biblioteki, które promowały akcję w swoich placówkach, wydawnictwa, które przygotowywały specjalne rabaty dla uczestników wyzwania a także sami pisarze, którzy udzielali symbolicznego wsparcia uczestnikom i zachęcali do udziału w nim.
Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?
Materiały temat akcji pojawiły się w “Teleexpresie” (TVP1), “Panoramie” (TVP2)“Informacjach Kulturalnych”(TVP Kultura) a także na antenach Polskiego Radia. Felietony na jej temat pojawiały się m.in. w “Newsweeku” (Piotr Bratkowski) i “Polityce” (Justyna Sobolewska). O akcji pisały również m.in. “RP”, “Wyborcza”, \\\"Onet\\\", \\\"Wprost\\\", “Nasz Dziennik”.
Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.
Najpopularniejszym hasłem wykreowanym przez akcję, jest sama jej nazwa, “Przeczytam 52 książki w 2015 roku”, która dziś często pojawia się w kontekście różnorakich dyskusji niemal jako synonim internetowego zrywu, wyzwania w jakiejś słusznej sprawie.
Efektywność
Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów
W akcję aktywnie zaangażowało się 102,5 tysięcy polskich internautów, którzy w bardzo dużym procencie aktywnie dokumentowali swoje postępy w czytaniu na stronie wydarzenia przez cały rok. Akcja obiła się szerokim echem w mediach oraz stała się istotnym tematem dyskusji w temacie czytelnictwa w Polsce i sposobów na jego promocję. Akcja przekroczyła najśmielsze marzenia jej twórcy.
W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?
Tuż po zakończeniu 2015 roku, organizator wydarzenia uruchomił internetową ankietę, w której uczestnicy mogli zagłosować ile książek przeczytali. W ankiecie wzięło udział ponad 11,4 tysiąca osób z czego 35,5 % zadeklarowało, że przeczytało 52 lub więcej książek w 2015 roku. Konfrontując ten wynik z liczbą uczestników, możemy mówić o liczbach sięgających kilku MILIONÓW przeczytanych książek.
Budżet kampanii
Od samego początku do końca na promocję akcji “Przeczytam 52 książki w 2015 roku” nie została wydana praktycznie ani jedna złotówka. Budżet zamknął się w liczbie ZERO złotych.
Jaka była zmiana postaw
Dzięki akcji “Przeczytam 52 książki w 2015 roku”, moda na regularne czytanie mocno przeniknęła do świata polskich social mediów, bez wątpienia stając się zaczątkiem nowej “mody na czytanie” w społeczeństwie ery smartfonów.
Kreacja
Dane na temat czytelnictwa w Polsce są alarmujące od lat. Marcin Gnat postanowił statystykę zmienić. Noworocznie postanowił sobie przeczytać jedną książkę na tydzień. I tak oto jedno postanowienie zaczęły realizować tysiące.
Posted by Panorama TVP on 10 styczeń 2016
Czy przeczytanie 52 ksiażek w ciągu roku to dużo? Kto się przyłącza?:)
Posted by Kronika TVP3 Kraków on 13 styczeń 2015
http://www.tvp.info/18172241/12012015-1715
http://vod.tvp.pl/18241171/19012015