Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2012

Kategoria konkursowa: Akcje obywatelskie



04.03.2013

Islandia - rowerem poza horyzont

KATEGORIA: Akcje obywatelskie

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Celem było zebranie środków na protezę dla człowieka po amputacji i popularyzacja idei "podaj dobro dalej". Piotr. który podczas swoich podróży wielokrotnie otrzymywał bezinteresowną pomoc od napotkanych obcych ludzi tak właśnie nazwał ideę. Jako, że w zorganizowanym przez pracodawcę konkursie dla ludzi z ciekawą pasją, wygrał sfinansowanie swojej wyprawy na Islandię, postanowił "podać dobro dalej" podróżując i nagłaśniając zbiórkę prowadzoną przez przez Fundację Jaśka Meli "Poza Horyzonty".

Grupa docelowa

Internauci 17:55, pasjonaci, miłośnicy rowerów, podróży i fotografii. Ludzie odpowiedzialni społecznie i chcący nieść pomoc potrzebującym.

Strategia

Pośród tysięcy ludzi po amputacjach, nieliczni mają szansę na wsparcie swoich starań o protezę, która umożliwi im powrót do normalnego życia. Szanse te maleją z wiekiem, dlatego Fundacja Jaśka Meli "Poza Horyzonty" poproszona przez Piotra o wskazanie beneficjenta, zaproponowała jednego z najstarszych swoich podopiecznych, 29-letniego Jarka Kosińskiego z Krapkowic koło Opola. Piotrek podjął wyzwanie, być może również dlatego, że Jarek jest niemal jego rówieśnikiem, łatwiej było mu więc wczuć się w sytuację człowieka niepełnosprawnego, mającego na utrzymaniu rodzinę.
Planując akcję, liczyliśmy na odzew ludzi w podobnej sytuacji społecznej jak Piotr; pracujących, użytkowników internetu, aktywnie rozpowszechniających wartościowe ich zdaniem informacje i chcących pomagać. To w znacznej części rówieśnicy Jarka i Piotra, podobnie jak oni, często korzystających z mediów społecznościowych, zainteresowani podróżami i fotografowaniem, będący liderami opinii w swoich środowiskach. Przedstawiciele tej grupy, są odbiorcami tak dużej liczby informacji, że szansę na zapamiętanie ma tylko nietypowy przekaz, niosący ze sobą ideę nośną społecznie i w pewnym sensie "modną". Za taką uznaliśmy idee "kolekcjonowanie przeżyć" i bezinteresownego pomagania drugiemu człowiekowi, zawartą w słowach "podaj dobro dalej". Aby wiarygodność przekazu był możliwie największa, relacje z wyprawy pojawiały się wyłącznie na blogu Piotra www.piotrmitko.com. Wokół niego zbudowany został cały ekosystem komunikacji.

Opis przebiegu kampanii

Piotr Mitko, 28-letni informatyk z Katowic, od 8 lipca do 5 sierpnia 2012 przejechał na rowerze ponad 2200 km po islandzkich pustkowiach, by pomóc w zebraniu środków na protezę nogi dla podopiecznego Fundacji Jaśka Meli „Poza Horyzonty”. Blogując z trasy, zachęcał do wpłat na ten cel. Całe przedsięwzięcie można było śledzić na blogu www.piotrmitko.com oraz kilku witrynach, oraz na fanpage’u Work Express, pracodawcy Piotra. Wyprawę poprzedziła trwająca prawie 2 miesiące kampania informacyjna z użyciem mediów tradycyjnych oraz internetu a jej punktem kulminacyjnym był pokaz filmu z poprzedniej islandzkiej eskapady. Na seans zostali zaproszeni przedstawiciele mediów, beneficjent zbiórki oraz przyjaciele i koledzy z pracy. Informacja o podróży Piotra trafiła również do mediów na Islandii. Mitko za pomocą Twittera relacjonował postępy podróży i  zachęcał do wspierania zbiórki. Wpłaty anonimowych darczyńców przyniosły 23 937,87zł. Dzięki pomocy Fundacji udało się pozyskać resztę.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

