Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013



28.02.2014

Let's colour - dodajemy koloru do życia dzieci.Odmiana wnętrz szpitali dziecięcych (Centrum Zdrowia dziecka, Instytut Matki i Dziecka w Warszawie).

KATEGORIA: Kampanie firm komercyjnych i fundacji firm

KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Celem kampanii jest ułatwienie dzieciom przejścia przez trudny okres leczenia i rekonwalescencji w publicznych placówkach ochrony zdrowia w Polsce oraz zwrócenie uwagi pracowników AkzoNobel i lokalnych społeczności na wartość jaka niesie za sobą praca wolontariacka na rzecz najmłodszych. Naniesienie kolorowych rysunków na ściany i sufity przestrzeni szpitali dziecięcych mające na celu poprawę samopoczucia chorych poprzez ukierunkowanie ich uwagi na kolorowe otoczenie.

Grupa docelowa

Beneficjentem kampanii są mali pacjenci szpitali dziecięcych. Ponadto angażuje ona szerokie środowisko artystów (projektujących kolorowe rysunki) jak również lokalne społeczności i pracowników AN.

Strategia

Pobyt dziecka w szpitalu jest zawsze trudnym przeżyciem dla niego i jego najbliższych. Strach, stres, niepokój. A także znudzenie i zmęczenie. To emocje, które towarzyszą dzieciom tuż po operacji i w trakcie leczenia. Co wtedy widzą? Lekarzy i pielęgniarki, którzy kompetentnie wykonują swoje zadanie ale również bezosobowe, sterylne wnętrza i przytłaczającą aparaturę. Taka atmosfera, pełna niepewności i bólu źle wpływa na rekonwalescencję ale również na psychikę młodych pacjentów.
Aktualne otoczenie szpitalne skupia się na fizycznym powrocie do zdrowia, poświęcając niewystarczającą ilość uwagi na takie elementy zdrowia psychicznego dziecka jak: uśmiech, dobre samopoczucie, domową atmosferę. Dodatkowo obecna sytuacja finansowa publicznej służby zdrowia nie pozwala na finansowanie takich aspektów.
Dodawanie kolorów do życia ludzi, które jest misja AkzoNobel skupia się w tej kampanii na najmłodszych pacjentach gdyż one najbardziej potrzebują kolorowej odmiany w sytuacjach, kiedy często szpital staje się ich drugim domem na długie miesiące.
Projektując obraz, można zmienić codzienność małych pacjentów. Pobudza to ich wyobraźnię oraz przenosi uwagę na poza medyczne aspekty obecności w szpitalu. Wnętrza szpitala nabierają bajkowego wymiaru prezentując postaci uśmiechające się do nich ze ścian i sufitów. Droga na kolejne badania wiodąca przez kolorowe korytarze przestaje być tak przerażająca.

Opis przebiegu kampanii

1. Wybór szpitala który w danym cyklu będzie malowany i określenie potrzeb (centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie).
2. Konsultacja projektów z personelem medycznym, a często z samymi pacjentami
3. Współpraca z organizacjami pozarządowymi oraz ambasadorami kampanii w celu aktywizacji lokalnych społeczności i wolontariuszy.
4. Współpraca ze środowiskiem artystów i grafików przy przygotowaniu projektów, wykonaniu oraz promocji akcji w środowiskach artystów - grafików.
5. Organizacja eventów malowania dla pracowników i wolontariuszy wraz z atrakcjami dla młodych pacjentów.
6. Komunikacja w mediach i portalach społecznościach pokazująca skalę problemu oraz efekty projektu.
7. Komunikacja PR oraz wewnętrzna AkzoNobel.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

W kampanii wykorzystane zostały przede wszystkim media społecznościowe m.in. Facebook (ponad 30 tys. fanów), Youtube, platforma croudsourcingowa (millionyou.com). Ponadto akcje komunikowane były poprze działania PR w mediach ogólnopolskich (Panorama) i regionalnych (lokalne stacje radiowe). Kampania spotkała się z bardzo dużym oddźwiękiem w szczególności na portalach NGO oraz w środowisku lekarskim. Konkurs na projekty (podczas jednego z etapów kampanii) przeprowadzony za pomocą platformy croudsourcingowej oraz propagowany przez portale, media jak również word of mouth spotkał się z bardzo pozytywną reakcją środowisk artystycznych.

Efektywność

1. Najbardziej widoczny efekt to postawa personelu medycznego i administracyjnego szpitali, który dołożył wszelkich starań aby projekt mógł zostać zrealizowany, a także kontynuowany w przyszłości.
2. Kolejna zmiana to reakcja pracowników AkzoNobel po realizacji pierwszego etapu malowania w Centrum Zdrowia Dziecka. Pracownicy sami zgłaszali się do realizacji kolejnych etapów, a także proponowali kolejne lokalizacje. W efekcie przy malowaniu wzięło udział ponad 250 pracowników, a także wolontariusze, pracownicy szpitala oraz studenci programu Erasmus.
3. Efektem wymiernym w ramach akcji w 2013 roku jest pomalowane ponad 1200 m kwadratowych powierzchni, dwa oddziały intensywnej terapii gdzie poza pomalowanymi ścianami, sufity 12 sal ozdobione zostały w bajkowe wzory.
4. Kampania jest już znana w środowisku lekarskim co skutkuje zapytaniami ze strony innych szpitali zainteresowanych kolorową odmianą. W efekcie w 2014 roku odmieniony już został Instytut Matki i Dziecka w Warszawie (przy takim samym dobrowolnym zaangażowaniu pracowników).
5. Ponadto pracownicy AkzoNobel angażują się już nie tylko w akcje malowania w odnawianych szpitalach ale chętnie biorą udział w akcjach orgaznizowanych tylko dla małych pacjentów jak na przykład przygotowywanie laurek na dzień matki czy atrakcje na dzień dziecka.
6. Dodatkowo pracownicy poznali oraz zaangażowali się w promocję książki jednej z pacjentek szpitala (część projektów inspirowana była historia z książki Celiny Foryś)

Kampanijność

Akzo Nobel od dawna angażuje się w odnawianie szpitali dziecięcych. We wcześniejszych latach odnowione były mi. in. szpital we Włocławku czy warszawski szpital przy ul. Litewskiej. Pierwszy etap w 2014 już się wydarzył, kolejny zaplanowany jest na czerwiec 2014( IMiD w Warszawie).

Opis inicjatora

AkzoNobel to światowy producent farb i powłok malarskich. Misja firmy jest dodawanie koloru do życia ludzi. Od kilku lat oprócz odmieniania przestrzeni publicznych odnawiamy dziecięce szpitale.


KrajPolska
Problemy społeczneProfilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia, Społeczna odpowiedzialność biznesu, Wolontariat
NadawcaAkzoNobel
WykonawcaPracownicy AkzoNobel, artyści i graficy oraz wolontariusze
AdresaciPacjenci dziecięcych szpitali, rodziny pacjentów
Mediaportale społecznościowe, media lokalne i ogólnopolskie, środowiska artystyczne,
Data zgłoszenia28.02.2014
Dodatkowe materiały
operacja sufit_2
 
 
operacja sufit
 
CZD_2