Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2012



27.02.2013

"ABC seksu w obrazkach"(ABC seksu)

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Kampania miała charakter edukacyjny. Była odpowiedzią na wciąż niewystarczającą wiedzę na temat HIV/AIDS i innych chorób przenoszonych drogą płciową. Jej celem było przekazanie adresatom niezbędnej i jednocześnie praktycznej wiedzy, dzięki której będą umieli zastosować zasady bezpieczniejszego seksu oraz profilaktyki chorób przenoszonych drogą płciową.

Grupa docelowa

Kampania adresowana była do kobiet aktywnych seksualnie.

Strategia

Problemem, na który odpowiadała kampania jest brak praktycznej wiedzy i umiejętności, które pozwalają unikać ryzyka zakażenia wirusem HIV i innymi chorobami przenoszonymi drogą płciową. Źródłem wiedzy często są nierzetelne materiały znalezione w Internecie. W odpowiedzi na obserwowane w codziennej pracy potrzeby informacyjne pracownicy Stowarzyszenia postanowili przygotować kampanię edukacyjną przeznaczoną właśnie do Internetu – jako do miejsca gdzie odbiorcy często poszukują wiedzy.
Grupa docelowa - kobiety aktywne seksualnie – została wybrana ze względu na płeć. W przypadku chorób przenoszonych drogą płciową ryzyko zależne jest w dużej mierze właśnie od płci. Także prezentowanie komunikatów dotyczących sfery życia seksualnego powinno być dostosowane do płci odbiorców. W przypadku kobiet istotne treści dotyczyły także ciąży i profilaktyki zakażeń wertykalnych.
Główną korzyścią odbiorców i jednocześnie RTB było przedstawienie, w łatwo dostępnej formie i ogólnodostępnym medium, wiedzy i informacji pochodzącej ze sprawdzonych, fachowych źródeł. Wszystkie komunikaty zostały opracowane przez ekspertów – terapeutów, lekarzy, edukatorów seksualnych. Są więc w pełni wiarygodnym źródłem wiedzy, dostępnym ‘bez wychodzenia z domu’.
Całość merytorycznego przekazu podzielona została na pojedyncze, krótkie i łatwe do zapamiętania fakty obrazowane prostymi rysunkami, tak aby dostosować komunikat do charakterystyki mediów internetowych . 

Opis przebiegu kampanii

Kampania realizowana była za pośrednictwem portalu Facebook. Na założonej na potrzeby kampanii stronie www.facebook.com/AbcSeksu przez trzy miesiące (wrzesień – listopad 2012) codziennie prezentowane były treści kampanii (ilustracje, artykuły ekspertów, filmiki edukacyjne). Jednocześnie na stronie na FB udostępniona była prosta aplikacja gdzie można było anonimowo zadać pytanie ekspertom kampanii (odpowiedzi były umieszczane w ciągu 48h).
Wszystkie treści kampanii można było obejrzeć i pobrać także ze strony www.abcseksu.com
Podsumowaniem kampanii była elektroniczna publikacja (pdf), w której zebrane zostały przygotowane materiały oraz pytania do ekspertów, wraz z odpowiedziami.
Organizatorzy zachęcali również strony i portale internetowe do korzystania (nieodpłatnie) z przygotowanych materiałów.
Wszystkie materiały kampanii udostępniane były w oparciu o licencję Creative Commons Polska Uznanie Autorstwa 3.0.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Organizatorzy zdecydowali się na wybór portalu Facebook jako głównego medium kampanii, głównie ze względu na to, że umożliwia on stosunkowo tanie i łatwe dotarcie do szerokiej grupy docelowej. Jednocześnie zainteresowani tematem użytkownicy portalu FB mogą łatwo wrócić do treści oraz udostępniać je swoim znajomym. Nowe informacje, publikowane codziennie przez trzy miesiące, docierały do odbiorców bez konieczności wykonania wysiłku z ich strony.
Forma głównych treści kampanii – obrazków ilustrujących fakty dotyczące HIV/AIDS świadomie nawiązywała do popularnych internetowych memów, co podobnie jak wyraźne kolory, miało zwracać uwagę i zachęcać do obejrzenia ilustracji i przeczytania podpisu.

Efektywność

Kampania miała zasięg ogólnopolski, ze względu na internetowy charakter. W trakcie jej trwania cześć środków przeznaczono na opłacenie płatnych wyświetleń postów na portalu FB, dzięki czemu zasięg kampanii sięgał w niektórych tygodniach kilkuset tysięcy osób, które zobaczyły treści związane z kampanią. Zasięg poszczególnych postów (liczba osób, które zobaczyły konkretny post) wahał się od kilkuset do kilkudziesięciu tysięcy (w przypadku promowanych postów). Jednocześnie materiały kampanii publikowane były przez inne portale internetowe, np. milikonkobiet.pl, we-dwoje.pl.
Całkowite środki przeznaczone na przygotowanie i realizację wszelkich działań kampanii to ok 50.000 zł.
Organizatorzy nie prowadzili badań dotyczących zmiany postaw w skutek prowadzonych działań kampanii. Część przygotowanych materiałów –m.in. artykuły i filmiki miały na celu przekazanie praktycznych rad i umiejętności wspomagających zmianę postaw (egzekwowanie zasad bezpieczniejszego seksu).

Kampanijność

Kampania realizowana w 2012 roku była pierwszym tego typu przedsięwzięciem organizatora – Stowarzyszenia „Pomoc Socjalna”. W roku 2013 planowana jest kolejna edycja kampanii – tym razem adresowana do heteroseksualnych mężczyzn.

Opis inicjatora

Stowarzyszenie działa na polu pomocy osobom uzależnionym, żyjącym z HIV/AIDS w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych oraz organizacji działań zmierzających do ograniczenia epidemii HIV.


KrajPolska
Problemy społeczneProfilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia
NadawcaStowarzyszenie "Pomoc Socjalna"
Wykonawcacooperativastudio.com
AdresaciKobiety aktywne seksualnie
MediaInternet
Data zgłoszenia27.02.2013
Dodatkowe materiały