Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2011

Kategoria konkursowa: Inicjatywy obywatelskie (NGO)



11.04.2012

Big Beautiful Women – kobiece piękno w rozmiarze XXL

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie (NGO)

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Wykluczone, niedopasowane – tak właśnie kobiety XXL czują się w społeczeństwie. Dążymy do przełamania stereotypów dotyczących dużych kobiet, prowadzących do wielu przejawów nietolerancji i dyskryminacji. Pokazujemy, że wszystkie kobiety mogą być piękne, zmysłowe i intrygujące, niezależnie od rozmiaru.
Ta pozytywna zmiana musi zajść najpierw w samych kobietach, dać im siłę i wzmocnić ich samoakceptację, by mogły powiedzieć „Dosyć tego! Jesteśmy piękne i możemy być szczęśliwe!"

Grupa docelowa

•Kobiety, które nadwaga powstrzymuje przed prowadzeniem aktywnego życia , rozwojem zawodowym i osobistym
•Osoby postrzegające kobiety z nadwagą w sposób stereotypowy lub osoby nieświadome problemu

Strategia

Kobiety size plus myślą codziennie „nie ma dla mnie miejsca w tym społeczeństwie”. Noszą rozmiar XXL, więc nie wybiorą się na shopping do sieciówek, żeby poprawić sobie humor, nie wyskoczą w weekend do klubu, bo boją się przykrych komentarzy.
Kultura masowa promuje ideał kobiety o szczupłym, młodym ciele. Te, które nie wpisują się w ten model, są marginalizowane przez większą część społeczeństwa, postrzegane jako leniwe i nie dbające o siebie. Brak społecznej akceptacji a także rozbieżność pomiędzy aktualną a wymarzoną sylwetką prowadzą do niskiego poczucia własnej wartości, braku motywacji do zmiany a także nasilenia zaburzeń odżywiania.
Dla skutecznej walki z negatywnymi stereotypami kluczową kwestią jest samoakceptacja i wiara we własne możliwości wśród kobiet plus size, pokazanie im, że rozmiar XXL nie musi wiązać się ze społecznym wykluczeniem a także zachęcenie ich do aktywności na każdej płaszczyźnie, od zawodowej po fizyczną.

Działania w ramach kampanii kierowaliśmy w pierwszej kolejności do szerokiej grupy kobiet XXL. Nasza komunikacja skierowana była także do wszystkich osób nieświadomych problemu wykluczenia kobiet plus size, bądź też takich, które oceniają kobiety XXL kierując się jedynie stereotypami.

Cel kampanii to zainicjowanie procesu głębokich zmian w postrzeganiu kobiet XXL zarówno przez społeczeństwo jak i przez nie same

Opis przebiegu kampanii

Główną oś projektu, wokół której skupiały się nasze działania komunikacyjne, tworzyły artystyczne sesje zdjęciowe z udziałem modelek XXL. Naszą ideę promowaliśmy podczas rekrutacji modelek, sesji zdjęciowych oraz podczas wystawy w ramach finału I. edycji kampanii. W realizację kampanii zaangażowało się ponad 60 osób, które połączyła pasja i chęć pozytywnej zmiany. Wszystkie osoby i firmy uczestniczyły w projekcie na zasadach pro bono.
Już podczas rekrutacji zainteresowanie projektem przerosło nasze oczekiwania. W ciągu kilku tygodni od pojawienia się informacji o projekcie, do przedsięwzięcia zgłosiło się blisko 1000 kobiet z Polski i zagranicy. Kobiety uczestniczące w sesjach na łamach strony www projektu opowiadały o swoich problemach z nadwagą, życiu w rozmiarze XL, często stygmatyzacji ze strony społeczeństwa oraz wiecznej walce z kilogramami.
Organizacja wystawy najlepszych 50 fotografii była okazją do pokazania, że kobiety XXL mogą być piękne, kobiece, pełne energii i pasji.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Na realizację kampanii BBW nie posiadaliśmy budżetu, a wszyscy jej uczestniczy wspierali inicjatywę pro bono. Aby przekazać ideę projektu z jak największą mocą, stworzyliśmy stronę internetową kampanii oraz jego profil na FB. Dzięki szerokiemu zasięgowi oraz interaktywności tych narzędzi mogliśmy dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców oraz rozpocząć z nimi budujący dialog.
Wszelkiego rodzaju media mocno zaangażowały się w misję projektu. Jednak szczególną kategorią mediów, do których chcieliśmy dotrzeć z naszym komunikatem: „Bądź sobą, bądź piękna” były media kobiece. Opublikowały one informacje o kampanii zarówno na etapie rekrutacji naszych bohaterek sesji zdjęciowych, jak i po ich realizacji.
Z kolei, aby zachęcić jak najwięcej osób do odwiedzenia wystawy oraz przekonania się, że piękno nie nosi jedynie rozmiaru S, informacje o projekcie oraz wystawie przesłaliśmy do mediów lokalnych oraz fotograficznych.

