Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2015



POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

„Postaw na Słońce”

KATEGORIA: Kampanie firm i fundacji firm

Nazwa i opis inicjatora kampanii

Fundacja Banku Ochrony Środowiska

Nazwa wykonawcy

Fundacja Banku Ochrony Środowiska

Data realizacji kampanii (od-do)

10.2014 – 10.2015

 

Strategia

Opis celu kampanii

Upowszechnienie wśród Polaków wiedzy na temat korzyści środowiskowych i ekonomicznych jakie daje wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii, a w szczególności ogniw fotowoltaicznych. Kampania wpisuje się również w konieczność dostosowania poziomu polskiej produkcji energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł, do wartości zdeklarowanych przez Polskę w unijnym traktacie akcesyjnym.

Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania

Niski poziom świadomości społecznej o tym, czym jest OZE i czym jest energetyka prosumencka, a także niski poziom rozwoju tego typu źródeł energii w Polsce. W związku z silnym, negatywnym wpływem energetyki węglowej na środowisko oraz wymogami umów międzynarodowych, konieczna jest zmiana polskiego systemu energetycznego i zwiększenie wiedzy społeczeństwa na ten temat.

Insight

Energetyka kojarzy mi się jedynie ze spalaniem paliw kopalnych. Mam mgliste pojęcie o możliwości pozyskiwania energii z wiatru lub słońca. Obawiam się, że jest to sposób drogi i niedostępny dla zwykłych obywateli.

Określenie grupy docelowej

Potencjalni prosumenci – właściciele domów jednorodzinnych, przedstawiciele spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, przedstawiciele JST. Pośrednio uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

Wyjaśnienie idei kreatywnej

„Jestem prosumentem”, czyli każdy z nas może zostać producentem wykorzystywanej przez siebie energii, tym samym przyczyniając się do polepszenia jakości środowiska, co jest pokazane przez wykorzystanie w sloganie kampanii zwrotu w pierwszej osobie.

Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action

Zostań prosumentem, zainstaluj mikroinstalację OZE lub przekonaj do tego swoją spółdzielnię lub wspólnotę mieszkaniową.

Hasło/slogan

“Jestem Prosumentem!”

Plany kontynuacji kampanii

Kampania jest kontynuowana. Trwa właśnie druga edycja, na którą składają się dwa konkursy dla szkół, planowana w terminie 10.2015 – 10.2016. Celem konkursów jest przygotowanie przez uczniów krótkich spotów filmowych oraz organizacja konferencji skierowanych do społeczności lokalnych, promujących mikroinstalacje OZE

Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)

Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność

- Badanie opinii wykonane przez TNS OBOP na grupie 1000 respondentów – znajomość pojęć Odnawialne Źródła Energii, Prosument, Kolektory słoneczne, Moduły fotowoltaiczne;
- Przeprowadzenie sondy ulicznej na ten sam temat co powyżej;
- Kampania edukacyjna w radiu regionalnym – 514 emisji, 1 719 000 odbiorców;
- Kampania edukacyjna w radiu ogólnopolskim – 9 emisji, 1 534 000 odbiorców;
- Kampania edukacyjna w prasie regionalnej i ogólnopolskiej – 43 artykuły, łączny nakład 1 332 957 odbiorców;
- Kampania billboardowa – 300 sztuk, 9 342 125 odbiorców;
- Wysyłka listów do przedstawicieli spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych oraz jst. – 6000 wysłanych listów;
- Konkurs szkolny dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych;
- Organizacja serii konferencji lokalnych – 83 konferencje, 5237 odbiorców;
- Podsumowanie kampanii – organizacja gali podsumowującej, 190 gości, obecność ekipy telewizyjnej ze stacji TVP INFO.

Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)

Artykuły sponsorowane w prasie i Internecie, spoty radiowe, billboardowa kampania outdoorowa. Wykorzystanie młodzieży do dotarcia do dorosłych – zorganizowanie dwóch konkursów szkolnych, w których młodzież zdobywa wiedzę dotyczącą mikroinstalacji OZE, a następnie dzieli się nią ze społeczeństwem lokalnym przez wykonywanie audytów energetycznych i projektowanie instalacji u sąsiadów, organizację konferencji, na których prezentuje wyniki swojej pracy oraz upowszechnianie nakręconych przez siebie spotów filmowych promujących OZE.

Opis działań PR

Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego

Współpraca ze specjalistami z zakresu fotowoltaiki i odnawialnych źródeł energii z Platformy Fotowoltaiki PW i Uniwersyteckiego Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważony Rozwojem UW.
Włączyliśmy do kampanii uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, poprzez których chcieliśmy dotrzeć do dorosłych.

Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?

514 emisji spotu w 13 rozgłośniach radiowych
38 artykułów sponsorowanych w 25 gazetach regionalnych
5 artykułów sponsorowanych w 3 gazetach ogólnopolskich
Łącznie ponad 600 publikacji w mediach lokalnych i ogólnopolskich

Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.

Istotnym osiągnięciem kampanii było pierwsze publiczne wyjaśnienie terminu „Prosument”- powszechnie nieznanego i mylnie odczytywanego. Ze względu na trudny i skomplikowany temat jakim są technologie OZE uważamy taki efekt za zadowalający.

Efektywność

Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów

W 80 konferencjach zorganizowanych przez uczniów w całej Polsce uczestniczyło ponad 4000 gości, którzy zdobyli wiedzę o mikroinstalacjach OZE oraz możliwościach zdobycia dofinansowania na założenie tego typu instalacji na swoich domach. W mediach ukazało się 600 materiałów zainspirowanych kreacją kampanii.

W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?

Szacowane dotarcie kreacji na nośnikach wielkoformatowych wyniosło ponad 9,3 mln osób. Kampania zaowocowała 600 publikacjami w mediach. W planie jest powtórzenie badania TNS OBOP na porównywalnej próbie na zakończenie drugiej edycji kampanii prowadzonej w ramach działań edukacyjnych w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

Budżet kampanii

Budżet całego projektu, łączne z konkursami szkolnymi to 580 tys. zł, z czego 300 tys. zł przeznaczono na kampanię medialną.

Jaka była zmiana postaw

Jednym ze wskaźników prezentujących postawę osób, które zetknęły się z kampanią jest ilość zapisów szkół do jej kolejnej edycji. Do projektu w roku szkolnym 2015/2016 zapisało się 200 gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych co oznacza bezpośrednie zaangażowanie 1500 osób w aktywną edukację dot. OZE.

 


Kreacja

postaw_na_slonce_fundacja_bos_1.mp3