Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013

Kategoria konkursowa: Kampanie firm komercyjnych i fundacji firm



24.02.2014

"Bank z klasą. CAła wiedza o bankowości"

KATEGORIA: Kampanie firm komercyjnych i fundacji firm

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Bank Credit Agricole przygotował społeczną kampanię edukacyjną „Bank z klasą. CAła wiedza o bankowości”. Poprzez tę inicjatywę chcemy wspierać publiczne szkoły podstawowe w edukacji finansowej uczniów z klas I-III. Wierzymy, że poprzez uczenie najmłodszych szacunku do pieniędzy, gospodarowania nimi, ale przede wszystkim wyrobieniu w nich umiejętności i chęci oszczędzania, ułatwimy dzieciom start w dorosłe życie.

Grupa docelowa

Kampanię dedykujemy przede wszystkim dzieciom ze szkół podstawowych, z klas nauczania wczesnoszkolnego. Pośrednimi adresatami programu są również wychowawcy klas, rodzice, pracownicy banku.

Strategia

Polacy mają trudności z zarządzaniem swoimi finansami. Potwierdzają to m.in. badania przeprowadzone przez CBOS w 2012 r. - „Polak na rynku finansowym”. Wynika z nich, że aż 44% respondentów w ogóle nie ma orientacji odnośnie kwestii finansowych, a 34% uważa się za słabo zorientowanych, jeśli chodzi o możliwości korzystnego oszczędzania czy inwestowania swoich pieniędzy. Taki stan spowodowany jest częściowo brakiem doświadczenia w tej dziedzinie.

Część ludzi ma dużo pieniędzy, podczas gdy inni borykają się z ich brakiem. Taka sytuacja może powodować negatywne zjawiska społeczna. Stąd potrzeba podejmowania edukacji finansowej już od najmłodszych lat. Dzieci w wieku 6-9 lat zaczynają coraz więcej spostrzegać i oceniać samych siebie. Dlatego właśnie wtedy ważne jest budowanie u nich przekonania, że poradzą sobie z racjonalnym zarządzaniem pieniędzmi.

Podczas spotkań w szkołach, wprowadzamy uczniów w świat finansów. Wiedzę przekazujemy poprzez doświadczanie i zabawę. Trzyletni program kampanii oraz scenariusze zajęć, materiały dla dzieci, a także pomoce dydaktyczne przygotowaliśmy we współpracy z ekspertami nauczania wczesnoszkolnego, zgodnie z wymogami Ministerstwa Edukacji. Zadaniem programu jest przygotowanie dzieci do swobodnego poruszania się w świecie nowoczesnych finansów poprzez rozwój inteligencji finansowej. Zajęcia z dziećmi prowadzą przeszkoleni pracownicy banku – wolontariusze.

Opis przebiegu kampanii

Kampanię „Bank z klasą. CAła wiedza o bankowości” realizujemy przez trzy lata w jednej szkole. Przygotowaliśmy program nauczania wykraczający poza podstawę programową kształcenia ogólnego, poszerzając ją o treści związane z finansami. Zajęcia rozpoczynamy od klasy pierwszej. Program składa się z trzech modułów edukacyjnych, podzielonych na klasy: „W świecie pieniądza” (m.in. przegląd pieniędzy, projektowanie własnego banknotu lub monety, oszczędzanie - źródła dziecięcych dochodów: uroczystości rodzinne, kieszonkowe, spadek); „Poznajemy świat finansów” (m.in. wizyta w banku, po co są banki, podejmowanie decyzji i jej konsekwencje, projektowanie karty płatniczej); „W świecie ekonomii” (m.in. bankowość elektroniczna, majątek jest bezwartościowy, jeżeli go nie używasz; korzyści inwestowania w siebie). Przygotowaliśmy 14 zajęć– cztery spotkania w klasie I i po pięć w klasie II i III. Jedne z zajęć odbywają się w placówce bankowej.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Strategia komunikacji zakłada kampanie informacyjne wśród pracowników, których chcemy zaprosić do współpracy. Ze względu na społeczny charakter projektu, nie zależy nam na reklamowaniu kampanii na zewnątrz organizacji. Chcemy przede wszystkim dostarczać kompletne informacje wolontariuszom, szkołom, tak aby mogli podjąć w pełni świadomą i odpowiedzialną decyzję o zaangażowaniu się w program. Dla pracowników przygotowaliśmy dedykowaną kampanii stronę w intranecie, na której znajdują się wszystkie niezbędne informacje. Koordynator kampanii ma stały kontakt z wolontariuszami (telefoniczny, mailowy).
Naszym podstawowym narzędziem komunikacji z grupą docelową – uczniami, są spotkania w szkołach. Wszystkie materiały, które wykorzystujemy podczas zajęć dostosowane są do możliwości i umiejętności dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Efektywność

Obecnie w kampanii „Bank z klasą. CAła wiedza o bankowości” bierze udział niemal 90 pracowników banku, którzy prowadzą zajęcia z ponad 3000 dzieci w prawie 60 szkołach w całej Polsce. To dla nas największa wartość.

Co roku poprzez badanie ankietowe sprawdzamy, jak wychowawcy zaangażowani w program oceniają kampanię. Z ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli na koniec roku szkolnego 2013/2014* wynika, że aż 98% respondentów potwierdza, że kampania „Bank z klasą” jest przydatna uczniom. 82% ankietowanych uważa, że szkoła korzysta na realizacji programu. 97% deklaruje gotowość do zarekomendowania "Banku z klasą" innym szkołom.

* Na 141 ankiet 76 nauczycieli odpowiedziało

Kampanijność

Projekt uruchomiliśmy w roku szkolnym 2011/2012 w całej Polsce. W roku szkolnym 2012/2013 do programu dołączyły także szkoły z obszarów wiejskich. Do tej pory przeprowadziliśmy dwie edycje „Banku z klasą”, w roku szkolnym 2014/2015 rozpoczynamy kolejną, trzecią.

Opis inicjatora

Credit Agricole Bank Polska oferuje klientom indywidualnym, małym i średnim firmom, korporacjom oraz rolnikom kompleksową ofertę produktów bankowych.


KrajPolska
Problemy społeczneEdukacja, Społeczna odpowiedzialność biznesu, Wolontariat
NadawcaPatrycja Bilińska
WykonawcaCredit Agricole Bank Polska S.A.
AdresaciUczniowie klas I-III z podstawowych szkół publicznych w całej Polsce.
Mediakomunikacja wewnętrzna (intranet)
Data zgłoszenia24.02.2014