• minikonferencja prasowa i pokaz filmu z poprzedniej wyprawy,
• bieżące relacje na Twitterze i Facebooku oraz blogu Piotra,
• informacje o akcji na workexpress.pl, pozahoryzonty.org, i kilku innych witrynach,
• pokaz filmu w Reykjaviku, połączony ze spotkaniem z Piotrem 9 VIII,
• plakaty w katowickich zakładach pracy,
• mailing do użytkowników portalu Jobexpress.pl,
• wydarzenie na Facebooku WE,
• strona wydarzenia na Goldenline,
• informacje publikowane codziennie na fanpage’u (inne niż na blogu),
• zdjęcia zamieszczane przez Piotra na www.Instagram.com,
• 10 informacji prasowych wysyłanych do mediów przed, w trakcie i po wyprawie,(oprócz relacji i newsów, każdy zawierał opis celu charytatywnego i trasę wyprawy + CTA: jak pomóc, gdzie i w jaki sposób można śledzić na żywo przebieg wyprawy),
• ‘voice releases’ nagrywane przed podróżą dla stacji radiowych,
• audycje radiowe na żywo w Radiu Katowice i Rado eM,

Efektywność

Efektywność oceniam na 100%, bo cel akcji został zrealizowany i Jarek jest już po pierwszych przymiarkach. Ankiet ewaluacyjnych nie przeprowadziliśmy, ale za wystarczający wskaźnik konwersji uznaliśmy fakt dokonania wpłaty na konto. Jeśli za "zmianę postaw" należy uznać włączenie się do zbiórki - akcja Piotra zaangażowała ponad 1000 osób i pozwoliła zebrać prawie 24 tysiące złotych.

Dotarcie: 689 705 (01.06-01.10.2012)
Liczba publikacji: 58 (01.06-01.10.2012)
AVE:196 714zł
Zebrano 23 937,87 zł.
Wydatki:
Rower, osprzęt i część odzieży – (2500) sponsoring Kellys Polska
Bilet lotniczy (438euro) + żywność i inne bieżące wydatki (3500zł) - sponsoring Work Express.
Smartfon Galaxy II - sponsoring Samsung Polska.

Kampanijność

Dla Piotra to pierwsza taka akcja. Dla jego pracodawcy, kolejny z cyklu projektów społecznej odpowiedzialności biznesu, zakładający promowanie ludzi o ciekawych pasjach i chcących pomagać. Poprzednie akcje to m.in. edukowanie studentów w zakresie poszukiwania pracy ale też kwestowanie dla WOŚP.

Opis inicjatora

Inicjatorem akcji jest Piotr Mitko, jego koledzy z pracy i przyjaciele. Z pewnością bez wsparcia ze strony pracodawcy, osiągnięcie celu zajęłoby znacznie więcej czasu.


KrajPolska
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Inne, Pomoc społeczna
NadawcaArtur Ragan
WykonawcaPiotr Mitko i przyjaciele:)
AdresaciInternauci 17:55, pasjonaci, miłośnicy rowerów, podróży i fotografii. Ludzie odpowiedzialni społecznie.
Media• ogólopolskie: (m.in. "Rzeczpospolita", TVP, Gazeta Wyborcza, PAP,) • lokalne: (Radio Katowice, RMF Maxxx, Radio Eska, Radio eM, Radio Planeta, Dziennik Zachodni, Metro, Echo Miasta, a także lokalnych tygodników). specjalistyczne: (podróżnicze: Bikeboard.pl, magazynrowerowy.pl, “Poznaj Świat”, national-geographic.pl), social media (Facebook, Twitter, Goldenline)
Data zgłoszenia04.03.2013
Dodatkowe materiałyhttp://vimeo.com/rower/islandia2-trailer
 plik: [TOK FM] tuner Wwa 26 June 2012 14_03_29.mp3