Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2015



"NBP nie wyklucza"

KATEGORIA: Kampanie instytucji publicznych

Nazwa i opis inicjatora kampanii

Narodowy Bank Polski - Narodowy Bank Narodowy Bank Polski (NBP) jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w Konstytucji, ustawie o Narodowym Banku Polskim i ustawie prawo bankowe. Wymienione akty prawne gwarantują niezależność NBP od innych organów państwa. NBP pełni trzy podstawowe funkcje: banku emisyjnego, banku banków oraz centralnego banku państwa.

Nazwa wykonawcy

nie podajemy do wiadomości

Data realizacji kampanii (od-do)

Kampania realizowana jest w sposób ciągły od 2011 r.

 

Strategia

Opis celu kampanii

„NBP nie wyklucza” to kampania mająca na celu informowanie o podstawach finansów i ekonomii osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności, przede wszystkim słuchu, wzroku oraz niepełnosprawnością intelektualną, jak również dzieciom w wieku 1-9 (w tym dzieciom z niepełnosprawnościami). Kampania ma umożliwić ww. osobom zapoznanie się w podstawowymi informacjami nt. systemu płatniczego i bankowości.

Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania

Osoby z niepełnosprawnością wzroku, słuchu i niepełnosprawnością intelektualną zagrożone są w wykluczeniem finansowym. Usługi oraz produkty finansowe dla tej grupy stanowią rzadkość na polskim rynku. Osoby te pozbawione są również dostępu do rzetelnej informacji na temat ekonomii. Istnieje również potrzeba stworzenia stworzenia przyjaznych dzieciom w wieku 1-9 lat narzędzi informowania o ekonomii.

Insight

Pieniądze to dla mnie sfera tajemnicza, a świat finansów nie jest moim światem – to coś odległego i niedostępnego. Wiem, że pieniądze istnieją, ale nie wiem co mógłbym z nimi robić poza wydawaniem, o ile w ogóle nimi dysponuję. Nie zawsze wiem jak się nimi posługiwać.

Określenie grupy docelowej

Odbiorcy bezpośredni:
1) Osoby z niepełnosprawnością (dorośli i dzieci)
2) Dzieci w wieku 1-9
Odbiorcy pośredni:
3) Firmy i instytucje
4) Społeczeństwo

Wyjaśnienie idei kreatywnej

W 2015 roku większość działań kampanii realizowana była z wykorzystaniem form artystycznych (teatr, muzyka). Przekazywanie treści za pomocą sztuki to kolejny etap w rozwoju kampanii – po wypracowaniu narzędzi takich jak publikacje, słownik, tyflografiki, aplikacje mobilne, strona www itd., zdecydowano się sięgnąć po nowe, bardziej niestandardowe formy.

Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action

Kampania, generalnie, wzywa odbiorców do niewykluczania, natomiast na stronie kampanii uwypuklone są działy z tekstem łatwym do czytania oraz informacjami dla osób niewidomych, niedowidzących i w PJM.

Hasło/slogan

„Nie wolno nikogo wykluczać. NBP nie wyklucza”

Plany kontynuacji kampanii

W chwili obecnej widzimy, że potrzeba kierowania przekazu do osób z niepełnosprawnościami jest niezmiennie ważna, a środowisko osób niepełnosprawnych stale wykazuje zainteresowanie tego typu działaniami. W najbliższych miesiącach planujemy kontynuowanie dotychczasowych aktywności (m.in. odbędą się kolejne spektakle i warsztaty). Strona www kampanii będzie stale rozbudowywana.

Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)

Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność

W 2015 roku, w ramach kampanii „NBP nie wyklucza” prowadzono m.in. następujące działania:

•Współpraca z Teatrem 21 – Teatr 21 tworzą aktorzy z zespołem Downa i autyzmem oraz grupa artystów działających w stołecznych instytucjach kultury. W ramach współpracy z NBP powstał spektakl „Upadki. Odcinek 2”, opowiadający o odpowiedzialnym zarządzaniu finansami, napisany na podstawie historii wymyślonej przez samych aktorów. Premiera spektaklu odbyła się 22 maja 2015r. w Teatrze Powszechnym w Warszawie.
• Publikacja „Między marzeniami a upadkami” – publikacja towarzyszyła premierze spektaklu Teatru 21. Jest to zbiór scenariuszy zajęć teatralnych dla osób z niepełnosprawnością umysłową, poświęconych tematyce pieniądza i jego roli w życiu codziennym.
•Współpraca z Teatrem Małego Widza – 1 czerwca 2015 r. odbyła się premiera spektaklu dla dzieci „Co zdarzyło się w Manko?”, ekonomicznej bajki detektywistycznej pokazującej zgubne skutki życia ponad stan.

Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)

• Strona www.nbpniewyklucza.pl
• Spektakle teatralne – „Co zdarzyło się w Manko?”, „Upadki. Odcinek 2”
• Piosenki – „Polski Złoty” (wersja akustyczna dla młodszych dzieci, wersja elektroniczna dla starszych dzieci)
• Audiodeskrypcja towarzysząca ww. filmom, przedstawieniom i piosenkom produkowanym przez NBP
• Aplikacja na urządzenia mobilne NBP Safe z modułem dla osób niewidomych lub niedowidzących

Opis działań PR

Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego

Kampania realizowana jest przy udziale beneficjentów – to oni nadają ton kampanii, współtworzą ją i współpracują z NBP przy rozpowszechnianiu narzędzi wypracowanych wspólnie w ramach kampanii. Beneficjenci sami tworzą też środki przekazu wykorzystywane w kampanii. Tak na przykład, przedstawienie teatralne „Upadki. Odcinek 2”, realizowane jest przez aktorów z niepełnosprawnością umysłową.

Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?

Informacje o działaniach w ramach kampanii pojawiły się w:
Gazeta Wyborcza, TeatrDlaWas.pl, NGO.pl, „Teatr”, Radio Dla Ciebie, Kocham teatr, e-Teatr.pl, blog Subiektywnie o Teatrze, CzasDzieci.pl, strony Miasta Stołecznego Warszawy, Radio Opole, portal MamaDu

Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.

Działania pod szyldem „NBP nie wyklucza” są rozpoznawane i cenione w środowisku osób z niepełnosprawnością. Strona i zawarte na niej narzędzia wykorzystywane są przez osoby niepełnosprawne, jak również przez osoby pracujące z osobami z niepełnosprawnością w szkołach, stowarzyszeniach, ośrodkach itd.

Efektywność

Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów

Kampania „NBP nie wyklucza” to przedsięwzięcie długofalowe, zaś osiągnięcie celów nie jest możliwe w krótkim czasie. Staramy się na bieżąco obserwować efekty kampanii, a w kolejnych latach wypracowywać będziemy stosowne narzędzia ewaluacji. Cele kampanii na 2015 rok zostały zrealizowane, tj. odbyły się wszystkie planowane przedsięwzięcia, zaś opinie beneficjentów były entuzjastyczne.

W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?

Efektywność kampanii badana jest poprzez analizę opinii zebranych bezpośrednio wśród beneficjentów projektu. W lutym 2016 r., w raporcie „Dbamy o wartość pieniądza. Społeczna odpowiedzialność Narodowego Banku Polskiego w latach 2010-2015”, będącego podsumowaniem również tej kampanii, zebrano wypowiedzi osób ze środowiska zw. z beneficjentami. Kampania została odebrana entuzjastycznie.

Budżet kampanii

Jaka była zmiana postaw

Na podstawie zebranych opinii możemy stwierdzić, że dzięki narzędziom wypracowanym w ramach kampanii, podniosła się świadomość ekonomiczna beneficjentów. Zauważamy również, że ww. narzędzia wykorzystywane są w pracy z osobami z niepełnosprawnością.

 


Kreacja