Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2012

Kategoria konkursowa: Kampanie instytucji publicznych



06.03.2013

Zakup kontrolow@ny

KATEGORIA: Kampanie instytucji publicznych

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Kampania informacyjna pod hasłem „Zakup kontrolow@ny” ma na celu uświadomienie obdarowującym, że zakup sprzętu elektronicznego dla dziecka – laptopa, tabletu, smartfonu lub gry, powinien być dokonywany z rozwagą. Technologia niewłaściwie wykorzystywana może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników nowych technologii.

Grupa docelowa

Dorośli, zwłaszcza rodzice, kupujący sprzęt elektroniczny dzieciom.

Strategia

Tablet, konsola, telefon komórkowy w ostatnich latach stały się nieodłącznym elementem życia znacznej części dzieci i młodzieży. Nic więc dziwnego, że są powszechnie kupowane przez rodziców jako prezent urodzinowy, gwiazdkowy czy z okazji I-szej komunii. Jak wybrać grę odpowiednią dla mojego dziecka? Czy pozwolić dziecku na ściąganie aplikacji na iPada? Czy korzystanie z Facebooka przez komórkę jest bezpieczne? To tylko niektóre z pytań, które powinni zadać sobie rodzice zanim dokonają zakupu. Aby dziecko było bezpieczne korzystając z urządzeń mobilnych musi umiejętnie się nimi posługiwać oraz mieć świadomość zagrożeń jakie mogą je spotkać online. Taką świadomość muszą mieć przede wszystkim rodzice, gdy podejmują decyzję o wyborze prezentu. Dlatego organizatorzy akcji „Zakup kontrolow@ny” radzą dorosłym, jak dokonać rozważnego zakupu sprzętu elektronicznego dla najmłodszych. Mamy nadzieję, że dzięki tej kampanii dorosłym łatwiej będzie zatroszczyć się o bezpieczne i konstruktywne wykorzystywanie nowych technologii przez dzieci. Właściwe przygotowanie dzieci do korzystania z komputera czy telefonu komórkowego może uchronić rodzinę od wielu zagrożeń związanych z nowymi technologiami.

Opis przebiegu kampanii

Start akcji 04.12.2012. Działania objęły m.in:
1. Wysyłka plakatów akcji oraz ulotek informacyjnych do 46 sklepów Media Markt (łącznie: 46 plakaty, około 7000 ulotek).
2. Wysyłka plakatów akcji do 17 sklepów Saturn (łącznie: 17 plakatów, około 3000 ulotek.
3. AVG – ulotki zamieszczone w pudełkach z programem antywirusowym (ok. 500 szt.).
4. Wysyłka plakatu oraz około 1000 ulotek do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Lubaniu w celu dystrybucji na terenie powiatu lubańskiego.
5. Promocja akcji na profilu FB PCPSI.
6. Promocja akcji na profilu FB GH Arkadia.
7. Promocja akcji na stronie internetowej GH Panorama w Poznaniu.
8. Promocja akcji na stronie internetowej kaliszdladzieci.pl.
9. Wysyłka informacji prasowej nt akcji do mediów.
10. Wywiady udzielone przez organizatorów akcji m.in. do VOX FM, Programu 4 PR, TVP 2.
11. Wysyłka informacji w newsletterze PCPSI (styczeń 2013) do bazy około 13 tys. adresatów.
12. Promocja akcji w ramach współpracy organizatorów akcji z eCommerce Polska.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

W ramach akcji przygotowane zostały przekazy kampanijne - reklama prasowa, bannery internetowe, plakat, ulotka, a także elektroniczny poradnik „Zakup kontrolow@ny”. Wszystkie te materiały dostępne są do pobrania na stronie akcji: www.saferinternet.pl/zakupkontrolowany.
Promocja akcji online:
- wysyłka informacji prasowej,
- promocja na Facebook,
- wysyłka newslettera,
- banner internetowy zamieszczony przez partnerów i patronów akcji na swoich stronach (a także promowany przez nich wśród swoich organizacji partnerskich): Urząd Komunikacji Elektronicznej, Europejskie Centrum Konsumenckie, GH Panorama (Poznań), e-Commerce Polska, GH Arkadia (Warszawa), kaliszdladzieci.pl.
Promocja akcji offline:
- dystrybucja ulotek i plakatu na terenie partnerskich sklepów (Media Markt, Saturn),
- ulotka w pudełkach z programem antywirusowym firmy AVG,
- dystrybucji ulotek na terenie powiatu lubańskiego przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Lubaniu,
- dystrybucja materiałów podczas konferencji.

Efektywność

1. Efektywność jako zmiana postaw - brak na razie danych na ten temat.
1. Efektywność jako zmiana postaw - brak na razie danych na ten temat.
2. Dotarcie kampanii.
a) w ramach akcji rozdystrybuowanych zostało około 12 tys. ulotek ponad 100 plakatów (sklepy ze sprzętem elektronicznym - Media Markt, Saturn, pudełka z programami antywirusowymi firmy AVG Technologies, na terenie powiatu lubańskiego oraz podczas konferencji i szkoleń organizowanych przez realizatorów akcji),
b) wysyłka newslettera do ok. 13 tys. adresatów
c) banner internetowy zamieszczony przez partnerów i patronów akcji na swoich stronach, a także promowany przez nich wśród swoich organizacji partnerskich: Urząd Komunikacji Elektronicznej, Europejskie Centrum Konsumenckie, GH Panorama (Poznań), e-Commerce Polska, GH Arkadia (Warszawa), kaliszdladzieci.pl.
d) wysyłka newslettera przez partnera akcji e-Commerce Polska do bazy Członków Komitetu Założycielskiego (kilkadziesiąt podmiotów), Klubu e-Gospodarki (kilkaset podmiotów)
e) wysyłka informacji prasowej do mediów przez e-Commerce Polska.
f) wywiady udzielone przez organizatorów akcji m.in. do VOX FM, Programu 4 PR, TVP 2.
3. Ilość publikacji medialnych - ok. 30.
4. Na kampanię zostało wydanych około 4000 PLN netto. Środki te zostały przeznaczone na:
- opracowanie graficzne przekazów kampanijnych;
- druk plakatu i ulotki,
- wysyłka ulotek i plakatów do partnerów.

Kampanijność

Organizatorzy planują kontynuację akcji, głównie poprzez przypominanie o możliwości zapoznania się z elektronicznym poradnikiem "Zakup kontrolow@ny", którego treść będzie na bieżąco aktualizowana wraz ze zmieniającymi się trendami i pojawiającymi nowościami w zakresie nowych technologii.

Opis inicjatora

Akcja przygotowana przez Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), w skład którego wchodzą Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa oraz Fundacja Dzieci Niczyje.


KrajPolska
Problemy społeczneEdukacja
NadawcaPolskie Centrum Programu Safer Internet
WykonawcaPolskie Centrum Programu Safer Internet
AdresaciRodzice
MediaInternet
Data zgłoszenia06.03.2013