Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2011

Kategoria konkursowa: Kampanie 1%



29.03.2012

Zamień 1% podatku na 100% radości!

KATEGORIA: Kampanie 1%

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Celem kampanii jest uwrażliwienie społeczeństwa na potrzeby i świat osób niepełnosprawnych intelektualnie. Osoby te nie potrafią same poprosić o pomoc. A tymczasem wystarczy nawet mały gest, by zmienić ich świat na lepszy. Kampania zachęca do aktywnej postawy i niesienia pomocy osobom, które miały mniej szczęścia w życiu. Do odruchów serca. Do zastanowienia się nad tym, jak każdy z nas może pomóc. Pierwszym krokiem może być przekazanie 1% podatku.

Grupa docelowa

Mężczyźni i kobiety, wiek ok. 25+, mieszkańcy całej Polski (czyli wszystkie pracujące osoby)

Strategia

Problem. Osoby niepełnosprawne intelektualnie nie potrafią poprosić o pomoc. Ale też niewiele osób wie, że MOŻE pomóc i zmienić ich świat. Wystarczy mały gest. Pierwszym krokiem może być przekazanie 1% jako początek dojrzałej i mądrej pomocy, z głębi serca.
Wybór GD. Osoby, które mogą wspomóc Podopiecznych Fundacji.
Insight. Osoby niepełnosprawne intelektualnie są nie mają swoich potrzeb, pragnień ani marzeń. 1% nie ma znaczenia i niczego realnie nie zmienia.
Benefit. Nawet mały gest, jak 1%, może zmienić czyjś świat. Pomagając innym, zmieniamy również własne życie. Pomaganie jest źródłem siły i radości.
Opis pomysłu. W życiu wiele zależy od szczęścia, dlatego warto pomagać tym, którzy mieli go mniej. Do udziału w kampanii zaproszono znane osoby-autorytety: Katarzynę Nosowską, Annę Dymną, Jerzego Hoffmana, Piotra Najsztuba i Krzysztofa „Diablo” Włodarczyka. Zastanowili się, co udałoby się im osiągnąć, gdyby mieli tylko 1% swoich życiowych szans. Poprzez proste skojarzenia (1% szans – 1% podatku) i przykłady pokazano, jak małe szanse w życiu mają osoby niepełnosprawne intelektualnie. Potrzebują pomocy, ale nie potrafią o nią poprosić. Jeden gest może to zmienić. Wspólne działania mają realną moc zmieniania świata.
RTB. Wsparcie udzielone Podopiecznym Fundacji zostanie przekazane na działania, które realnie zmieniają ich sytuację. Wiarygodność przekazu wzmacniały znane osoby, które wierzą w to, że warto pomagać, a dzięki swoim osiągnięciom cieszą się zaufaniem społeczeństwa

Opis przebiegu kampanii

Kampania objęła swym zasięgiem całą Polskę i składały się na nią różnorodne działania (ATL, BTL, PR itd.). Kampania została podzielona na 3 etapy.
Etap I – teaser
Styczeń 2011 r. – poprzez działania PR został zapowiedziany start kampanii, a także udział w niej znanych osób. Brak dodatkowych szczegółów zapowiadał ciąg dalszy i wzbudzał ciekawość odbiorców.
Etap II – reveal
Luty 2012 r. – premiera spotu reklamowego oraz odsłona materiałów reklamowych, wzmocniona działaniami PR i social media.
Etap III
Marzec-kwiecień 2011r. – na okres tych dwóch miesięcy został położony największy nacisk, ponieważ wtedy najwięcej podatników rozlicza PIT. Na ten okres zostały zaplanowane najważniejsze działania w mediach: emisja spotów reklamowych, publikacja reklam prasowych, internetowych, działania outdoor oraz inne.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

TV: emisja spotów (TVN, TVN 24, TVP 1, TVP 2, TVP Info). Wybrano kanały o największej oglądalności i dostosowane do grupy docelowej. Termin: 03-04.2011r.
Prasa: publikacje w ogólnopolskich tytułach informacyjnych (Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, Newsweek, Polityka, Forum, Przekrój, Wprost, Dziennik Gazeta Prawna), lokalnych tytułach informacyjnych (Dziennik Polski, tytuły Polskapresse), a także: Twój Styl, Pani, National Geographic. Termin: 02-04.2011r.
Radio: emisja spotów na antenie ogólnopolskiej stacji TOK FM oraz lokalnych: Radio Kraków, Radio Rzeszów i Radio Gdańsk. Termin: 03-04.2011r
Internet: emisja na portalach Onet.pl, Wirtualna Polska, Goldenline, Facebook, Dziennik Gazeta Prawna. Termin: 03-04.2011r
Outdoor: ekspozycja plakatów na nośnikach PBP w Warszawie. Termin: 03.2011r.
Ulotki, dystrybucja w teatrach, filharmoniach, ośrodkach kultury, restauracjach i placówkach medycznych w całej Polsce. Termin 03-04.2011r.
Mailingi do biur rachunkowych i największych firm w Polsce

