Jazda na Dzień Dobry
KATEGORIA: Akcje zaangażowane społecznie
Nazwa i opis inicjatora kampanii
Joanna Sieradzan - pomysłodawczyni akcji
Nazwa wykonawcy
Joanna Sieradzan
Data realizacji kampanii (od-do)
marzec 2015-grudzień 2015, kontynuacja w 2016 roku
Strategia
Opis celu kampanii
Akcja powstała, aby zmotywować pasażerów komunikacji miejskiej do używania zwrotu Dzień Dobry,przy wsiadaniu do pojazdu - drobnej życzliwości.
W ten sposób możemy rozpocząć udany dzień, zrobić pierwszy krok do zmiany myślenia, zauważenia drugiego człowieka, bycia zauważonym. Zamiast wielkomiejskiej anonimowości zbudujmy razem przyjazne środowisko codziennych spotkań, dojazdów do pracy i szkoly
Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania
Wszyscy znamy realia podróży komunikacją miejską. Pośpiech, często tłok i mała doza wzajemnej empatii. Chcemy to zmienić. Dzień dobry pomaga zobaczyć współpasażerów, wyjść na chwilę ze swojego zamkniętego świata, aby móc zobaczyć innych. Pozdrawiając pokazujemy im, że mamy do nich pozytywne nastawienie, nie musimy rzucać się sobie w ramiona, wystarczy uśmiech życzliwego Człowieka.
Insight
Zrobienie tego pierwszy raz nie jest znowu takie oczywiste – trzeba się trochę przełamać, bo na razie mało kto to robi. Reakcje są różne – raczej żadko się zdarza, że cały wagon odpowiada Dzień Dobry, ale ludzie zwykle podnoszą głowy, uśmiechają się, czasem ktoś odpowie. Dzieci odpowiadają zawsze :)
Określenie grupy docelowej
Podróżujący komunikacją miejską. Wszyscy pasażerowie, wszystkie grupy społeczne.
Najwdzięczniejsze są dzieci, od razu odpowiadają z uśmiechem, młodzież również chętnie wspiera i angażuje się w akcję.
Wyjaśnienie idei kreatywnej
Zachęcamy Warszawiaków do uśmiechu i zauważania potrzeb innych. Po ogłoszeniu naszego pomysłu na fb okazało się, że wokół nas jest wiele osób, które myślą tak samo. Osób, które chcą się zaangażować w kształtowanie pozytywnych postaw. Prosta i przyjazna grafika na stronie fb, wspiera akcje dziejące się na mieście. Co najważniejsze grono osób zadeklarowało czynny udział i dołączenie do mówiących DD
Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action
Kiedy wchodzę do autobusu mówię "Dzień dobry". Do tramwaju i do metra - też. My już tak robimy - a wraz z nami coraz więcej osób. Dołącz do nas i Ty!
Hasło/slogan
Małe Dzień Dobry to wielka rzecz!
Plany kontynuacji kampanii
Pragniemy znaleźć patronów naszej akcji, osoby które chciałyby czynnie wspierać działania akcji.
Planujemy dystrybucję plakatów akcji do klubokawiarni i warszawskich miejsc spotkań. Poszukujemy również sponsorów, którzy zechcieli by wesprzeć druk materiałów mających na celu propagowanie idei akcji.
Być może uda nam się rozszerzyć akcję na inne miasta, kilka z nich deklarowało takie chęci w 2015r.
Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)
Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność
- strona akcji na fb https://www.facebook.com/JazdanaDzienDobry/
- umieszczanie na niej grafik promujących pozytywne zachowania i mówienia Dzień Dobry
- współpraca z Tramwajami Warszawskimi i Kampanią Kierunek Życzliwość w Komunikacji Miejskiej
- prezentacja akcji podczas konferencji dla prasy i inauguracji kampanii Kierunek Zyczliwość - entuzjastyczne przyjęcie widowni i mediów
- prezentacja akcji w TVP Warszawa w programie Zestaw Powiększony (23.05.2015)
- Wyświetlanie komunikatu o akcji i materiałów z nią związanych na monitorach w Warszawskiej komunikacji miejskiej
- zorganizowanie wspólnie z kampanią Kierunek życzliwość Warszawskiego dnia mówienia Dzień Dobry w komunikacji miejskiej (01.06.2015)
- sprawozdanie z działań 01.06 w radio Eska - (byliśmy z przedstawicielką radia w tramwajach mówiąc Dzień Dobry i rozmawiając o niej z wspólpasażerami)
- kilka wywiadów dla prasy dzięki którym więcej osób miała okazję dowiedzieć się o akcji
- Mobilna Kawiarnia Naukowa - gościnny udział
Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)
Promocja akcji przebiegała głównie na fb na stronie Jazda na Dzień Dobry.
Umieszczaliśmy na niej regularnie humorystyczne grafiki (główna pomysłodawczyni akcji jest grafikiem, wszystkie rysunki i materiały były wykonywane społecznie do celów promocji i rozszerzenia działań akcji), oraz sprawozdanie z bieżących działań.
Dodatkowo materiały były wyświetlane na monitorach w pojazdach K.M.
Mieliśmy też przyjemność udzielić wywiadów do radia, prasy i telewizji opowiadając o założeniach akcji.
Wydrukowaliśmy plakaty, które roznosimy po uczęszczanych miejscach w Warszawie.
Mówimy Dzień Dobry!
Opis działań PR
Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego
Dzięki współpracy z kampanią Kierunek Życzliwość w komunikacji miejskiej mieliśmy okazję dotrzeć do szerokiego grona warszawskich pasażerów. Zgłaszały się do nas również osoby młode, uczniowie szkół, chcący promować akcję w swoich środowiskach. Wierzymy, że dzięki nim kształtują się pozytywne zachowania przyszłego pokolenia Warszawiaków.
Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?
Kampania została bardzo pozytywnie przyjęta w mediach i w prasie, które towarzyszyły nam w działaniach.
Udało nam się udzielić kilku wywiadów, opowiedzieć o akcji w warszawskim programie telewizyjnym.
Informacje o akcji były publikowane min w folderze kampanii Kierunek Życzliwość w Komunikacji Miejskiej.
Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.
Propagujemy hasło: "Małe Dzień dobry to wielka rzecz".
W tej chwili ciągle trwa rozpowszechnianie akcji w Warszawie.
Efektywność
Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów
Udało nam się zaszczepić pozytywne zachowania i zwyczaj mówienia Dzień Dobry u grona Warszawiaków. Akcja zyskała również poparcie w innych miastach.
Wiele osób pisało do nas ze swoimi doświadczeniami, akcja wzbudziła dyskusję i popularność, a mamy nadzieją wciąż będzie się rozpowszechniać poprzez czynny udział pasażerów.
W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?
Ze względu na społeczny charakter akcji nie mamy możliwości prowadzenia profesjonalnych badań. Wiemy jednak, że udało nam się zbudować podstawy do dalszego działania akcji . Akcja zyskała też duże poparcie i zainteresowanie wśród organizacji działających we współpracy z komunikacją miejską oraz w mediach co dało nam informację o efektywności działań akcji, oraz jej społecznej potrzebie.
Budżet kampanii
0 zł. Wszystkie działania były i są wykonywane w systemie non-profit, dzięki pracy osób zaangażowanych w akcję. Grafiki i materiały akcji zostały utworzone przez jej założycielkę.
Jaka była zmiana postaw
Bardzo pozytywna! Ogromne zainteresowanie akcją, oraz przede wszystkim pozytywne zmiany w samej komunikacji miejskiej. Ludzie zaczęli odpowiadać na Dzień Dobry, uśmiechać się do siebie, zdarzyło nam się spotkać osoby, które mówiły Dzień Dobry. Wiemy, że to dopiero początek, ale wierzymy, że warto!