Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2012

Kategoria konkursowa: Kampanie lokalne



26.02.2013

Białołęka. Nie zaśmiecaj swojej dzielnicy.

KATEGORIA: Kampanie lokalne

Opis celu kampanii

Kampania pokazała, jak duże są koszty likwidacji dzikich wysypisk, podczas gdy pieniądze te można byłoby przeznaczyć na zaspokojenie ważniejszych potrzeb mieszkańców. Stąd celem kampanii było uświadomienie społeczeństwu problemu pozostawiania śmieci w lasach i przydrożnych rowach oraz przekonanie ich do zmiany złych przyzwyczajeń. Uzupełnieniem akcji była bezpłatna zbiórka odpadów do kontenerów na terenie całej dzielnicy, trwająca 1,5 tygodnia.

Grupa docelowa

Akcja kierowana była do mieszkańców, właścicieli nieruchomości i domków jednorodzinnych, którzy nie podpisali umowy na odbiór śmieci lub oszczędzając na ich odbiorze wywozili je na dzikie wysypiska.

Strategia

Przepisy nakazują właścicielom nieruchomości zawieranie umów z firmami, które zajmują się wywożeniem śmieci. Jednak pozbywanie się śmieci w sposób legalny jest zazwyczaj drogie i to aspekt ekonomiczny skłania część z nich do oszczędności, poprzez nielegalne usuwanie odpadów. Powstające w ten sposób, w przypadkowych miejscach, dzikie wysypiska stanowią zagrożenie dla środowiska naturalnego. Toksyczne substancje, w żaden sposób nie zabezpieczone, przedostają się do gleby i wód gruntowych, zanieczyszczając je. Wysypiska są też potencjalnym miejscem zagrożenia epidemiologicznego i przyczyną utraty walorów krajobrazowe i estetyczne okolicy. Dzielnica rocznie wydaje ponad 150 tysięcy złotych na likwidację dzikich wysypisk. Jednak pieniądze te można by przeznaczyć na inne cele. Dlatego, promując właściwe zachowania mieszkańców, dzielnica w ramach akcji organizuje zbiórkę odpadów w różnych lokalizacjach
oraz przygotowała spot, negujący zachowania niewłaściwe.

Opis przebiegu kampanii

Akcja rozpoczęła się od publikacji spotu na własnym kanale YouTube. Następnie informacja o niej została opublikowana na stronie internetowej Urzędu Dzielnicy Białołęka. W tym samym czasie informacja prasowa trafiła również do mediów i portali branżowych. W czasie trwania kampanii na stronie internetowej dzielnicy zamieszczane były komunikaty o miejscach ustawienia kontenerów na śmieci i przypomnienia o miejscu zbierania elektrośmieci.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Spośród tradycyjnych narzędzi wykorzystano własny biuletyn informacyjny, dystrybuowany w ponad 160 punktach na terenie dzielnicy. Jednakże komunikacja skupiła się głównie w Internecie i realizowana była zarówno na portalach, jak i mediach społecznościowych. Wykorzystana została własna strona internetowa, profil dzielnicy na Facebook i kanał w serwisie YouTube. W porozumieniu z rzecznikiem prasowym przygotowana została również informacja o akcji i spocie, która następnie została przesłana do mediów: warszawskich- tradycyjnych i internetowych oraz do portali branżowych.

Efektywność

Pomysł na akcję spotkał się z dobrym przyjęciem ze strony mieszkańców Białołęki. Początkowo przewidywano ustawienie ok. 55 kontenerów w 7 lokalizacjach dzielnicy. Jednak zapełniały się one tak szybko, że konieczne było dostawienie kolejnych. Z niektórych miejsc wywożone było po 10 kontenerów. W czasie akcji mieszkańcy zgłaszali również propozycje wyznaczenia nowych miejsc na ustawienie kontenerów. Efektem było zmniejszenie się ilości śmieci wielkogabarytowych porzucanych na dzikich wysypiskach.

Kampania trafiła do wielu odbiorców. Akcja odbiła się szerokim echem w Internecie i w telewizji (TVN24 – szkło kontaktowe). Spot miał mieć charakter viralowy i doskonale spełnił to zadanie. Widać to m.in. po liczbie udostępnień na różnych portalach: ogólnopolskich (Onet.pl), mediów warszawskich (tvnwarszawa, gazeta.pl), lokalnych (tarcho.pl, strefaINFO), branżowych (marketing-news.pl) czy social news (Wykop.pl) oraz liczbie pozytywnych komentarzy.

Kampanijność

Akcja została zapoczątkowana w 2011 r. Realizacja jej w kolejnych latach będzie uzależniona od prowadzenia gospodarki odpadami w m.st. Warszawie.

Opis inicjatora

Inicjatorem akcji jest Urząd Dzielnicy Białołęka m.st. Warszawy (www.bialoleka.waw.pl)

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Spot łączy kampanie społeczne z kinem gangsterskim. Oprócz edukacji jest również dobrą zabawą, a fabuła pokazuje, że każdy może być „eko” jeśli tylko chce. Nawet Ci co stoją ponad prawem wiedzą, że tylko frajer wyrzuca śmieci byle gdzie. Zamiast tracić pieniądze na sprzątanie nielegalnych wysypisk można je wykorzystać na ważniejsze dla mieszkańców cele.


KrajPolska
Problemy społeczneEdukacja, Ekologia i środowisko
NadawcaUrząd Dzielnicy Białołęka m.st. Warszawy
WykonawcaUrząd Dzielnicy Białołęka m.st. Warszawy
Adresacimieszkańcy Białołęki, właściciele nieruchomości, głównie domków jednorodzinnych
MediaInternet, Social media
Data zgłoszenia26.02.2013
Dodatkowe materiały