Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2011

Kategoria konkursowa: Inicjatywy obywatelskie (NGO)



30.03.2012

Festiwal Zdrowia z IFMSA-Poland oddział Kraków w Galerii Krakowskiej (4 edycje) -  3-dniowa akcja bezpłatnie wykonywanych badań profilaktycznych oraz edukacja zdrowotna.

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie (NGO)

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

-edukacja społeczna z zakresu problematyki: Alkoholowego Zespołu Płodu, Nadciśnienia Tętniczego, Osteoporozy, Cukrzycy, chorób cywilizacyjnych, przenoszonych drogą płciową oraz ryzyka raka szyjki macicy
-podniesienie świadomości pacjentów na temat stanu ich zdrowia oraz konieczności wykonywania badań kontrolnych
-rozpropagowanie zachowań prozdrowotnych
-edukacja z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej
-ograniczenie strachu dzieci przed wizytą u lekarza oraz wzbudzenie zaufania u dorosłych

Grupa docelowa

-dzieci w wieku przedszkolno–szkolnym,
-młodzież
-kobiety i mężczyźni w wieku reprodukcyjnym
-kobiety ciężarne
-osoby pracujące
-emeryci i renciści
-mieszkańcy wsi i miast

Strategia

Chociaż temat profilaktyki zdrowotnej często pojawia się w mediach, wiele osób ciągle nie traktuje go poważnie. Jak wynika z Raportu z Narodowego Testu Zdrowia Polaków z 2010 r., Polacy nie robią podstawowych badań profilaktycznych! Tymczasem wielu chorobom jesteśmy w stanie zapobiec wykonując podstawowe badania profilaktyczne oraz prowadząc prozdrowotny tryb życia. Pragnąc dotrzeć do jak najszerszej grupy społecznej, zarówno w kontekście rozpiętości wieku, poziomu edukacji i różnicy statusu społecznego, studenci CM UJ zrzeszeni w IFMSA-Poland, zachęcają klientów Galerii Krakowskiej do poświęcenia 10 minut na zbadanie stanu swojego zdrowia oraz poszerzenia wiedzy na temat profilaktyki.


Akcja kierowana jest do każdego obywatela w wieku od 0 do 100 lat. Z myślą o każdym z osobna wychodzimy z ofertą wielu projektów, dostosowanych tematycznie i wiekowo.

Insight:
Zwrócenie uwagi społeczeństwa na konieczność wykonywania badań profilaktycznych. Pokazanie jak wielu informacji o stanie naszego zdrowia może dać wykonanie 5 najprostszych badań. Edukacja i szerzenie podstawowych zachowań prozdrowotnych.

BIG IDEA:
Ukazanie zdrowia jako wartości nabywczej, zależnej w dużej mierze od nas samych, a zarazem niematerialnej. Pamiętaj, że raz utraconego zdrowia nie można kupić. Skoro masz czas na zakupy – znajdź go również na lekarza.

Kreatywność działań – niekonwencjonalność form:
Stworzenie eventu zdrowotnego w centrum handlowym. Bezpłatne badania, oprawa muzyczna, konkursy i pokazy.

Opis przebiegu kampanii

Projekt przeprowadzany jest na terenie Galerii Krakowskiej. W głównej hali rozłożonych jest 14 stanowisk pomiarowych (ciśnienie tętnicze krwi, glukoza, FRAX - ryzyko złamania osteoporotycznego kości, zawartości CO w wydychanym powietrzu, waga, wzrost, BMI, wskaźnik WHR), stanowiska edukacyjne (profilaktyka HIV/AIDS, antynikotynowe, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, osteoporoza, FAS), scena główna oraz kącik zabaw dla dzieci.
Pacjenci przechodzą po kolei przez wszystkie stanowiska, wykonując podstawowe badania. Zatrzymują się również na stanowiskach edukacyjnych, otrzymują ulotki informacyjne i gadżety. Na scenie głównej odbywają się konkursy, pokazy związane tematycznie z Festiwalem lub kursy pierwszej pomocy. Każdy Festiwal przewiduje dodatkowe możliwości diagnostyczne (Badanie USG 4D, badanie spirometryczne, pomiar zawartości cholesterolu), oraz porady specjalistyczne. Najmłodsi poprzez zabawę dowiadują się jak wygląda wizyta u lekarza oraz jak dbać o swoje zdrowie by jej uniknąć.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Patronat Medialny nad projektami objeł:
- portal: dla studenta.pl , Medtube, eBobas.pl, wKrakowie.pl, kampaniespołeczne.pl,
- miesięcznik: Manko, Zdrowie w Krakowie, Alma Mater
Informacje o wydarzeniu pojawiły się w:
- prasie: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Gazeta Wyborcza, Zdrowie w Krakowie, Manko,
- na portalach: Rynek Zdrowia, Matito, Kampanie Społeczne, Mercator Medical, Medicina Sportiva, Galeria Krakowska, IFMSA-Poland, Miastopolia.pl, Osteoporoza.pl, Nasze Miasto, Senior na czasie, Krakowie.pl,
- w radiu: Radio Kraków, Radio Plus, RMF Max
- w telewizji: wydanie programu Kawa czy herbata przy okazji Światowego Dnia Nadciśnienia Tętniczego
O akcji informowały również plakaty rozwieszone na terytorium Galerii Krakowskiej, Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum, w przychodniach. Listy z zaproszeniem rozesłane zostały do zainteresowanych jednostek (Domy opieki, Kluby seniora, dom samotnej matki).
Wydarzenie posiada swój profil na Facebooku.

