Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013



27.02.2014

Matki 1 Kwartału 2013 - walka matek o równy start dla maluszków.

KATEGORIA: Akcje zaangażowane społecznie

POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Wyzwanie polegało na przesunięciu terminu wejścia ustawy w życie z 1 września na 17 czerwca 2013, dzięki czemu rocznym urlopem rodzicielskim będą mogły zostać objęte wszystkie dzieci z rocznika 2013.
CELE GŁÓWNE
1. Przesunięcie terminu wejścia ustawy w życie z 1 września na 17 czerwca 2013.
2. Nakłonienie do wygospodarowania przez rząd dodatkowych 400 mln złotych na wypłaty z tytułu wydłużonych urlopów rodzicielskich dla ok 80 tyś rodzin.

Grupa docelowa

- szeroka grupa odniesienia: to całe społeczeństwo, które stawia za wartość naczelną rodzinę
- kluczowa grupa: to rodziny, które dziecko miało się urodzić w 1 kwartale 2013
- grupa wpływu - politycy

Strategia

Głównym założeniem kampanii społecznej była emocjonalna perswazja matek na wszystkie grupy celowe. Oddziaływanie w komunikacji pośredniej oraz bezpośredniej poprzez wewnętrzną siłę a jednocześnie subtelność matek.

INSIGHT: Kobietom w ciązy i matkom małych dzieci trudno odmówić pomocy
ROZWIĄZANIE: emocjonalna perswazja Matek

Strategia „rozbroić szeryfa Tuska” odwoływała się do cyklu zadań mających na celu złamanie oporu Premiera Donalda Tuska, który pilnuje porządku, nie uginając się przed wpływami nacisku, które mogłyby wprowadzić chaos w funkcjonowaniu państwa. Działania lobbystyczne były więc skierowane kilku torowo - do osób mających wpływ na decyzję Premiera:
1. Nadrzędny w stosunku do premiera był sam Prezydent RP, więc działania były skupione na pozyskaniu poparcia Kancelarii Prezydenta.
2. Kluczowi byli podwładni – rządząca koalicja PO-PSL, o poparcie każdego z polityków zabiegano w akcji „Spotkaj się ze swoim posłem”.

Merytoryczna rozmowa z politykami zamiast fali protestów, negocjowanie zamiast stawiania żądań, łagodność zamiast agresji, to zjednywało kolejne grupy celowe i budowało zrozumienie, a następnie pomoc dla Matek 1 Kwartału. Pod wpływem tej presji wewnętrznej Matki liczyły na przełamanie się samego Premiera i spełnienie ich postulatów.

Opis przebiegu kampanii

Strategia komunikacji emocjonalna perswazja matek była budowana sukcesywnie i kreowana przez same matki. Jedynym kanałem komunikacji był fanpage Matki 1 Kwartału 2013.
Przełomowy w komunikacji okazał się protest brzuszków, gdzie powstała ogromna galeria zdjęć brzuszków z datą porodu. Zainteresowanie mediów informacyjnych było tak duże, że nawet śledziły matki podczas porodu i rozpisywały się o granicznej dacie 17 marca, kiedy te mamy które urodzą po tym terminie miałyby prawo do rocznego urlopu.
Istotnym zadaniem w komunikacji było zmobilizowanie użytkowników portalu społecznościowego do działania w terenie. W krótkim czasie wyłoniły się przedstawicielki na regiony w całej Polsce, które koordynowały akcję „Spotkaj się ze swoim posłem”. Dzięki merytorycznej rozmowie 3 Kwietnia uzyskały poparcie z Kancelarii Prezydenta, następnie 11 kwietnia spotkały się z w MPiPS z Ministrem Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem. W dniu 26 kwietnia odbyło się historyczne spotkanie z Premierem.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Jedynym kanałem komunikacji był fanpage Matki 1 Kwartału 2013. Dodatkowo Przedstawiciele dysponowali koszulkami z logo Matek a także wizytówkami i banerem. W całym kraju zaangażowane osoby drukowały we własnym zakresie ulotki informacyjne o kampanii społecznej, które był rozdawane w przychodniach i porodówkach.

