Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2009



08.04.2010

Fajne dzieci nie jedzą śmieci

KATEGORIA: Firmy komercyjne i fundacje firm

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Co: kampania społeczna ‘Fajne dzieci nie jedzą śmieci’,

Kto: NZOZ Alfa – Med. /merytoryka/ Agencja PR Pan Pikto /koncepcja/,

Po co: by kolejne pokolenia rosły w zdrowiu i wiedziały, że pizza i hamburger to fatalne posunięcie żywieniowe,

Dla kogo: przede wszystkim dla uczniów szkół podstawowych z terenu Rybnickiego Okręgu Węglowego ale także dla ich rodziców,

Jak: ambient media/badania lekarskie/interaktywne lekcje/social media/public relations

Dokładnie:

_akcja ambientowa /specjalne naklejki eksponowane na szkolnych koszach na śmieci/ przeprowadzona na terenie 104 szkół – dotarcie do kilkudziesięciu tysięcy dzieci z tego regionu z komunikatem pokazującym, które produkty to tzw. śmieciowe jedzenie,

_2500 dzieci miało możliwość uczestnictwa w interaktywnej lekcji z dietetykiem przeprowadzonej na terenie szkoły,

_100 dzieci została przebadana w badaniach przesiewowych przez specjalistów z NZOZ Alfa – Med.,

_50 dzieci miało możliwość odbycia indywidualnych konsultacji z dietetykiem,
_akcja, oraz idea zdrowego odżywiania relacjonowana była w serwisie mikroblogerskim BLIP. Zapis wydarzeń dostępny jest pod adresem http://fajnedzieciniejedzasmieci.blip.pl/

_kampania PR przeprowadzona w lokalnych mediach, informująca o samej akcji, a także promująca ideę zdrowego odżywiania,

Punkt wyjścia:

Jedzenie zwane „śmieciowym” to coraz częstszy gość w dziecięcym jadłospisie. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, jak bardzo takie produkty jak: hamburgery, chipsy, pączki, a nawet niektóre soki negatywnie wpływają na zdrowie. Kampania „Fajne dzieci nie jedzą śmieci” miała za zadanie pokazać, że wszystko to, co jemy ma realne przełożenie na to jak się czujemy. Proces wyrabiania nawyków żywieniowych zaczyna się już od najmłodszych lat, dlatego projekt realizowany był przede wszystkim w szkołach podstawowych. Jeżeli złe przyzwyczajenia nie są wyniesione z domu, to właśnie szkoła jest tym miejscem, gdzie dziecko po raz pierwszy ma możliwość samodzielnego podejmowania decyzji na temat tego, co będzie jadło (zakupy dokonywane w sklepiku szkolnym). Dlatego tak ważne jest, aby otrzymało ono tam wyraźną informację na temat tego, czego jeść nie powinno.

Przebieg akcji:

Ponad sto szkół, kilka tysięcy uczniów oraz kilkuset rodziców, to zasięg kampanii społecznej prowadzonej pod hasłem „Fajne dzieci nie jedzą śmieci!”. Orężem w walce ze złą dieta od najmłodszych lat były rozwiązania z zakresu ambient media. Były to specjalnie zaprojektowanego naklejki, które zostały umieszczone na koszach na śmieci w 104 szkołach podstawowych (wszystkich jakie znajdują na terenie Rybnickiego Okręgu Węglowego). Dodatkowo podczas interaktywnych zajęć uczniowie otrzymywali małą wersję naklejki (do przyklejenia np. na domowym koszu na śmieci) oraz specjalnie opracowany (zgodnie z percepcją i wrażliwością osoby w wieku szkolnym) wskaźnik BMI, umożliwiający samodzielne obliczenie tegoż wskaźnika. Rodzice, których niepokoiła waga ich dzieci, mieli możliwość zgłoszenia się do NZOZ Alfa – Med. na badania specjalistyczne. Podczas nich lekarze oraz dietetycy sprawdzali słuszność obaw. Jeżeli była taka konieczność, dziecko było kierowane do dietetyka, który opracowywał specjalną dietę.

Równocześnie prowadzona była kampania PR w lokalnych mediach. W jej ramach przekazywane były zarówno informacje dotyczące przebiegu akcji, jak i poruszony został temat ‘śmieciowego jedzenia’. Tego, co dokładnie oznacza to pojęcie, jakie produkty zaliczane są do tej kategorii, a przede wszystkim jaki wpływ mają na zdrowie. Podjęty został również temat istotnej roli rodziców w kształtowaniu nawyków żywieniowych u dzieci. Zachęcano do tego, by każdy znalazł chwilę czasu na to, by przygotować rano zdrową kanapkę, która stanie się drugim śniadaniem.

Dodatkowo uruchomiono kanał BLIP całej akcji, gdzie relacjonowano przebieg wydarzeń oraz w lekki sposób informowano o dobrych praktykach i złych nawykach.

Program został finansowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego.

Efekt:

_chęć udziału w programie (przeprowadzenie interaktywnych lekcji) zgłosiło dwukrotnie więcej szkół niż zaplanowano w budżecie akcji

_miejsca w programie zakończyły się w trzecim dniu przyjmowania zgłoszeń,

_po ukazaniu się artykułów na temat
akcji do programu zaczęły się zgłaszać również szkoły spoza Rybnickiego Okręgu Węglowego, które dostrzegając ważkość problemu zainteresowane były przeprowadzeniem kampanii również na terenie ich obiektów,

_dzięki programowi pięćdziesięcioro dzieci w wieku szkolnym otrzymało konkretną pomoc dietetyka dzięki czemu, mają szansę naprawić swoje nawyki żywieniowe i zapobiec nadwadze w przyszłości,

_2500 dzieci z ROW otrzymało dokładną informację na temat tego czym jest śmieciowe jedzenie, przy czym większość obiecywała, że już nigdy takiego jedzenia nie weźmie do ust. Te same osoby uzyskały także dokładną informację na temat tego, czym zastąpić tak lubiane batoniki, chipsy oraz pizzę.


KrajPolska
Kategoria konkursowaFirmy komercyjne i fundacje firm
Problemy społecznePromocja zdrowia
NadawcaNZOZ "Alfa-Med." - Żory
WykonawcaAgencja PR Pan Pikto
Adresaciuczniowie szkół podstawowych z regionu ROW oraz ich rodzice
Mediaambient
Data zgłoszenia08.04.2010