"Śmieci na wysokości" to warszawska akcja sprzeciwiająca się wywieszaniu reklam wielkoformatowych na budynkach miasta.
Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania
Codziennie atakuje nas ponad 20 000 śmieci na patykach. Niczym nie kontrolowane, a ich liczba cały czas rośnie. Warszawiacy czują się przytłoczeni. Każdego dnia na ulicach, w szkołach, biurach i środkach komunikacji miejskiej słychać skargi - „Czuję się jak w gazetce reklamowej“, czy „Jesteśmy chyba jedyną tak zaśmieconą europejską stolicą“.
Insight
Dbam jedynie o teren mojego domu. W Warszawie jest brzydko i tak już musi być, a jeżeli ktoś może z tym coś zrobić, to na pewno nie ja. Firmy muszą reklamować się niszcząc wygląd miasta, nie mają alternatywy. Nie wiem jak wygląda problem reklam na całym świecie, ale akceptuje zastany stan rzeczy.
Określenie grupy docelowej
Spot skierowany był do mieszkańców Warszawy i do tych, którzy do niej dojeżdżają. Przedział wiekowy był szeroki, ponieważ trafialiśmy do ludzi zarówno przez internet, jak i telewizję, radio i gazety.
Wyjaśnienie idei kreatywnej
Nasza akcja wyróżniała się tym, że działaliśmy w całkowicie pozytywny sposób. Zamiast “przez reklamy polskie miasta wyglądają jak gazetka supermarketu!”, mówiliśmy “zobaczcie, jak ładnie by było, gdybyśmy je zdjęli”.
Cały spot ma bardzo pozytywny wydźwięk i nie ma w nim pokazanej żadnej reklamy. To nie one grają główną rolę, to Warszawa.
Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action
Finalnie chcieliśmy uzbierać jak najwięcej firm, które zrzekną się wywieszania reklam wielkoformatowych. Na końcu naszego spotu padało hasło \\\\\\\"dołącz się do akcji!\\\\\\\" i zachęcało firmy do włączenia się.
Hasło/slogan
Wynieś śmieci!
Plany kontynuacji kampanii
W tym roku chcemy przekształcić się w stowarzyszenie, do którego zaprosimy firmy chcące włączyć się do akcji i z ich pomocą przygotować aplikacje Virtual Reality, która pozwoli obejrzeć konkretne miejsca, za pomocą swojego telefonu tak, jak wyglądać by mogły bez reklam.
Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)
Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność
1. Nakręcenie spotu promującego
2. Zebranie firm zrzekających się wywieszania reklam wielkoformatowych
3. Promocja treści viralowej, którą stał się spot.
4. Włączenie do akcji osób znanych i mających istotne zdanie dotyczące problemu, przekazywanie ich opinii do ogółu.
5. Zachęcanie ludzi do włączenia się w dyskurs dotyczący reklam jak i ustawy krajobrazowej.
Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)
Youtube, Facebook.
Opis działań PR
Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego
Do grona partnerów kampanii włączone zostały mniejsze, związane z Warszawą firmy, a także organizacje od dawna walczące o poprawę wizerunku miasta, takie jak \\\"Miasto moje, a w nim\\\", \\\"Miasto jest nasze\\\".
Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?
W przeciągu tygodnia spot osiągnął ponad 100.000 wyświetleń w serwisie YouTube, a informacje o akcji, były publikowane na wielu opiniotwórczych portalach, takich jak Vice, onet, Wirtualna Polska, Gazeta.pl. Ogólnie wzmianki o kampanii przewijały się w sieci ponad 130 razy. Kampania była obecna pojawiąjac się w 8 programach telewizyjnych.
Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.
Hasło "Śmieci na wysokości" stało się rozpoznawalne dzięki swojemu udziałowi przy podpisaniu ustawy krajobrazowej, co zostało docenione poprzez zaproszenie twórców na jej oficjalne podpisanie.
Efektywność
Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów
Udało się wzbudzić wśród mieszkańców miasta refleksję dotyczącą reklamowego chaosu, co w wydatny sposób przyczyniło się do doprowadzenia do podpisania ustawy krajobrazowej, która jest ważnym instrumentem w walce z zaśmiecaniem miast reklamą wielkoformatową.
W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?
Poprzez zaangażowanie beneficjentów na portalach społecznościowych, a także poprzez liczbę wzmianek o akcji w mediach
Budżet kampanii
200zł
Jaka była zmiana postaw
Coraz częstsze zniesmaczenie niekontrolowanym i nieestetycznym reklamowaniem się firm w przestrzeni publicznej, zamiast cichej akceptacji tego stanu rzeczy za nieunikniony.