Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2015



ADAMED SmartUP - NOMINOWANA

KATEGORIA: Kampanie firm i fundacji firm

Nazwa i opis inicjatora kampanii

Fundacja Grupy Adamed - stworzona, aby wspierać działalność badawczo-rozwojową, naukową i oświatową w obszarze nauk ścisłych i przyrodniczych. Fundacja szerzy ideę współpracy oraz integruje środowisko naukowe, przemysł farmaceutyczny, medyczny i biotechnologiczny, jak również wzmacnia współpracę z podmiotami o zbliżonych zadaniach i celach, działającymi w kraju i za granicą.

Nazwa wykonawcy

Fundacja Grupy Adamed, Grupa Walk

Data realizacji kampanii (od-do)

01.01.2015 - 31.12.2015

 

Strategia

Opis celu kampanii

• Promocja nauk ścisłych i przyrodniczych wśród młodzieży w Polsce
• Stworzenie ogólnopolskiego programu rozwoju dla nastolatków szczególnie uzdolnionych w kierunku nauk ścisłych i przyrodniczych, poprzez dotarcie do nich i umożliwienie im współpracy z najlepszymi uczelniami z całego świata
• Promocję idei wspierania najzdolniejszych młodych Polaków jako liderów innowacyjnej polskiej gospodarki

Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania

Z badań (m.in. „Jakość Edukacji” UJ, 2014) wynika, że z każdym etapem edukacji spada odsetek dzieci, które deklarują, że chcą się uczyć. Wiele z nich ma predyspozycje do tego, by w przyszłości zostać wybitnymi naukowcami, jednak brakuje im odpowiedniego wsparcia w osiągnięciu wymarzonego celu. Program ma na celu identyfikację tej uzdolnionej młodzieży i wsparcie jej w rozwoju.

Insight

Od lat pasjonuję się naukami ścisłymi i przyrodniczymi. W szkolnych laboratoriach często brakuje jednak odpowiedniego sprzętu, a nauczycielom – indywidualnego podejścia do wybitnych uczniów. Uczniowie poszukują więc innych możliwości rozwoju – kursów, zajęć, a przede wszystkim wsparcia mentorskiego.

Określenie grupy docelowej

Uczniowie gimnazjów i liceów z całej Polski wraz z ich nauczycielami. To bardzo duża grupa, gdyż aż 29% młodzieży (15-19 lat) interesuje się naukami ścisłymi i przyrodniczymi (badania Grupy Adamed).

Wyjaśnienie idei kreatywnej

Nazwa ADAMED SmartUP powstała poprzez połączenie dwóch członów – Smart (mądry) i UP (w górę). W ten sposób przedstawiono główny cel programu, czyli wsparcie uzdolnionej młodzieży w ich rozwoju. W materiałach promujących program wykorzystano grafiki ze zjawiskami naukowymi – np. kalafior i paprotkę, jako przykłady otaczającej nas nauki. Ich celem jest popularyzacja nauki wśród społeczeństwa.

Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action

Zgłoś się do programu i przekonaj nas, że nauka to Twoja największa pasja, a my pomożemy Ci w rozwoju Twojej kariery naukowej.

Hasło/slogan

„Jeśli też tak widzisz świat – dołącz do nas!” – pokazane na przykładzie otaczających nas przedmiotów, opisanych w naukowy sposób.

Plany kontynuacji kampanii

Obecnie realizowana jest druga edycja programu ADAMED SmartUP opierająca się na tych samych założeniach, co pierwsza. Zostanie również przeprowadzona kolejna odsłona konkursu „Wygraj wyposażenie laboratorium dla swojej szkoły” – tym razem na większą skalę. Ponadto zorganizowano drugą edycję ADAMED SmartUP Academy – bezpłatnych warsztatów w 5 dużych miastach – oraz wizyty w szkołach w całej Polsce.

Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)

Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność

a) Konferencja inaugurująca program, pozyskanie patronatów (m.in. Ministerstwa Edukacji Narodowej) oraz ambasadorów
b) Stworzenie platformy edukacyjnej www.adamedsmartup.pl
c) Roadshow – 18 miast w całej Polsce, 5240 przejechanych kilometrów, 20 odwiedzonych szkół i 1500 uczniów
d) ADAMED SmartUP Academy – bezpłatne warsztaty w 10 miastach w Polsce
e) Uczestnictwo w wydarzeniach, których celem jest popularyzacja nauki: TEDx Warsaw – Monika Leończyk, Michał Krupiński i Kinga Panasiewicz (ambasadorzy programu) inspirowali badaniami naukowymi; drzwi otwarte Uniwersytetu Medycznego w Łodzi; Warsaw Innovation Days; cykl wykładów „Dowiedz się więcej na Placu Defilad”; XIX Festiwal Nauki
f) Wieloetapowa rekrutacja do programu (I etap – gra rekrutacyjna ARG; II – test wiedzy; III – rozmowy kwalifikacyjne z kapitułą programu; IV – innowacyjny obóz naukowy)
g) Wyłonienie laureatów I edycji programu stypendialnego
h) Konkurs „Wygraj laboratorium” skierowany do szkół

Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)

• Gra oparta na alternatywnej rzeczywistości (ARG) z zagadkami naukowymi, wykorzystująca wiedzę w praktyce
• Platforma edukacyjna i kanały social media (m.in. Facebook i YouTube): inspirujące scenariusze lekcji dla nauczycieli, kompendium wiedzy o studiach
• Pozyskanie wsparcia instytucjonalnego i merytorycznego
• ADAMED SmartUP Academy – cykl bezpłatnych warsztatów w 10 miastach w Polsce
• Konkurs „Wygraj laboratorium” dla szkół
• Roadshow – bezpośrednie spotkania z uczniami w szkołach, które stanowiły jedno z głównych źródeł informacji o projekcie
• Informacje prasowe
• Mailingi
• Plakaty

Opis działań PR

Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego

Pozyskano pięcioro ambasadorów projektu – nastolatków, którzy dokonali imponujących odkryć naukowych w młodym wieku: Kinga Panasiewicz, Jerzy Szuniewicz, Monika Leończyk, Joanna Jurek, Dominika Bakalarz.
Pozyskano patronaty honorowe czołowych uczelni i instytucji w Polsce: MEN, MNiSW, PAN, NCN, NCBiR, UW, UJ, SSGW, UM w Łodzi, WUM, PW. W gronie partnerów znajdują się: AMU PAN, LIYSF, BIOCEN, PAP.

Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?

Ponad 200 publikacji w mediach: ogólnopolskich (m.in. Panorama, Polskie Radio Czwórka, TOK FM, TVN BiŚ, Focus, Metro, Rzeczpospolita), regionalnych (m.in. Express Bydgoski, Gazeta Wyborcza Łódź, Naszemiasto.pl, Dziennik Trybuna), edukacyjnych (m.in. Cogito, Miesięcznik Chemik)
Szacowany zasięg przekazów medialnych – 48116950 osób (wg Press Service)

Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.

Wypromowano program ADAMED SmartUP oraz jego główne założenia. Projekt zyskał rozpoznawalność wśród uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, rodziców, nauczycieli, a także w środowisku naukowym i oświatowym.

Efektywność

Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów

Kampania osiągnęła cele wyższe niż początkowo zakładano. Do dwóch edycji programu zarejestrowały się łącznie 8 734 osoby, z których 50 wyjechało na innowacyjny obóz naukowy 1. edycji programu. Ankiety ewaluacyjne wypełnione przez uczestników programu zawierały wiele pozytywnych opinii, młodzież była bardzo zadowolona z poziomu zajęć i ilością wiedzy oraz umiejętności naukowych, które zdobyła.

W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?

Efektywność kampanii weryfikowana jest przede wszystkim przez liczbę jakościowych zgłoszeń do programu. Mierzone są również: odwiedziny platformy (362 000 razy przez 102 000 unikalnych użytkowników), wyświetlenia filmów naukowych (120 000), liczba fanów na Facebooku (21 300), zgłoszenia do konkursu „Wygraj laboratorium” (130 prac), oddane głosy w konkursie (76 000).

Budżet kampanii

Koordynacja projektu, działania promocyjne, program stypendialny, obóz naukowy oraz wszystkie działania podjęte w ramach projektu w 2015 r wyniosły 1 639 000 PLN.

Jaka była zmiana postaw

O zmianie postaw świadczą osiągnięcia laureatów: oferty studiowania na zagranicznych uczelniach (m.in. University of Cambridge), udział w międzynarodowych projektach (European Union Contest for Young Scientists) i prowadzenie własnych badań (nad rozwiązaniem problemu antybiotykoodporności bakterii).

 


Kreacja

adamed_smartup.pdf