Do kanalizacji wrzucane są różne śmieci, które powodują problemy zw. z funkcjonowaniem sieci kanalizacyjnej. Kampania informacyjno-edukacyjna Nie śmieć w sieć ma na celu wskazać odbiorcom, czego nie należy wrzucać do kanalizacji oraz uświadomić im, że niektóre śmieci są bardzo kłopotliwe.
Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania
Do kanalizacji wrzucamy setki ton odpadów rocznie. Tylko w 2014 roku śmieci w sieci spowodowały 852 zatory i były przyczyną aż 412 awarii. Oznacza to, że statystycznie każdego dnia miała miejsce przynajmniej jedna awaria. Każdy użytkownik sieci kan. może mieć wpływ na zmniejszenie ilości awarii sieci poprzez samodyscyplinę i przestrzeganie zasady, by nie wrzucać śmieci do odpływów.
Insight
Produkujemy coraz więcej śmieci, coraz bardziej komplikuje się kwestia zasad pozbywania się odpadów. Wyrzucanie śmieci do kanalizacji pozwala pozbyć się problemu, zawsze tak się robiło. Nie widzę w tym nic złego.
Określenie grupy docelowej
W założeniach odbiorcami kampanii są mieszkańcy Poznania oraz gmin, na terenie których Aquanet świadczy swoje usług. Komunikacja miała trafić do odbiorców w różnym wieku.
Wyjaśnienie idei kreatywnej
Zwrócenie uwagi na problem, uświadomienie odbiorcom konsekwencji nieumyślnego i niewłaściwego pozbywania się śmieci. W dalszym działaniu edukowanie i wskazywanie rozwiązań bezpiecznej utylizacji odpadów. Wykorzystanie intrygujących haseł, rymowanek i ciekawych animacji miało zainteresować odbiorców tym z pozoru tylko banalnym tematem.
Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action
Nie śmieć w sieć
Hasło/slogan
Nie śmieć w sieć
Plany kontynuacji kampanii
Edukacja mieszkańców w zakresie zasad bezpiecznej utylizacji odpadów, uświadamianie dlaczego niektóre śmieci są kłopotliwe.
Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)
Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność
Konferencja prasowa inaugurująca kampanię 15.04.2015
1 etap - zdefiniowanie problemu - publikacja motywu: Zator rośnie w miarę śmiecenia; pierwsza animacja i memy w social mediach, informacje na stronie, ulotka informująca o problemie
2 etap – informowanie - publikacja kolejnych motywów graficznych: Entliczek-pentliczek sieć zatkał patyczek; Oliwa bywa zdradliwa; Problem wisi na włosku; Pieluszka i pecik awarii duecik; animacje i memy w social mediach, citylighty, plakaty w budynkach, zadruk rewersu faktur, naklejki na ściany toalet
3 etap – edukowanie - publikacja motywu: Śmieci z sieci rurom lżej; memy w social mediach, materiały edukacyjne na stronie www, włączenie do kampanii maskotki akcji edukacyjnej Plusk – bobra Pluska (memy, naklejki na ściany toalet, grafika do książeczki dla dzieci z akcji Plusk), w planach ten motyw graficzny ma pojawić się na: plakatach, rewersie faktury, zaplanowano także wydanie rozbudowanej ulotki dot. kompleksowo tematu insertowanej w prasie lokalnej
Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)
Konferencja prasowa, animacje publikowane w social mediach, citylighty w mieście, plakaty w budynkach mieszkalnych, banery oraz materiały informacyjno-edukacyjne w specjalnie dedykowanej kampanii zakładce na stronie www, ulotka informacyjna, grafika na rewersie faktur wystawianych przez Aquanet SA, memy w social mediach, naklejki na ściany toalet, sitka plastikowe do zlewu jako gadżet kampanii, roll upy
Opis działań PR
Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego
Zarządy spółdzielni mieszkaniowych, które informowały mieszkańców osiedli o kampanii (plakaty wiszące na klatkach schodowych, artykuły w osiedlowych gazetkach).
Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?
Temat został podchwycony w mediach lokalnych. Dużo dyskusji pojawiło się w social mediach, przy okazji publikacji animacji i memów kampanii. Na Facebooku pojawiały się dodatkowe uwagi i pytania odnoszące się do zasad utylizacji śmieci.
Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.
Hasło Nie śmieć w sieć oraz motywy graficzne wykorzystywane w kampanii zyskały zainteresowanie i przychylność odbiorców, przede wszystkim w social mediach, o czym świadczą liczne udostępnienia animacji i memów.
Efektywność
Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów
Kampania wzbudziła zainteresowanie i wiele dyskusji dot. poruszanego tematu. Uświadomiła mieszkańcom, że wrzucanie śmieci do kanalizacji jest niewłaściwą praktyką i tworzy wiele problemów dla oczyszczalni oraz dla użytkowników sieci. Etap edukacji i zmiany postaw to działanie długofalowe.
W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?
W badaniach marketingowych zlecanych przez Aquanet SA.
Budżet kampanii
w roku 2015 roku wydatkowano niecałe 60 000 zł netto.
Jaka była zmiana postaw
Zmiana postaw w temacie kampanii to działanie długofalowe, ponieważ ma na celu zmianę nawyków praktykowanych od lat. Pierwszym zadaniem kampanii było uświadomienie mieszkańców o istnieniu problemu i wskazanie przykładów i efektów złych zachowań.