Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2011



10.04.2012

"Daj włos" to inicjatywa Fundacji Rak’n’Roll, mająca na celu wyprodukowanie peruk z naturalnych włosów dla kobiet, które utraciły włosy w efekcie leczenia chemioterapią.

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie (NGO)

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Celem projektu „Daj włos” było namówienie zdrowych kobiet posiadających długie włosy, do obcięcia ich i przekazania po to, by powstały naturalne peruki potrzebne kobietom przechodzącym chemioterapię. Akcja wymagała zaangażowania nie tylko Fundacji, ale także maksymalnej liczby salonów fryzjerskich w całym kraju oraz firmy która zgodziła się przygotowywać pro bono peruki z naturalnych włosów.

Grupa docelowa

Grupą docelową projektu były kobiety, które posiadały włosy o dł. min. 25 cm.
Drugą grupą docelową byli właściciele salonów fryzjerskich, za pośrednictwem których włosy mogły trafić do Fundacji.

Strategia

Włosy to jeden z najważniejszych atrybutów naszego wyglądu, choć zwykle nie zdajemy sobie sprawy, jak dużo one dla nas znaczą. Utrata włosów zawsze niekorzystnie wpływa na nasze samopoczucie. Dotkliwie przekonują się o tym osoby będące w trakcie leczenia chemioterapią.

Utrata włosów to skutek uboczny chemioterapii, który przeraża chorych najbardziej. W trakcie leczenia fatalne samopoczucie fizyczne łączy się ze słabą formą psychiczną. A czasem wystarczy dobrze dobrana peruka, by zdecydowanie poprawić kondycję psychiczną i samopoczucie chorej. Obecnie w Polsce peruki z naturalnych włosów są tylko częściowo refundowane przez NFZ.

W odpowiedzi na tę sytuację ruszył projekt "Daj włos", który angażuje zakłady fryzjerskie i zdrowe kobiety, które zmieniając fryzurę, chciały zrobić dobry uczynek. Przekazanie Fundacji ściętych włosów, pozwala na zrobienie naturalnych peruk dla kobiet poddających się chemioterapii.

Opis przebiegu kampanii

Do celów realizacji projektu, w pierwszej kolejności została pozyskana do współpracy firma Rokoko Hair Company, która zgodziła się na przygotowywać peruki pro bono.

Została zorganizowana sesja zdjęciowa, w której udział wzięły zdrowe kobiety z długimi włosami oraz podopieczne Fundacji, które straciły włosy w efekcie leczenie chemioterapią. Zdjęcia pro bono wykonał Andrzej Świetlik, znany fotografik współpracujący z Fundacją.

Przygotowano plakaty, które informowały o akcji oraz naklejki na lustra, które zostały przekazane współpracującym salonom fryzjerskim. W dniu rozpoczęcia akcji pierwszym salonem fryzjerskim, który zadeklarował współpracę był salon Jaga Hupało&Thomas Wolff Hair Studio.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Zdjęcia wykonane podczas sesji zdjęciowej tworzyły serię sześciu plakatów. Trafiły one w pierwszej kolejności do salonu Jaga Hupało&Thomas Wolff Hair Studio a następnie do kilku innych salonów, które przyłączyły się do akcji.

Zdjęcia zostały również opublikowane na Facebooku oraz na stronie internetowej Fundacji wraz z opisem projektu i apelem o przyłączanie się do tej inicjatywy. Kampania nie miała wsparcia w postaci klasycznych mediów ATL.

Działania PR

Działania komunikacyjne prowadzone były do mediów w szczególności skierowanych do grupy docelowej (prasa kobieca, urodowa magazyny o tematyce społecznej). Komunikacja odnośnie akcji prowadzona była także poprzez social media (Facebook, Twitter).

Efektywność

Pomimo zerowych nakładów na realizację projektu oraz ograniczonych kanałów komunikacji (tylko salony fryzjerskie i social media), do akcji do tej pory dołączyły 64 salony fryzjerskie w całej Polsce a swoje włosy zdecydowało się obciąć aż 574 osoby.
Informacja o akcji rozeszła się bardzo szybko wśród fanów Fundacji na facebooku. Rozpoczęli oni własne działania nakłaniające salony do współpracy, jak również chwalili się przed innymi swoją decyzją o zmianie wyglądu. Do chorych kobiet do tej pory trafiło 36 peruk.

Do Fundacji zaczęły trafiać listy takie jak ten:
Witam Pani Magdo, serdecznie dziękuję za otrzymaną za pośrednictwem Państwa perukę. W dniu wczorajszym odebrałam w salonie, w Gdańsku, razem z mężem i córką oczekiwaną z radością perukę. Czuję się w niej bardzo dobrze, już dzisiaj byłam w niej na kolejnej chemii. Dużym dla mnie zaskoczeniem było to, że tak sprawnie udało się dopiąć do końca całą sprawę. Panie w salonie były bardzo miłe, dzięki czemu nie byłam skrępowana i czułam się swobodnie. (…) W domu czekały na mnie dwie młodsze córki, starsza była zachwycona, a najmłodsza, 2-letnia, onieśmielona. Jestem pełna podziwu i wdzięczności za akcję jakiej się podjęłyście. (..) Będę z Wami w kontakcie, gdyż czuję Waszą pozytywną energię (..) pozdrawiam Iwona Musiał z Bydgoszczy

Kampania odbiła się szerokim echem w mediach oraz social mediach. Pojawiło się około 80 publikacji w prasie, radiu a także telewizji (magazyny kobiece, społeczne, informacyjne) na temat akcji.

Kampanijność

Kampania nadal trwa, kolejne salony przystępują do akcji i kolejne osoby odbierają swoje darmowe peruki. Jest to stały projekt Fundacji Rak’n’Roll, która pomaga chorym w codziennym życiu z rakiem.

Opis inicjatora

Fundacja Rak’n’Roll przełamuje schematy myślenia o chorobach nowotworowych. Podejmuje temat „co dalej”, jak żyć kiedy zachorujesz i jednocześnie dostarcza chorym pozytywnej energii do walki z chorobą.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Na plakatach widzimy zestawienie dwóch kobiet: zdrowej, z długimi, pięknymi włosami i chorej, pozbawionej włosów. Raz jedna jest tyłem, raz druga. Wzdłuż głów wije się hasło „Daj włos!” oraz krótkie, informacyjne copy wraz z call to action. Plakaty zawsze wisiały dwa, obok siebie.

Opis dodatkowych działań, w tym działania niekonwencjonalne

Zbiórka włosów i tworzenie z nich peruk dla kobiet, które straciły włosy po chemioterapii.

Niestandardowe zdjęcia z udziałem kobiet chorych i zdrowych.

Nietypowe punkty komunikacji - salony fryzjerskie.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie (NGO)
Problemy społecznePomoc społeczna, Promocja zdrowia
NadawcaFundacja Rak'n'Roll
WykonawcaEuro RSCG 4D
Adresacikobiety zdrowe posiadające długie włosy, właściciele salonów fryzjerskich
Mediasalony fryzjerskie, social media
Data zgłoszenia10.04.2012