Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2008



15.10.2009

"Prowadzę - jestem trzeźwy"

KATEGORIA: Firmy komercyjne

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

CEL KAMPANII:
Celem kampanii jest promowanie trzeźwości wśród kierowców. Kampania ma uświadomić współodpowiedzialność za bezpieczeństwo znajomych, krewnych i przyjaciół kierowcy.
"Prowadzę - jestem trzeźwy" ma za zadanie jednoczyć ludzi, którzy z szacunku dla siebie, najbliższych i wszystkich użytkowników dróg siadają za kierownicę trzeźwi.
Program akcentuje, że "trzeźwość" jest sprawą powszechną, naturalną i promuje modę na trzeźwość.

GRUPA DOCELOWA:
- Adresat bezpośredni: kierowcy i pozostali uczestnicy ruchu drogowego
- Adresat pośredni: rodziny, partnerki / partnerzy, pracodawcy, społeczność lokalna, instytucje miejskie i kulturalne.

NADAWCY KAMPANII:
Duszpasterstwo Trzeźwości Archidiecezji Katowickiej - Ks. Proboszcz Piotr Brząkalik, Agencja Reklamowa Business Consulting Sp. z o.o.

ZASIĘG KAMPANII: ogólnopolski

OPIS KAMPANII:
Pomysł współtworzenia kampanii nie powstał przypadkowo, lecz zrodził się z wewnętrznego przekonania, że biznes powinien służyć społeczeństwu, a przy tym być etyczny i odpowiedzialny.
"Trzeźwość" to program edukacyjny, którego celem jest promowanie zdrowego i trzeźwego stylu życia. Wyróżnia go pozytywny wydźwięk przekazywanych komunikatów, odwoływanie się do pozytywnych cech człowieka i akcentowanie zasady, że trzeźwość to sprawa naturalna, powszechna i modna.
Kampanię cechuje konsekwencja, wiarygodność, ponadczasowość, odwoływanie się do pozytywnych emocji, wieloaspektowość.

Hasła kolejnych edycji kampanii zmieniały się w poszczególnych latach, główna myśl pozostała taka sama. Akcja wyróżnia się na tle innych kampanii społecznych pokazujących w drastyczny sposób konsekwencje nadużywania alkoholu, nie wymusza strachem określonych zachowań. Odwołuje się do wolności człowieka i związanej z nią odpowiedzialności, do rozwagi, potrzeby szacunku i przynależności do grupy. Zachęca do budowania trzeźwość w sobie i wokół siebie.

Program "Trzeźwość" realizowany jest od 10 lat. W 2006 roku skupił swoje działania na kierowcach, co zainicjował akcję pod hasłem "Prowadzę - jestem trzeźwy". Zainspirowany dużym zainteresowaniem i niemal tysiącem maili z poparciem od ludzi z całej Polski w roku 2007 przygotowano nową odsłonę kampanii: "Prowadzę - jestem trzeźwy" z dopiskiem: "Jest nas coraz więcej". Z kolei odsłona kampanii z roku 2008 była prowadzona pod hasłem "Prowadzę - jestem trzeźwy" z dopiskiem "Jest nas więcej"

Kampanie zostały poprzedzone badaniami wśród kierowców karanych za jazdę po spożyciu alkoholu (w tym "recydywiści") oraz kierowców nie jeżdżący po spożyciu alkoholu (dzięki uprzejmości Wojewódzkiej Komendy Policji w Katowicach). Przebadano także przyszłych kierowców zdających egzaminy na Prawo Jazdy w sześciu ośrodkach Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Katowicach. Na podstawie badań przygotowano hasło kampanii, scenariusze spotu oraz grafikę

W 2008 roku kampanię promował plakat z tablicą rejestracyjną "TRZEŹWY".
Hasło "Prowadzę - jestem trzeźwy" było tematem konkursu, który odbył się w ramach III Festiwalu Plakatu Reklamowego Kraków - Barbakan 2008. Spośród nadesłanych prac jury wybrało plakat, który w 2008 roku promował trzeźwość. Organizatorem Festiwalu jest patron kampanii, Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej.
Do akcji, jak co roku, włączyły się zakłady komunikacji miejskiej udostępniając autobusy pod ekspozycję oficjalnego plakatu kampanii. Jesteśmy także widoczni w mediach. Do naszych partnerów należą czołowe stacje telewizyjne i radiowe takie jak TVP, TVN, RMF Fm, Radio Zet. Szczegółowa lista instytucji wspierających akcję znajduje się na poniżej.

