Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2014

Kategoria konkursowa: Programy edukacyjne firm ( CSR)



23.03.2015

Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha, IV edycja

KATEGORIA: Programy edukacyjne firm ( CSR)

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha to program edukacyjny dla gimnazjalistów. Jego celem jest popularyzacja wśród polskich uczniów przedmiotów ścisłych takich jak: matematyka, fizyka czy technika oraz promocja uzdolnionych młodych osób. W dłuższej perspektywie inicjatywa może przyczynić się do zwiększenia zainteresowania młodzieży uczelniami technicznymi i skutkować zwiększeniem kadry inżynierskiej w kraju. Ponadto celem warsztatów jest pobudzenie kreatywności wśród uczniów.

Grupa docelowa

Uczniowie gimnazjów, nauczyciele i dyrektorzy szkół. Studenci prowadzący warsztaty oraz opiekunowie kół naukowych.

Strategia

Przedmioty ścisłe uważane są przez młodzież za trudne lub nieciekawe. Akademia Wynalazców im. R. Boscha jest szansą dla uczniów gimnazjów, by przekonać się, że nauka jest fascynująca, pozwala zdobyć dodatkową wiedzę spoza podręczników i sprawdzić, jak może wyglądać ich ścieżka naukowa lub zawodowa w przyszłości.

Program skierowany jest do gimnazjalistów, ponieważ w trakcie konsultacji z partnerami merytoryczni to ta grupa wiekowa została wskazana, ze względu na to, że staje przed wyborem swojej dalszej drogi rozwoju.

Warsztaty Akademii Wynalazców prowadzone są z naciskiem na praktykę, ponieważ mają za zadanie uczyć w atrakcyjny sposób. Nawiązanie współpracy z kołami naukowymi działającymi przy Politechnikach Warszawskiej i Wrocławskiej - organizatorami poszczególnych zajęć, ma z jednej strony ułatwić kontakt pomiędzy prowadzącymi i uczniami, których nie dzieli duża różnica wieku, a z drugiej przedstawić gimnazjalistom pasjonatów, którzy poprzez członkostwo w kołach naukowych angażują się w ciekawe projekty i mogą stać się inspiracją dla młodszych kolegów.

Drugi etap programu, tj. konkurs na wynalazek stanowi dodatkową motywację do nauki. Pokazuje, że wiedzę można wykorzystywać na co dzień, by rozwijać własne pomysły. W tym celu uczniowie przygotowują prototypy lub projekty urządzeń o powszechnym zastosowaniu. Co ważne pracują na tym etapie w grupach, co pozwala im uczyć się czym jest teambuilding, jaka jest rola lidera w zespole i że razem można osiągnąć więcej.

Opis przebiegu kampanii

IV edycja Akademii Wynalazców im. R. Boscha przebiegała tradycyjnie w dwóch etapach i trwała od stycznia do czerwca 2014 r.

Pierwszy z nich obejmował bezpłatne warsztaty na Politechnikach Warszawskiej i Wrocławskiej, które miały za zadanie przedstawić uczniom wiedzę z przedmiotów ścisłych w atrakcyjny sposób, zaprezentować jej praktyczne zastosowanie i pobudzić do kreatywnego myślenia. Zajęcia były prowadzone przez studentów kół naukowych i dotyczyły różnych dziedzin: m.in. robotyki, aerodynamiki, optyki, materiałoznawstwa, energetyki czy mechaniki samochodowej.

W drugim etapie uczestnicy mogli w praktyce wykorzystać wiedzę zdobytą w czasie warsztatów, biorąc udział w konkursie na wynalazek. Uczniowie mieli za zadanie przygotować projekt wynalazku przy wsparciu finansowym firmy Bosch. Z nadesłanych prototypów wybrane zostały 3 najciekawsze pomysły w Warszawie i Wrocławiu. Rozdanie nagród miało miejsce podczas 2 gal finałowych w obu miastach.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Strategia komunikacji projektu obejmuje 2 podstawowe kierunki. Poprzez stronę internetową odbywa się komunikacja z nauczycielami, którzy zapisują swoich uczniów na warsztaty. Strona stanowi bazę wiedzy o programie, pozwala automatycznie rejestrować grupy uczniów na zajęcia i zgłaszać pomysły wynalazku do konkursu. Metody komunikacji z nauczycielami uzupełniają wydarzenia specjalne (np. inauguracja i finał programu), bezpośrednie mailingi, ulotki informacyjne oraz tradycyjna wysyłka listowna do dyrektorów szkól z zaproszeniem do wzięcia udziału w danej edycji. Wydarzenia specjalne służą nawiązywaniu relacji z nauczycielami i nagradzaniu za zaangażowanie w program. Z kolei fanpage Akademii na Facebooku stanowi narzędzie dotarcia do gimnazjalistów i osób zainteresowanych nauką. Strona ma obecnie ponad 1300 fanów. Organizator przygotowuje również reportaże filmowe i zdjęciowe z warsztatów i wydarzeń specjalnych, które regularnie wysyła do mediów. Umawiane są też wywiady one-to-one.

Efektywność

Akademia Wynalazców im. R. Boscha jest programem nastawionym na efekty długofalowe i z każdym kolejnym rokiem cieszy się coraz większą popularnością. Nieustanna chęć poprawy jakości programu powoduje, że każda kolejna edycja jest jeszcze lepsza i daje jeszcze więcej korzyści interesariuszom. Zmiana i rozwój realizowane są we wszystkich obszarach strategicznych projektu. W IV edycji udostępniono 1600 miejsc na warsztatach kreatywnych, o 100 miejsc więcej niż w III edycji. Przeprowadzono 10 dodatkowych warsztatów z partnerami merytorycznymi w ramach Klubu Absolwenta. Uczniowie zgłosili 87 wynalazków o 37 więcej niż w rok wcześniej. Wzrosła też liczba szkół uczestniczących w programie oraz patronów merytorycznych i mediowych.

W wyniku prowadzonych działań komunikacyjnych ukazało się ponad 280 publikacji nt. programu.

W trakcie trwania IV edycji Akademii Wynalazców im. R. Boscha profil programu odnotował dwukrotny wzrost fanów na Facebooku z ok. 500 w III edycji do ponad 1000 w IV.

Kampanijność

Program Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha organizowany jest co roku. Zgłoszona kampania to IV edycja przedsięwzięcia. Z każdym kolejnym rokiem program cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Obecnie trwa V edycja projektu. Planowa jest także jego kontynuacja.

Opis inicjatora

Grupa Bosch jest wiodącym w świecie dostawcą technologii i usług. Według wstępnych danych, w roku 2014 około 290 000 pracowników Boscha wygenerowało obrót w wysokości 48,9 mld euro.


KrajPolska
Problemy społeczneEdukacja, Społeczna odpowiedzialność biznesu
NadawcaRobert Bosch Sp. z o.o.
WykonawcaLighthouse Consultants
AdresaciUczniowie gimnazjów w Warszawie i we Wrocławiu (oraz okolicach)
MediaPrasa, Radio, Internet, kanały social media
Data zgłoszenia23.03.2015
Dodatkowe materiały