Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2009



24.03.2010

Wróć bez HIV

KATEGORIA: Instytucje publiczne i agendy rządowe

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

1. Informacje ogólne:
Kampania społeczna „Wróć bez HIV”, trwała przez cały 2009 rok. Jej głównym celem było skłonienie do refleksji oraz zachęcenie do podejmowania bezpieczniejszych zachowań seksualnych, a także do poznania swojego statusu serologicznego poprzez zrobienie testu w kierunku HIV.
Celem kampanii było też uzmysłowienie, że problem ten może dotyczyć każdego. W Polsce główną drogę zakażeń HIV stanowią obecnie ryzykowne zachowania seksualne. Najczęściej zakażają się osoby w wieku od 18 do 39 lat. Tę młodą grupę charakteryzuje duża aktywność seksualna i gotowość do poszukiwania lub zmiany partnera seksualnego. Osoby w tym wieku są też najbardziej mobilne i wyjeżdżają zarówno w celach zarobkowych, jak i turystycznych, podróżują za granicę, ale też w kraju.
Honorowym patronatem kampanię objął Minister Zdrowia, a także Główny Inspektor Sanitarny, Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy, Marszałek Województwa Mazowieckiego i Wojewoda Mazowiecki. Dodatkowi patroni i partnerzy byli pozyskiwani na terenie całego kraju przez Wojewódzkie Stacje Sanitarno-Epidemiologiczne, Urzędy Wojewódzkie i Marszałkowskie. Wykonawcą kampanii była agencja reklamowa MARTIS S.A. z siedzibą w Warszawie, która wygrała przetarg nieograniczony na wykonanie projektu oraz organizację i przeprowadzenie na jego podstawie ogólnopolskiej multimedialnej kampanii społecznej w zakresie HIV/AIDS.


2. Kreacja i realizacja kampanii „Wróć bez HIV”
Odbiorcy kampanii to przede wszystkim osoby:
- dorosłe (18-39 lat)
- wyjeżdżające za granicę i podróżujące po Polsce (charakter i czas podróży dowolny)
- aktywne seksualnie
- żyjące w związkach formalnych, nieformalnych oraz nie posiadające stałego partnera
- dla których wyjazd oznacza rozłąkę ze stałym partnerem
- odpowiedzialne za własne zdrowie.

3. Główne przekazy kampanii:
- Nieważne kim jesteś, gdzie jesteś, co robisz, jakie masz wykształcenie, czy też przekonania – HIV i AIDS może dotyczyć także Ciebie.
- Zawsze i wszędzie unikaj ryzykownych zachowań. HIV i AIDS nie zna granic.
- Seks, tak jak podróż, to wspaniałe przeżycie, może dawać dużo satysfakcji i szczęścia, jeśli zadbamy o swoje bezpieczeństwo.
- Wykorzystuj wiedzę o HIV w praktyce. Negocjuj techniki bezpieczniejszego seksu, używaj prezerwatywy. Nie bój się rozmawiać o przeszłości seksualnej partnera.
- Zrób test na HIV, dowiedz się jaki jest Twój status serologiczny.

4. W ramach kampanii powstały cztery kreacje:
- „Wakacje marzeń 2099 zł. HIV gratis.” z myślą o osobach podróżujących turystycznie,
- „Praca za granicą 1250 €. HIV gratis.” dla osób wyjeżdżających do pracy,
- „Przystanek w podróży 50 zł. HIV gratis.” dla klientów osób sprzedających usługi seksualne
- „Wyjazd służbowy. Dieta 45 €. HIV gratis.” dla podróżujących służbowo.

Wszystkie kreacje łączyło proste, uniwersalne logo – walizka z jednoznacznym komunikatem „Wróć bez HIV”. Pojawiała się ona na wszystkich materiałach kampanii, tak jak rozpoznawany już od lat znak „Nie daj szansy AIDS! Zrób test na HIV”.

5. Elementy kampanii
Podobnie jak w latach poprzednich, kampania miała charakter multimedialny.
Wykorzystywane były:
- Spot radiowy
- Strona www.aids.gov.pl/kampanie/2009/
- Bannery internetowe
- Gra platformowa (na stronie internetowej kampanii)
- Outdoor (billboardy, reklama w metrze, citylighty)
- Plakaty i ulotki
- Reklama prasowa
- Pakiet edukacyjny z wklejoną prezerwatywą
- Długopisy, kalendarze, torby itd.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInstytucje publiczne i agendy rządowe
Problemy społeczneEdukacja, Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia
NadawcaKrajowe Centrum ds AIDS
WykonawcaMartis S.A.
AdresaciOsoby dorosłe 18-39 lat, wyjeżdżające za granicę i podróżujące po Polsce, aktywne seksualnie, żyjące w związkach formalnych, nieformalnych oraz nie posiadające stałego partnera, dla których wyjazd oznacza rozłąkę ze stałym partnerem
MediaRadio Zet,Stroer, Przegląd, Audytorium 17 , www.polki.pl, Polityka, Forum, Elle, In Style, Top Gear, ARBOmedia, Medialine, www.kobiety.pl, Clear Channel, AMS, Radio Kielce, Radio Wrocław, PAP, Radio Kraków, Radio Koszalin, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Białystok, Openmedica, Rosetex, Radio Rzeszów, Radio PIK
Data zgłoszenia24.03.2010
Dodatkowe materiałyplik: plik_20100324145942_650.mp3
spot radiowy