Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2015



POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Nie będzie ptaków, nie będzie śpiewania! - NOMINOWANA

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

Nazwa i opis inicjatora kampanii

Ptaki Polskie, organizacja pożytku publicznego. Naszym celem jest ochrona Przyrody, szczególnie ptaków i ich siedlisk. Nasza misja zawiera się w trzech słowach: Poznaj, Pokochaj, Pomóż.

Nazwa wykonawcy

Ptaki Polskie

Data realizacji kampanii (od-do)

Maj 2015

 

Strategia

Opis celu kampanii

Ptaki znikają. Statystyki nie zostawiają złudzeń, ale też nie przemawiają do ludzi. Celem naszej akcji było więc zaalarmowanie odbiorcy, zwrócenie uwagi na fakt, że ptaków jest coraz mniej. Akcja miała wybudzić / wytrącić z równowagi i spokoju. Uświadomić dobitnie, z czym musimy się liczyć jeśli znikną ptaki. Wraz z nimi, zniknie również coś, za co kochamy je najbardziej...

Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania

Ptaki znikają. W medialnej ciszy, bez rozgłosu.
Przyroda ma się coraz gorzej. Wycinamy stare drzewa, znikają śródpolne remizy, zakrzaczenia w parkach, a wraz z nimi znikają najbliższe nam gatunki. W ciągu 30 lat populacja powszechnej kiedyś kuropatwy spadła o 85%. Pełnych uroku turkawek straciliśmy 90%.
Słowików mniej o 60%. Lista jest długa. Coraz dłuższa. Tylko ptaków coraz mniej...

Insight

Ciężko pracuję,mam kredyt, dom z ogrodem, którym nie mam czasu się zajmować.
A ptaki? Były, są i będą. Nie przeszkadzają mi. Ale też nie potrzebuję ich. No, może wiosną, wtedy każdego ranka, czy nawet wieczorem cieszy mnie ich śpiew. Oznacza koniec długiej zimy...! Chyba..brakowałoby mi ich śpiewu..

Określenie grupy docelowej

To jednocześnie grupa docelowa Kampanii Bądź na pTAK! Stąd - wszyscy.
Ale, można tutaj wyróżnić w szczególności:
- wykształceni mieszkańcy małych i większych miast,
w wieku 25 - 45, raczej kobiety.

Wyjaśnienie idei kreatywnej

NIE BĘDZIE PTAKÓW, NIE BĘDZIE ŚPIEWANIA. Kto najlepiej to uświadomi? Ci, którzy na śpiewaniu znają się najlepiej! Andrzej Krzywy przerywa koncert i schodzi ze sceny. Śpiewania odmawia też Czesław Mozil i Urszula. Hanna Banaszak wyrzuca mikrofon, a Marek Piekarczyk drze nuty.
Artyści zwracają więc uwagę na problem i przestają śpiewać.
Zamiast śpiewać, recytują znużonym tonem znane piosenki...

Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action

Bądź na pTAK! Od 2010 roku hasło to staramy się wykuć w przestrzeni społeczej. Tym razem również w ten sposób wzywamy do działania. To nie tylko hasło, to postawa i styl życia. www.jestemnapTAK.pl

Hasło/slogan

Nie będzie ptaków, nie będzie śpiewania!

Plany kontynuacji kampanii

Akcja jest częścią Kampanii Bądź na pTAK!
Artyści, którzy dołączyli do akcji są już częścią większej kampanii oraz jej Ambasadorami. Możemy liczyć na ich wsparcie w przyszłości. Zaowocuje to wspólnymi dzialaniami. Do kampanii spontanicznie dołączają również - spontanicznie - kolejni artyści...

Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)

Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność

Od 1 maja 2015 do mediów przeciekają informacje o znanych artystach, którzy odmawiają śpiewania. Na ulicach największych miast pojawiają się sylwetki Czesława Mozila z fochem, Hanny Banaszak wyrzucającej mikrofon i Marka Piekarczyka, który drze nuty. W metrze - spoty filmowe.
Sprawa wyjaśnia się 8 maja. W Centrum Handlowym Złote Tarasy, na wernisażu wystawy Ptaki Rzadkie i Ginące odbywa się uroczysta premiera spotów filmowych akcji NIE BĘDZIE PTAKÓW, NIE BĘDZIE ŚPIEWANIA. Dzień wcześniej, 7 maja z gabinetu Prezydenta Słupska, Roberta Biedronia znika Orzeł - Godło Narodowe. Media spekulują. Gdy sytuacja staje się napięta, Orzeł wraca. 13 maja, podczas konferencji prasowej prezydent Słupska zwraca uwagę, iż ptaki znikają codziennie w medialnej ciszy, a zniknięcie jednego orła wzbudziło takie zainteresowanie. Machina medialna rusza dalej. 14 maja, podczas porannej audycji w radiowej Trójce, Piotr Bukartyk odmawia śpiewania i z Wojciechem Mannem rozmawiają o ptakach.
Spoty w TVP i PR.

Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)

Internet
- spoty filmowe (kanały Gazety Wyborczej, Youtube)
- www
- www.facebook.com/ptakipolskie
Prasa
- materiały reklamowe, sylwetki Artystów w Gazecie Wyborczej.
Radio/TV
- spoty w Polskim Radiu i TVP
- spontaniczne rozmowy w najlepszym czasie antenowym radiowej Trójki
Outdoor
- plakaty Citylight z sylwetkami artystów (720 lokalizacji w największych miastach Polski).
Indoor
- spot emitowany na ekranach metra oraz w trójmiejskich autobusach.
Guerilla marketing
- zniknięcie Orła z gabinetu prezydenta Słupska.
Event
- wernisaż wystawy w Złotych Tarasach i premiera spotów akcji.

Opis działań PR

Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego

Artyści, hasłem NIE BĘDZIE PTAKÓW, NIE BĘDZIE ŚPIEWANIA zachęcali aby być na pTAK! Czesław Mozil, Marek Piekarczyk i Andrzej Krzywy przekonywali najsilniejszą grupę docelową (kobiety 35-45), Ania Rusowicz, Hanna Banaszak i Piotr Bukartyk (spontanicznie dołączył do akcji) dodatkowo zwiększyli zasięg.
- dołączył również Prezydent Słupska, Robert Biedroń – skupił na sobie uwagę mediów i sympatyków.

Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?

Zainteresowanie mediów branżowych oraz mainstreamowych (ponad 100 relacji).
Dyskutowano o kampanii w popularnych stacjach radiowych (Trójka, TOK FM, PolskieRadio24).
Po zniknięciu Orła (godła) z Ratusza w Słupsku media mnożyły spekulacje i oskarżenia. Sprawę wyjaśniła konferencja prasowa, która zebrała kolejne kilkadziesiąt relacji.

Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.

Wypromowane hasło: nie będzie ptaków, nie będzie śpiewania.
Artyści wzywający do działania użyczyli swojego wizerunku i wsparli akcję wzmacniając również nasze wezwanie do działania poprzez deklarację Jestem na pTAK!

Efektywność

Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów

Cel został osiągnięty: prawie milion osób dowiedziało się o akcji. Np. zasięg fanpage-a JestemnapTAK! wzrósł o 700% (zasięg posta 37 tys. osób), zasieg strony www.jestemnapTAK.pl o 300% (22 702 użytkowników w maju). Spoty na kanale Youtube obejrzało ponad 50 tys. osób, Strona www.niebedzieptakow.pl - zyskała 754 użytkowników.

W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?

Badanie zasięgu poszczególnych kanałów komunikacji:
Badanie statystyk fanpage-a Jestem na pTAK!
statystyki www (google analytics)
statystyki kanały Youtube
zasięg reklam Gazety Wyborczej
zasięg emisji spotów na kanałach Gazety Wyborczej oraz cityINFOtv (metro w Warszawie i trójmiejskie autobusy)
zasięg akcji outdoor (720 lokalizacji plakatów typu Citylight w największych miastach Polski)

Budżet kampanii

900 tys. PLN

Jaka była zmiana postaw

W kampanii Bądź na pTAK! już od 2010 roku staramy się zmienić postawę ludzi i zaangażować ich w ochronę ptaków i przyrody. Trudno to mierzyć, czy zdecydować, kiedy nastąpi moment, gdy osiągniemy cel i zmienimy postawy. Ta kampania to kula śniegowa, której znaczącym elementem była wlaśnie ta akcja!

 


Kreacja