Działania PR

Patronat honorowy nad naszym projektem objęli Rektor oraz Dziekan Uniwersytetu Jagiellońskiego CMoraz Prezes OIL w Krakowie. Informację o naszym przedsięwzięciu otrzymał również Prezydent Miasta Krakowa. Podjęliśmy współpracę z  Państwową Stacją Sanitarną, Fundacją Żyjmy Zdrowo jak i z wieloma firmami wspierającymi nasz projekt: Mercator Medical, Roche, Unipharm, Medicor, LoveYo, Tribeca, Smyk

Efektywność

Dzięki mediom oraz rozsyłanym zaproszeniom informacja o Festiwalu dotarła do wielu mieszkańców Krakowa i jego okolic. Dodatkowo miejsce przeprowadzanej akcji sprzyjało powiększeniu grona zainteresowanych. Z każdą kolejną akcją grupa odbiorców zwiększała się.

Łącznie we wszystkie 4 akcje zaangażowanych było ponad 350 studentów CM UJ, 25 studentów English Devision,, 6  lekarzy z I Kliniki Kardiologii, oraz 4 trenerów fitnessclub Młyn. Zorganizowano ponad 30 stanowisk pomiarowych, 10 edukacyjno-informacyjnych, 3 ogródki dla dzieci. Łącznie pracowaliśmy ponad 98 godzin. Wykonano ponad 6850 pomiarów glukozy, ciśnienia tętniczego, zawartości tlenku węgla i BMI, 2000 pomiarów zawartości cholesterolu całkowitego oraz frakcji LDL. Zebraliśmy 4250 ankiet zwrotnych oraz rozdaliśmy ponad 10000 materiałów edukacyjnych. W Szpitalu Pluszowego Misia przebadało się ponad 200 dzieci, które uczestniczyły w około 14 konkursach otrzymując cenne nagrody. Zorganizowaliśmy 25 pokazów Thai-chi, Jogi, chustonoszenia, ekopieluchowania, pierwszej pomocy.
Całość kosztów akcji pokryta została przez sponsorów oraz współorganizatorów, Większość sprzęto została podarowana przez firmy współpracujące, pozostałe zostały zakupione z środków pozyskanych z zewnątrz. Koszt kampanii reklamowych o wartości przekraczającej 50 tys złotych pokryła Galeriia Krakowska. Pozostałe media współpracowały na zasadzie patronatu.
Informację o akcji ukazały się w ponad 20 źródłach, trafiając do każdego przekroju społeczeństwa

Kampanijność

Kampania jest wydarzeniem cyklicznym. Pierwsze odsłona miała miejsce w maju 2010 roku. Od początku 2011 roku przeprowadzono 4 akcje. Na rok 2012 planowane są kolejne 2. Zarówno Galeria jak i IFMSA-Poland zainetesowane są kontynuacją projektu wierząc w jego pozytywny wpływ na krakowską społeczność.

Opis inicjatora

Międzynarodowa Federacja Stowarzyszeń Studentów Medycyny IFMSA to największa organizacja zrzeszająca ponad milion studentów kierunków medycznych i młodych lekarzy na całym świecie.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Przyjdź do Galerii Krakowskiej i wspólnie z IFMSA-Poland zadbaj o swoje zdrowie to prosty przekaz zachęcający do poświęcenia 10 minut w trakcie zakupów, w trosce o swoje zdrowie. Zachęcamy do połączenie przyjemnego z pożytecznym.

Opis dodatkowych działań, w tym działania niekonwencjonalne

Jako pierwsze oddział IFMSA-Poland postanowiliśmy wynieść troskę o zdrowie z przychodzi do galerii handlowej, starając się ukazać zdrowie jako dobro, które warto posiadać by być trendy. Zamiast straszyć klientów konsekwencjami złego zachowania, staramy się ich zachęcić do badań konkursami i atrakcjami. Zamieniamy nudną wizytę u lekarza w kolorowe wydarzenie, w którym każdy chce uczestniczyć.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie (NGO)
Problemy społeczneEdukacja, Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia
NadawcaIFMSA-Poland oddział Kraków
WykonawcaIFMSA-Poland oddział Kraków, Galeria Krakowska
Adresacispołeczność krakowska
Mediaradio, prasa, internet
Data zgłoszenia30.03.2012
Dodatkowe materiałyplik: 1332252347_festiwal_zdrowia_spot_reklamowy.mp3
 plik: 1332250329_fas_on_trzymaj.mp3
 plik: podsumownie ŚDNT.docx
 plik: podsumownie.docx
 plik: podsumowanie akcja 3.doc
 plik: file_20120403173232_289.ppt
efektywnosc