Działania PR

Głównym kanałem promującym wizerunek kobiety szczupłej, a nawet wychudzonej, jako jedyny możliwy wzór kobiecego piękną są media. To właśnie do nich skierowaliśmy komunikację. Ogromne zaangażowanie dziennikarek i liczba publikacji świadczą o tym, jak bardzo potrzebne było rozpoczęcie dyskusji wokół wykluczenia kobiet XXL.
Projekt został objęty patronatem SuperLinii oraz portalu XL-pozytywnie.

Efektywność

Głównym efektem działań realizowanych w ramach kampanii było zainicjowanie dyskusji na temat kobiet plus size, ich miejsca w społeczeństwie, a także promowanie w mediach samoakceptacji i tolerancji, bez względu na rozmiar.
Już w pierwszych tygodniach po pojawieniu się informacji o projekcie, do przedsięwzięcia zgłosiło się blisko 1000 kobiet z Polski i zagranicy – w różnym wieku i rozmiarze. Do organizatorów projektu spłynęło również kilkaset maili od osób popierających kampanię. Już w pierwszych tygodniach realizacji projektu profil na Facebooku zdobył ponad 1000 fanów, a obecnie liczba fanów projektu sięgnęła blisko 2000. W mediach zawrzało, rozpętaliśmy dyskusję wokół kobiet plus size, a kobiety o pełnych kształtach zaczęły coraz częściej pojawiać się na łamach prasy i w telewizji w pozytywnym kontekście.
Szacuje się, że wystawy podsumowujące projekt odwiedziło blisko 1000 osób.
Główną ambasadorką kampanii była jego inicjatorka, Urszula Lola, sama nosząca rozmiar XXXL.
Urszula została zaproszona jako jedna z bohaterek pierwszej w Polsce książki, która opowiada o kobietach sukcesu w rozmiarze XXL. Zainspirowała ona również jedną z dziennikarek Twojego Stylu do napisania obszernego artykułu pt. „Życie do Syta”, którego bohaterkami były znane kobiety plus size. Z pewnością największym wyróżnieniem dla Urszuli oraz zainicjowanej przez niej kampanii było mianowanie jej przez onet.pl do tytułu Kobiety Roku 2011 wśród takich znakomitości jak Danuta Wałęsa i Katarzyna Pisarska.

Kampanijność

Kampania BBW zrealizowana w 2011 r. jest pierwszym etapem inicjatywy zaplanowanej na najbliższe lata.
W kwietniu br. startuje druga edycja projektu „Sukces nie jest zarezerwowany dla rozmiaru S” którego bohaterkami będą kobiety XXL, które odniosły sukces.

Opis inicjatora

Inicjatorką projektu jest Urszula Lola, która od lat angażuje się w projekty na szczeblu regionalnym i krajowym. Jest również managerem Oddziału Mazowieckiego Agencji Modelek Plus Size.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Nie dotyczy

Opis dodatkowych działań, w tym działania niekonwencjonalne

Nie dotyczy


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie (NGO)
Problemy społeczneRównouprawnienie i tolerancja, Walka z wykluczeniem społecznym
NadawcaStowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Społecznego i Wyrównania Szans Sokrates
WykonawcaPartner of Promotion Sp. z o.o.
AdresaciKobiety, które nadwaga powstrzymuje przed prowadzeniem aktywnego życia , rozwojem zawodowym i osobistym • Osoby postrzegające kobiety z nadwagą w sposób stereotypowy lub osoby nieświadome problemu.
MediaPrasa kobieca, prasa ogólnoinformacyjna - lokalna i ogólnopolska, radio, TV, Internet (strona www i Facebook)
Data zgłoszenia11.04.2012