Szeroki udział mediów pozyskanych – reportaże w mediach informacyjnych o szerokim zasięgu i oglądalnościach: Fakty, Wiadomości, Wydarzeni. Dziesiątki audycji na stacjach informacyjnych: TVN 24, Polsat News, TVP Info, Superstacja. Setki publikacji w prasie: m.in. Gazeta Wyborcza, Metro, Rzeczpospolita, Super Express, Fakt, Głos Wielkopolski, Polityka i inne. Dziesiątki audycji w radiu: Radio Zet, Polskie Radio, Trójka, Radio dla Ciebie. Setki publikacji w Internecie: m.in. Onet, WP, Interia, Gazeta.

Kampania społeczna była prowadzona bez budżetu! Koszulki i wizytówki przedstawiciele wydrukowali własnymi zasobami.

Efektywność

1. Przesunięcie terminu wejścia ustawy w życie z 1 września na 17 czerwca 2013.
Cel osiągnięty, dzięki decyzji Premiera w dniu 26 kwietnia 2013, a także jednomyśnym głosowaniu w Sejmie 28 maja 2013 (409 posłów ZA uchwałą, O  posłów przeciw).
Dowód: http://www.mpips.gov.pl/aktualnosci-wszy...
2. Nakłonienie do wygospodarowania przez rząd dodatkowych 400 mln złotych na wypłaty z tytułu wydłużonych urlopów rodzicielskich dla ok 80 tyś rodzin.
Zalezienie przez rząd dodatkowych środków pomimo, że wcześniej deklarowano brak środków na ten cel.
Dowód: https://www.premier.gov.pl/wydarzenia/ak...
3. Pozytywne nastawienie społeczeństwa do objęcia rocznym rodzicielskim również dodatkową grupę Matki 1 Kwartału 2013
Pod wpływem kampanii społecznej aż 77% społeczeństwa uważa, ze decyzja ws. Matek 1 Kwartału jest słuszna.
Dowód: http://praca.wp.pl/title,77-proc-Polakow...
4. Zachęcenie rodziców 1 Kwartału do przyłączenia się do protestu i polubienia na fanpage – zakładano 10 tyś polubieni
Cel osiągnięty: obecnie 12302
5. Zebranie 20 tyś podpisów pod petycją „List otwarty w sprawie objęcia urlopem rodzicielskim rodziców wszystkich dzieci narodzonych w 2013”
Cel osiągnięty: ilość podpisów ZA: 23 503
Dowód: http://www.petycje.pl/petycjePodglad.php...

Kampanijność

Matki 1 Kwartału 2013 roku działają nadal dla dobra polityki prorodzinnej. Ich fanpage to skarbnica wiedzy i porad dla młodych matek. Nadal udzielają sie społecznie przy okazji debar na temat rodziny. Promują program "Rodzice na Start" , którego celem jest aktywizacja rodziców na rynku pracy.

Opis inicjatora

Matki 1 Kwartału -spontanicznie powstała grupa społeczna rodziców, walczących o równy start dzieci z 1 kwartału

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Pomysł reklamowy polegał na "proteście brzuszków", gdzie setki mam w ciązy przzesyłały zdjęcie brzuszka z kontrowersyjną datą porodu. Zdjęcia wzbudzały emocje. Nietypowym pomysłem kreatywnym zaintersowały się media, które pokazywały problem wykluczenia ok 80 tyśiecy dzieci, ktore miały się urodzić w 1 kwartałe 2013.


KrajPolska
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Kampania polityczna, Pomoc społeczna
NadawcaMatki 1 Kwartały
WykonawcaAneta Siejka
AdresaciRodzice, społeczeństwo, politycy.
MediaWłasne: profil na facebooku, POZYSKANE: zasięgowe media informacyjne - TV, prasa, Internet, Radio.
Data zgłoszenia27.02.2014
Dodatkowe materiałyplik: matki_i_kwartalu_2013_1.pdf
 plik: matki_i_kwartalu_filmik_3.mp4