CO NAS WYRÓŻNIA:
Kampanię "Prowadzę - jestem trzeźwy" wyróżnia pozytywny wydźwięk przekazywanych komunikatów. Kampania promuje trzeźwy styl życia, współodpowiedzialność członków rodziny, przyjaciół, otoczenia.
Co roku media zasypują nas negatywnymi informacjami o dużej liczbie kierowców schwytanych na prowadzeniu w stanie nietrzeźwym. Celem kampanii jest stworzenie pozytywnej atmosfery wokół idei bycia trzeźwym oraz zachęcenie kierowców i pasażerów do odważnego popierania trzeźwości w swoim otoczeniu.
Rzadko mówi się o kierowcach trzeźwych, którzy są w zdecydowanej większości. My zwracamy uwagę na tę grupę, stąd dopisek "Jest nas więcej" w haśle kampanii.
Kampania nie posiada znamion działań "przeciwalkoholowych" sensu stricte. Przesłanie kładzie główny nacisk na promowanie zdrowego, trzeźwego stylu życia: ,,spójrz trzeźwo na świat, pomyśl trzeźwo...". Przekaz ma spowodować u odbiorcy refleksję na tym zagadnieniem, zrozumienie, że w pewnych sytuacjach nie ma alternatywy - trzeba podjąć "trzeźwą decyzję". Nie chcemy szantażem emocjonalnym wymuszać określonych zachowań.
Nagradzamy trzeźwych kierowców, pokazujemy, że przynależą do elitarnej grupy, publicznie deklarując "Prowadzę - jestem trzeźwy", podkreślamy jak wielu jest trzeźwych kierowców.

REALIZACJA CELÓW:
- wykreowano postawę współodpowiedzialności członków rodziny i przyjaciół za trzeźwość kierowcy
- rozpowszechnianie wiedzy na temat możliwości przyłączenia się do kampanii "Prowadzę - jestem trzeźwy"
- w społeczeństwie wykształcono pozytywny wizerunek kierowcy odmawiającego spożycia alkoholu w towarzystwie.
- realizacja projektu przyczynia się do pogłębienia więzi rodzinnych i wśród bliskich osób,
- pod wpływem rozpoczętej debaty społecznej zwiększyła się świadomość istnienia problemu osób nietrzeźwych za kierownicą

NOŚNIKI REKLAMOWE:
projektowane były w oparciu o następujące założenia

Kampania powinna:
- być wiarygodna
- wywołać głębokie emocje pozytywne
- pobudzać do pozytywnego działania
- budzić poczucie misji i wolę działania
- budować poczucie przynależności do grupy kierowców, którzy zawsze są trzeźwi
- być oparta na więzach międzyludzkich
- być konkretną i czytelną w części dotyczącej informacji o źródłach wiedzy na kampanii "Prowadzę jestem trzeźwy"
- niehermetyczna

Kampania nie powinna:
- budować poczucia zagrożenia,
- upraszczać problemu
- straszyć
- być drastyczną w przekazie
- epatować skutkami nadużywania alkoholu za kierownicą
- sugerować sytuacji bez wyjścia
- wzbudzać wrogości czy nietolerancji względem osób trzeźwych i nietrzeźwych za kierownicą

Narzędzia ATL:
- telewizja - emisja spotów m. in. w TVN, TVP, TV Silesia, telewizja apteczna i inne
- radio - emisja spotów m. in. w RMR FM, Radio Zet, Radio Wrocław i inne
- prasa - artykuły zarówno w prasie ogólnopolskiej jak i tytułach lokalnych
- billboardy
- citylighty
- gigaboardy
- media miejskie - ekspozycja na autobusach i tramwajach,
- ramki w autobusach i tramwajach
- Internet - www.trzezwosc.pl, współpraca z portalami motoryzacyjnymi i innymi portalami internetowymi, umieszczanie logo/bannerów na stronach miast partnerskich, instytucji i firm sympatyzujących kampanii, na stronach indywidualnych sympatyków akcji

Narzędzia BTL:
- Ulotki - drukowane z logiem Partnera, dystrybuowane na terenach partnerujących miast i gmin
- Plakaty - drukowane z logiem Partnera, wywieszane na terenie partnerujących miast,
plakaty w pubach, klubach, w szkołach jazdy
- Emisja spotu w BUS TV, w pubach, kawiarniach i centrach handlowych
- Brelok z logo kampanii - dystrybucja, rozdawany sympatykom kampanii
- Akcje plenerowe organizowane przez Partnerów kampanii np. patrol drogowy z udziałem policjanta i księdza, rozdawanie breloków ulotek podczas kontroli drogowych i inne imprezy towarzyszące
- informacje wysyłane w klubach za pomocą bluetooth

