Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013



28.02.2014

Adoptuj Pszczołę

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Celem akcji jest zwiększenie świadomości problemu wymierania pszczół i owadów zapylających i podkreślenie znaczenia tych owadów dla ludzi - dostępność 1/3 pokarmu spożywanego przez ludzi uzależniona jest od pracy owadów zapylających. Dodatkowym celem było uświadomienie czynników wpływających na ten stan rzeczy, tj. pestycydy, niszczenie naturalnego środowiska i zmiany klimatyczne. Kampania mobilizowała do działania na rzecz owadów i zbierania funduszy na wybudowanie 100 hoteli dla zapylaczy.

Grupa docelowa

Komunikację kierowaliśmy przede wszystkim do osób wrażliwych na kwestie ochrony środowiska, zainteresowane problematyką jakości życia w mieście, zajmujące się ogrodnictwem oraz… fanów gotowania :)

Strategia

Pszczoły dają nam miód – o tym wiedzą wszyscy. Ale pszczołom i innym owadom zapylającym zawdzięczamy dużo więcej – 1/3 produktów na naszych stołach trafia tam właśnie dzięki ich pracy. Dzięki pracy zapylaczy możemy się cieszyć owocami, warzywami, migdałami, olejami jadalnymi. W samej Europie ponad 4000 odmian warzyw zależy od zapylania przez pszczoły i inne owady.
Niestety, na całym świecie obserwujemy spadek populacji pszczół i owadów zapylających – również w miastach, gdzie w trakcie pielęgnacji terenów zielonych, niszczone są ich naturalne siedliska i schronienia. Nasze pszczele przyjaciółki od setek lat pomagają ludziom. Dlaczego ludzie nie mieliby pomóc pszczołom? Dlatego zdecydowaliśmy się zaapelować do osób wrażliwych na kwestie ochrony środowiska i zainteresowanych tym, co dzieje się w ich miastach, by wspólnie z nami rozpoczęły działania na rzecz poprawy losu dzikich zapylaczy poprzez wybudowanie w całej Polsce hoteli dla owadów zapylających. Każdy, kto zaadoptował wirtualną pszczołę na stronie adoptujpszczole.pl stawał się rzeczywistym fundatorem hoteli dla owadów zapylających, które powstaną wiosną 2014 roku w największych miastach Polski. W prosty sposób można było jednocześnie pomóc pszczołom i dzikim zapylaczom jak i przyczynić się do właściwego funkcjonowania zieleni miejskiej – owady są konieczne do jej przetrwania i rozwoju. Wszystko w formie zabawy w wirtualna adopcję i odsłanianie obrazka znanego rysownika, Tadeusza Baranowskiego.

Opis przebiegu kampanii

Kampania trwała około 4 tygodni we wrześniu 2013. Ogniskowała się wokół strony crowdfundingowej adoptujpszczole.pl, na której można było adoptować wirtualne pszczoły. Jednocześnie proces adopcji był zabawą w odsłanianie obrazka znanego polskiego rysownika, Tadeusza Baranowskiego. Każde 400 wirtualnych pszczół odsłaniało jego kolejny fragment. Po odsłonięciu wszystkich, adoptujący otrzymywali PDF w wysokiej jakości do własnoręcznego wydrukowania. Uruchomieniu portalu towarzyszył koncert Pauliny Przybysz z projektem Rita Pax i pokaz filmu Więcej niż Miód. Dodatkowo trwała też akcja dla blogerów kulinarnych pt. „Akcja miodem płynąca”, która zachęcała amatorskich kucharzy do zamieszczania przepisów zawierających miód. Aby wziąć udział w akcji, należało na swoim blogu zamieścić informację o Adoptuj Pszczołę.
W akcję zaangażowali się celebryci, m.in. Marcin Bosak, Marika, Agnieszka Kręglicka, Paulina i Natalia Przybysz, Zbigniew Wodecki i Jeż Jerzy.
Wiosną 2014 rozpocznie się budowa hoteli.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Kampania zogniskowana była wokół stworzonej specjalnie na jej potrzeby platformie crowdfundingowej – adoptujpszczole.pl, która jednocześnie była centrum informacji o kampanii. Dodatkowo kampania była wzmacniana przez obecność w mediach tradycyjnych (tv śniadaniowa, radio, prasa ogólnopolska i regionalna) i w social media (głównie Facebook Greenpeace Polska, ale też innych wspierających, m.in. Magdy Gessler, sióstr Przybysz czy Anny Grodzkiej). Towarzyszyła jej akcja z blogerami kulinarnymi, zgromadzonymi wokół bloga Zielenina oraz strony durszlak.pl. Zielenina to popularny blog kierowany do osób zaangażowanych ekologicznie, wegetarian – miejsce często odwiedzane przez nasze grupy docelowe. Durszlak.pl, na którym akcja była promowana, gromadzi szeroką społeczność fanów gotowania.
Działania dodatkowe to m.in. koncert zespołu Rita Pax, produkcja specjalnego teledysku pt. "Pszczoły" Pauliny Przybysz, pokaz filmu „Więcej niż miód” i przejazd rowerowy dzikich zapylaczy przez Warszawę.

Efektywność

W ciągu niecałych 4 tygodni trwania kampanii, jej stronę odwiedziło ponad 45 tys. unikalnych użytkowników i  udało się w założonym czasie zebrać odpowiednią ilość środków na budowę 100 hoteli dla dzikich zapylaczy. Łącznie zebrano ponad 80 tys. złotych od 4993 osób, które adoptowały wirtualne pszczoły poprzez stronę. Jednocześnie akcja zebrała setki udostępnień w social media i odbiła się echem wśród blogerów kulinarnych. Do Fundacji zgłosiło się wiele osób, które są zainteresowane postawieniem fizycznego hotelu dla zapylaczy w swoim ogrodzie (temat kontynuowany w 2014 roku).
W ciągu miesiąca trwania kampanii powstało ponad 150 publikacji poświęconych Adoptuj Pszczołę (m.in. 30 w druku, 14 tv i 34 radio) i kilkanaście publikacji dotyczących bezpośrednio problemu wymierania pszczół i owadów zapylających. Na podstawie monitoringu mediów szacujemy, że informacja o akcji mogła dotrzeć do ok. 1,5 mln osób.

Koszt kampanii to 20 tys. złotych (głównie koszty postawienia serwisu crowdfundingowego)

Kampanijność

Adoptuj Pszczołę jest częścią długofalowych działań Greenpeace "Przychylmy pszczołom nieba" i kontynuowana będzie w 2014 roku.

Opis inicjatora

Greenpeace to największa międzynarodowa organizacja pozarządowa, działająca na rzecz ochrony środowiska naturalnego i bioróżnorodności.


KrajPolska
Problemy społeczneEkologia i środowisko
NadawcaFundacja Greenpeace Polska
WykonawcaFundacja Greenpeace Polska
AdresaciMieszkańcy miast, wrażliwi na problemy ochrony środowiska, pasjonaci gotowania
Mediaonline, radio, tv, prasa
Data zgłoszenia28.02.2014
Dodatkowe materiały