Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010

Kategoria konkursowa: Inicjatywy obywatelskie



18.04.2011

1. etap kampanii: Przyszłe radne są obok Ciebie. Znasz je? Przekonaj je! Przyszli radni są obok Ciebie. Znasz ich? Przekonaj ich! 2. etap kampanii: Idź i głosuj świadomie!

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie

POWIEKSZ
POWIEKSZ

Krótki opis projektu

Cel:Zwrócić uwagę Polaków na nadchodzące wybory samorządowe, zwiększyć świadomość ich wpływu na codzienne życie lokalnej społeczności oraz ostatecznie przyczynić się do aktywnego uczestnictwa w wyborach,a tym samym do zwiększenia frekwencji
Grupa:potencjalni kandydaci,zwłaszcza kandydatki i wyborcy

Strategia

Celem pierwszego etapu kampanii było uświadomienie Polakom, iż mają możliwość wpływu na to kto będzie kandydował w ich otoczeniu - czyli uświadomienie możliwości korzystania z czynnego prawa wyborczego. Chcieliśmy zachęcić osoby zaangażowanych w sprawy lokalne do kandydowania w wyborach samorządowych, a tym samym doprowadzić do poprawienia jakości kandydatów; obudzić „śpiące kapitały” w środowiskach do tej pory oddalonych od lokalnej polityki; odczarować pojęcie „kandydowania”, zachęcić do startu rozsądnych ludzi. Na szczeblu lokalnym działania prowadzone były przez organizacje pozarządowe i media. Szczególny nacisk kładliśmy na przekonywanie kobiet, by korzystały z biernego prawa wyborczego.
Celem drugiego etapu kampanii było przekonanie do świadomego udziału w wyborach samorządowych - czyli skorzystania z biernego prawa wyborczego, po zapoznaniu się z kandydatami i ich programem.
Również w tej części kampanii kluczowe dla powodzenia akcji było zachęcenie do wzięcia udziału w akcji jak największej liczby organizacji i grup nieformalnych, które prowadziły działania lokalne, by zachęcić jak najwięcej osób do świadomego udziału w wyborach samorządowych.

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

Niski odsetek kobiet zasiadających w lokalnych władzach, co jest wynikiem niskiego odsetka kobiet kandydujących oraz niska frekwencja wyborcza powoduje, że niektóre grupy społeczne są słabiej reprezentowane w ciałach reprezentatywnych, w związku z tym ich interesy są gorzej chronione.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Reklama:
prasa, spoty radiowe i TV,internet,bilboardy.
PR:
-zbudowanie koalicji, która uzyska nieodpłatne reklamy w mediach oraz dużą część usług pro bono
-zachęcenie organizacji lokalnych do przeprowadzania działań w ramach akcji
-www.maszglos.pl - poradniki dla kandydatów i dla wyborców,konsultacje i porady ekspertów. 87 000 odsłon w czasie trwania kampanii
-profil na Facebooku-miejsce wymiany informacji, materiałów dotyczących procedur związanych z kandydowaniem i głosowaniem
-materiały prasowe-8 komunikatów,zawierających informacje o kalendarzu wyborczym, kompetencjach samorządu,a także o procedurach związanych z kandydowaniem i głosowaniem (m.in. o możliwości dopisania się do stałego rejestru wyborców, skorzystania z pełnomocnika)
-debaty Wejdź w układ–zorganizowane w 9 miastach wspólnie z ResPublica, Krytyka polityczna i Liberte, podczas których dyskutowano o szansach lokalnych liderów i liderek na wejście do władz lokalnych
-Młodzi Głosują-lekcje na temat samorządu w 425 szkołach w Polsce
-Zmień lokal na wyborczy–akcja w 10 miastach,która przypominała młodym, by wśród weekendowych rozrywek nie zapomnieli o udziale w wyborach
-ambasadorzy akcji:Agnieszka Grochowska,Mateusz Damięcki
-mat.promocyjne:wlepki,kartki pocztowe,koszulki,torby,badge,długopisy dla uczestników debat i konkursów
-pocztówki,ulotki z informacjami na temat terminów i procedur wyborczych–dystrybucja w parafiach, ZTM i urzędach dzielnicowych Warszawy oraz podczas meczów ekstraklasy

Działania PR

-zbudowanie koalicji, która uzyska nieodpłatne reklamy w mediach oraz dużą część usług pro bono
-zachęcenie organizacji lokalnych do przeprowadzania działań w ramach akcji na swoim terenie

