Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2012

Kategoria konkursowa: Akcje obywatelskie



27.02.2013

Zabawa bez alkoholu- nie chlaj.

KATEGORIA: Akcje obywatelskie

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Kampania ma na celu pokazać młodym ludziom jak wygląda ich impreza poza alkoholowym kontekstem. Czym jest naprawdę zabawa w cudzą babkę, w tango pełne atmosferki etc. Wszystkie plakatowe skojarzenia mają jednak kontekst patologiczny, co trudno dostrzec będąc "wewnątrz" i interpretując imprezę tylko z pozycji ile kto wypił i co wyprawiała Jolka. Dostrzegając te znaczenia na plakacie, mamy nadzieję otrzeźwić młodych ludzi pewnego rodzaju coming outem. Odróżnić dobrą zabawę od prostackiego chlania.

Grupa docelowa

Mlłodzież studencka

Strategia

Herbata nigdy nie będzie słodka po torcie. więc ją dosładzamy. Poszukiwanie krańcowej motywacji do jakiejś hedonizacji zabawy towarzyskiej wiąże się z większa dawka alkoholu i przekraczaniem kolejnych granic normy i obyczajowego tabu. Zabawa z alkoholem w tle w ujęciu z plakatów okazuje się niewłaściwa dopiero za dnia, na drugi dzień, w refleksji pozazabawowej. To co wydawało się zabawą jest romansowaniem z patologią, niechcianą ciążą, niekontrolowanym zachowaniem sexualnym, alkoholowym zatruciem organizmu To co nas śmieszyło i bawiło w trakcie imprezy zawstydza i kompromituje w innym kontekście. To rodzaj zdjęcia, które ma unaocznić - prawdziwe "ja" zabawy(chlania). Nikt rozsądny nie pozwala sobie zrobić zdjęcia z kieliszkiem w dłoni, a te zdjęcia bezczelnie pokazują coś więcej- zobacz jak wyglądasz, rozpoznajesz się?- tak właśnie jesteś odbierany, tak ryzykujesz, to dokładnie TY!
Picie niekontrolowane, problemowe zaczyna się właśnie na studiach i na takich "szczeniackich " imprezach. Pierwsze strachy, zawstydzenia jeśli zostaną zbagatelizowane mogą się odbić cieniem w przyszłości. Świat dorosłych wszelkiego rodzaju okazje sobie już zrytualizował, a tu jest jeszcze szansa na przejrzenie na oczy.
Grupa docelowa reaguje pazernie na szokujące obrazy. Nie lubi rezonerstwa, sterylnego przekazu na serio. W tym ujęciu młody człowiek widzi samego siebie, rozpoznaje te sytuacje jako wiarygodne i jest zszokowany taką parabolą znaczeń.Rodzaj krzywego lustra które wyśmiewa i uświadamia.

Opis przebiegu kampanii

Kampanię realizowaliśmy w ramach zajęć z profilaktyki społecznej na uczelni. Różne grupy (3-10 osób) wybierały, bądź kreowały samodzielną formułę dotycząca różnych problemów społecznych. Dyskutowaliśmy najbardziej nad pomysłami i hasłem. Fotograficznie ideę zrealizowano na terenie akademika UJK w Piotrkowie Trybunalskim.Jedyny w swoim rodzaju naturalny plener:) Poświęciliśmy na to prawie cały dzień. W realizacji brało udział 4 studentów plus ja jako fotografujący i opiekun
Zasadniczo był pomysł realizacji zakładek książkowych, które mieliśmy rozdawać przed okolicznymi liceami. Nie mogąc zdobyć funduszy stanęło na plakatach z których zrealizowaliśmy wystawę na terenie uczelni i jednej szkoły licealnej.
Entuzjazm, co do dystrybuowania akcji umierał wraz z terminem rozpoczęcia sesji egzaminacyjnej i pewnych, głównie profesorskich osądów, co do obrazoburczości akcji i przekazu skierowanego na skandal.Ot życie. Czas wystawy około 3 tygodni.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Wystawa grafik ogólnodostępna
informacja radiowa o otwarciu wystawy

Efektywność

Tutaj nie mamy się niestety czym chwalić. Brak budżetu, środków własnych uniemożliwił realizację pomysłu w szerszym spectrum odbiorczym. Projekt realizowano bezkosztowo w myśl powiedzenia gdzie grupa ludzi - pieniądze zastępuje wspólna wola i dobre serce. Wyświechtane - ale skuteczne!
Jedyne koszta to druk plakatu A3
Pierwotny pomysł druku grafik w formie zakładek książkowych i ich darmowy kolportaż wśród studentów zabiły koszty produkcji, gramatura i jakość papieru. Słowem ekonomia.
Zdecydowaliśmy się więc na druk grafik w formie plakatów, które opublikowaliśmy na uczelnianej wystawie w ramach tzw. DNI PROFILAKTYKI.
Wystawę poświęconą także innym aspektom prewencyjnym obejrzało około 2500 studentów plus okazjonalnie goście (odwiedzające UJK klasy głównie licealne)
Odbiór dotyczył głownie formy przekazu pod znamiennym "mocne", co do treści komunikaty były zdawkowe, skrywane i raczej subiektywne.
O wystawie mówiło lokalne Radio Strefa FM.
Po części blokowaliśmy inne formy nagłaśniania i uzewnętrzniania kampanii wychodząc ze smutnego założenia, że szkoda pomysłu i należałoby zadbać o poważniejsze formy promowania kampanii. Na to jednak brakowało po części czasu a po części, i co było decydujące, środków.

Kampanijność

Jak najbardziej. Chcielibyśmy wejść z zakładką ulotką do klubów studenckich. Pojawił się także pomysł wręczania zakładki(ulotki) maturzystom jako nieco odmienny i kontrowersyjny gadżet przy rekrutacji. Jednolita stylistyka akcji daje szanse na publikowanie pojedynczych części jako ciąg serii.

Opis inicjatora

Grzegorz Stanecki
pracownik Filii UJK w Piotrkowie Trybunalskim
pedagogika resocjalizacyjna przedmiot profilaktyka społeczna

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Zabawy, które przebiegają pod wpływem alkoholu inaczej są odbierane przez osoby pod wpływem alkoholu, a inaczej przez osoby trzeźwe, poza kontekstem zabawy. Te same sytuacje mają dwoiste znaczenie. Ten zauważalny kontrast może wywołać rodzaj oszałamiającego wstrząsu spod znaku: czy to naprawdę ja, kawałek moich zabaw, imprez, towarzystwa? Zostało to zobrazowane przez parafrazę wyrażeń, które maja dwojaki semantyczny charakter. Od zawstydzenia po identyfikacje aż do refleksji.


KrajPolska
Problemy społeczneKultura, Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia
NadawcaStanecki Grzegorz
WykonawcaStanecki Gzregorz Bartosz Lipiński Ewelina Robak Karoliona Kwięcińska Anna Krawczyk
AdresaciMłodzież studencka
MediaPlakat radio
Data zgłoszenia27.02.2013