DZIAŁANIA EVENTOWE:
- Uczestnictwo organizatorów kampanii na zlotach fanklubów samochodowych i motocyklowych
- Akcje i konferencje inicjowane przez Partnerów kampanii

SYMBOL KAMPANII:
Brelok (projekt logo autorstwa Romana Kalarusa, pomysłodawca breloka jako symbolu akcji - Krzysztof Bogdoł) - na pozór zwyczajny, a jednak obdarzony wyjątkową siłą. Jedyny tak charakterystyczny, bezkonkurencyjny dla wielu sympatyków, którzy chcą go dumnie przypiąć do kluczyków, nie tylko swoich. W czym tkwi jego moc?

Dziewczyna przypina brelok "Prowadzę - jestem trzeźwy" do kluczyków swojego chłopaka. To bezpośredni komunikat od kochającej osoby, poruszający gest między dwojgiem ludzi, którego nie można porównać z żadnym przekazem reklamowym. Ważna chwila, która może zmienić chłopaka, a która jest efektem naszej kampanii. Ludzie chętnie dzielą się z nami takimi historiami. Nie proszą o breloki tylko dla siebie. Przypinają je osobom najbliższym, walczącym z nałogiem lub po prostu tym, którzy chcą być zawsze "trzeźwi".
Krzysztof Gmyrek

Dzięki zaangażowaniu wielu sprzymierzeńców i darczyńców udało się wyprodukować i rozdysponować 85 000 tyś breloków do końca 2008 r., z czego 37 500 w 2008 roku.

AKTYWNOŚĆ MEDIALNA:
- Udział w konferencjach i wydarzeniach organizowanych przez Partnerów,
- Wywiady telewizyjne, radiowe, prasowe
- Artykuły, raporty przebiegu kampanii , briefy pojawiające się w prasie lokalnej i ogólnopolskiej, na stronach internetowych miast i gmin jak i  partnerów branży reklamowej

POPARCIE SPOŁECZNE:
Największą wartością kampanii realizowanych w ramach programu "Trzeźwość" jest towarzyszący im odzew społeczny. Spontaniczne zaangażowanie ludzi z różnych środowisk, grup społecznych, mediów, instytucji i firm, fanklubów i stowarzyszeń, którzy z własnej inicjatywy deklarują chęć współpracy i propagują hasła kampanii.
W każdym miejscu, do którego dociera kampania, jest ona przyjmowana z ogromną życzliwością. To społeczne poparcie wyraża się w tysiącach maili od sympatyków akcji zwracających się z prośbą o breloka z logo "Prowadzę - jestem trzeźwy".
Liczba odwiedzin na stronie w 2008 r. to 6 300 000.
Liczba otrzymanych maili i udzielonych odpowiedzi to 7 800.
Emocjonalne zaangażowanie społeczne, a co za tym idzie informacja zwrotna stają się dla współtworzących kampanię dowodem na to, że warto się w nią angażować i ponawiać rokrocznie jej reedycje.

Patroni honorowi:
- Metropolita Katowicki Ks. Arcybiskup Damian Zimoń
- Ministerstwo Infrastruktury
- Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy IAA w Polsce
- Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej


KrajPolska
Kategoria konkursowaFirmy komercyjne
Problemy społeczneBezpieczeństwo ruchu drogowego, Edukacja, Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Społeczna odpowiedzialność biznesu
NadawcaDuszpasterstwo Trzeźwości Archidiecezji Katowickiej - Ks. Proboszcz Piotr Brząkalik, Agencja Reklamowa Business Consulting Sp. z o.o.
WykonawcaAgencja Reklamowa Business Consulting Sp. z o.o.
Adresacikierowcy i pozostali uczestnicy ruchu drogowego oraz rodziny, partnerki / partnerzy, pracodawcy, społeczność lokalna, instytucje miejskie i kulturalne
Mediatelewizja, radio, prasa, outdoor, media miejskie (ekspozycja na autobusach i tramwajach), Internet
Data zgłoszenia15.10.2009
Dodatkowe materiałyplik: file_20091019155325_575.doc
partnerzy