Efektywność

Frekwencja w wyborach samorządowych 21 listopada 2010 wyniosła 47%, i była wyższa o 2 punkty procentowe od wyniku w wyborach 2006 roku. W miejscowościach do 20 000 (skąd rekrutowała się duża grupa uczestników akcji) przekroczyła 52% (w 2006 – 50%). Co ważne, wzrosła też liczba kandydatek na radne z 25,5% w 2002 poprzez 28% w 2006 do 32% w 2010, oraz kobiet wybranych na radne z 17,76% do 20,7% w 2010. W 422 gminach wiejskich zmieniła się obsada na stanowisku wójta (w 2006 – zaledwie w 60 miejscowościach). Tylko w jednej gminie nie odbyły się wybory do rady z powodu braku wystarczającej liczby kandydatów (w 2006 w siedmiu). Choć wzrost frekwencji nie jest znaczący, to pokazuje wyraźne powstrzymanie wcześniejszej tendencji spadkowej.
• Media relations- 3999 publikacji (prasa - 101, TV - 249, radio - 375, Internet - 3274),
• Ponad 80 000 wejść na stronę www.maszglos.pl i prawie 2000 nowych fanów na Facebooku,
• 425 szkół w całej Polsce zorganizowało lekcje na temat samorządu,
• 670 organizacji, które przyłączyły się do kampanii przez stronę WWW,
• Do kampanii nieformalnie przyłączyły się liczne lokalne portale internetowe oraz firmy będące właścicielami telebimów w różnych miastach,
• W kampanię zaangażowało się co najmniej: 11 stacji telewizyjnych, 23 stacji radiowych, 19 tytułów prasowych oraz 17 portali internetowych,
• Materiały promocyjne: 153.000 ulotek, 17 125 plakatów, 33 0000 wlepek, 58 000 zakładek do książek, 12 000 pocztówek, 20 000 długopisów eko, 4000 koszulek, 2000 toreb eko, 10 000 badgy - wysyłanych do organizacji, bibliotek, szkół i innych instytucji w całej Polsce, a także część z nich było rozdawanych podczas debat i jako nagrody w konkursach.
Budżet kampanii: 395.300
Kampania (obie odsłony) wygenerowały zasięg o równowartości kosztu netto: 2 026 848 zł
Budżet kampanii: 395 300 zł

Kampanijność

Koalicja Masz Głos Masz Wybór przed każdymi wyborami (samorządowymi, parlamentarnymi i prezydenckimi) prowadzi kampanie profrekwencyjne.

Opis inicjatora

Koalicja Masz głos masz wybór, w której skład weszły kilkanaście opiniotwórczych organizacji pozarządowych.

Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Hasła 1.odsłony „Przyszli radni są tuż obok ciebie! Znasz ich? Przekonaj ich!” i wersji dla kobiet „Przyszłe radne są tuż obok ciebie! Znasz je? Przekonaj je!” miały zwrócić uwagę mieszkańców gmin, że w ich sąsiedztwie są potencjalni kandydaci na dobrych radnych, tylko często brakuje im motywacji, by startować w wyborach.
Hasło 2 odsłony kampanii „A ty ile czasu przeznaczysz na wybór radnego? Idź i głosuj świadomie!” miało zachęcić do zapoznania się z programem osoby, na którą się głosowało.

Insight

Wybory samorządowe od "przywrócenia" samorządu w 1991 roku są najmniej popularnymi wyborami w Polsce. Choć sprawy, którymi zajmuje się samorząd dotyczą obywateli w najbardziej bezpośrednim stopniu, nie są one postrzegane jak równie ważne, co wybory prezydenckie czy parlamentarne. Tak zwane samorządowe listy wyborcze są postrzegane jako listy "partyjne" wypełnione ludźmi, którzy są anonimowi dla społeczności lokalnej.

BIG IDEA

1 Etap kampanii:Znasz dobrych (potencjalnych)radnych.Chodzili z tobą do szkoły lub przedszkola.Razem z nimi uczyłeś się puszczać kaczki na jeziorze.Teraz razem pracujecie.Mieszkacie obok siebie.Widzisz jak każdego dnia robią ważne rzeczy dla lokalnej społeczności. Znasz ich? Przekonaj ich!
2etap kampanii:W codziennym życiu więcej czasu i uwagi poświęcamy na mniejsze i większe sprawy, niż na wybór radnego,czyli sprawę,która znacznie bardziej wpływa na jakość naszego życia.Idź i głosuj świadomie!


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie
NadawcaKoalicja Masz Głos, Masz Wybór
Wykonawcadziałania reklamowe -agencja Albert Lumberjacker, działania PR - działania koalicjantów
Adresacikandydaci na radnego, kandydatki na radną, wyborcy
Mediaprasa, radio, TV, Internet
Data zgłoszenia18.04.2011
Dodatkowe materiałyplik: afisz_radna_700x1000_3.pdf
 plik: celebryci_3.pdf
 plik: pocztowki_125_x_176_damska_3.pdf
 plik: stiker_70_x_100_19_10_meski_3.pdf
 plik: ulotka_str1_v5_damska_3.pdf
 plik: wybory_a4_faza2_pilki_3.pdf
 plik: wybory_a4_faza2_plecaki_3.pdf
 plik: wybory_a4_faza2_rowerki_3.pdf
 plik: wybory_radio_1_mix_3.mp3