Działania PR

Informacje prasowe dotyczące udziału gwiazd w kampanii, skierowane do mediów branżowych i opiniotwórczych.
Działania na portalu Facebook, Nasza Klasa i Youtube. Dodatkowe materiały: filmiki z udziałem bohaterów spotu zawierające ich wypowiedzi o tym, czym jest dla nich spotkanie (nawiązanie do nazwy ośrodka „Spotkajmy się”) oraz klip „Na 1% pracujemy na 100% przez cały rok”.

Efektywność

Efektywność jako zmiana postaw. W 2011 r. wzrosła liczba podatników, którzy złożyli wnioski o przekazanie 1% podatku należnego za 2010 r. (z 8,6 mln do 10,1 mln), co jest wynikiem i zasługą kampanii zrealizowanych przez wiele OPP w roku 2011. Dzięki kampanii „Zamień 1% podatku na 100% radości” Fundacji „Mimo Wszystko” udało utrzymać się wysoki wynik liczby osób, które zdecydowały się przekazać Fundacji 1% podatku (Fundacja Anny Dymnej „Mimo Wszystko” uplasowała się na 3 miejscu pod względem wysokości środków zebranych z wpłat 1%).

Zasięg. Kampania „Zamień 1% podatku na 100% radości” miała zasięg ogólnopolski, który został zbudowany dzięki emisjom i publikacjom reklamowym w mediach zarówno ogólnopolskich, jak i lokalnych.
Ilość środków wydatkowanych na kampanię = 342 535 zł brutto.

Kampanijność

Kampania prowadzona jest od 2005 roku. W dotychczasowych edycjach hasło brzmiało „Twój 1% ma siłę milionów”. W każdej odsłonie kampanii podawany jest konkretny cel, na który przeznaczone zostaną wpłaty z 1%. Kampania będzie kontynuowana w kolejnych latach.

Opis inicjatora

Fundacja Anny Dymnej „Mimo Wszystko” pomaga osobom niepełnosprawnym. Prowadzi m.in. Warsztaty Terapii Artystycznej i organizuje Festiwal Zaczarowanej Piosenki. Zbudowała „Dolinę Słońca”.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Dodatkowe wyjaśnienia. W celu podkreślenia więzi między bohaterami kampanii(znane osoby oraz Podopieczni Fundacji ) zdjęcia zostały wykonane przez Podopiecznych Fundacji (pod opieką Bogdana Krężela), czyli osoby niepełnosprawne intelektualnie.
Ponieważ grupę docelową kampanii stanowiła duża i zróżnicowana część społeczeństwa, zostali wybrani ambasadorzy, których udział przekona różnych odbiorców.

Opis dodatkowych działań, w tym działania niekonwencjonalne

Dodatkowe działania obejmowały publikację materiałów filmowych. Bohaterowie spotu, czyli Katarzyna Nosowska, Anna Dymna, Jerzy Hoffman, Piotr Najsztub i Krzysztof „Diablo” Włodarczyk, zdradzili przed kamerą, czym dla nich jest spotkanie. Filmiki są dostępne na kanale Youtube: http://www.youtube.com/user/FundacjaAnnyDymnej.


KrajPolska
Kategoria konkursowaKampanie 1%
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie
NadawcaFundacja Anny Dymnej "Mimo Wszystko"
WykonawcaAgencja TELESCOPE i TBWA, Fundacja Anny Dymnej "Mimo Wszystko" i Agencja PR Point
AdresaciMężczyźni i kobiety, wiek 25+, cała Polska
MediaGazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, Newsweek, Polityka, Forum, Przekrój, Wprost, Dziennik Gazeta Prawna, Dziennik Polski, tytuły Polskapresse, Gazeta Wyborcza Kraków, Twój Styl, Pani, National Geographic, TOK FM, Radio Kraków, Radio Rzeszów, Radio Gdańsk, TVP 1, TVP 2, TVP INFO, TVN 24, TVN, Onet, Wirtualna Polska, Facebook, Goldenline
Data zgłoszenia29.03.2012
Dodatkowe materiałyplik: list do biur rachunkowych.pdf
 plik: Fundacja Mimo Wszystko spot radiowy.mp3
 
 plik: ULOTKA.pdf