Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2014

Kategoria konkursowa: Kampanie organizacji pozarządowych



23.03.2015

„Najbliżsi Obcy”

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

Opis celu kampanii

Jest to kampania na rzecz legalizacji związków partnerskich dla par homoseksualnych w Polsce. Jej celem jest uświadomienie, że brak regulacji prawnych w tym zakresie pozbawia te osoby elementarnych praw i zabezpieczeń, które z automatu należą się parom heteroseksualnym.

Grupa docelowa

Dorośli, żyjący w związkach Polacy, którzy nie sprzeciwiają się związkom osób homoseksualnych, ale nie widzą sensu wprowadzania regulującej je ustawy o związkach partnerskich.

Strategia

Publiczna dyskusja o ustawie o związkach partnerskich dla par homoseksualnych pokazała podziały istniejące wśród Polaków. Okazało się, że poza grupami zdecydowanych przeciwników oraz zwolenników jej wprowadzenia istnieje też grupa osób, które, choć nie są przeciwko związkom homoseksualnym, nie widzą sensu tego typu regulacji, uznając, że obecny stan prawny jest wystarczający. Celem kampanii było zwiększenie poparcia dla ustawy wśród przedstawicieli tej grupy, co może mieć znaczenie w toku dalszych prac nad nią oraz podczas ewentualnego referendum.
Żeby to osiągnąć, postanowiliśmy uświadomić im, że brak regulacji prawnych dotyczących homoseksualnych związków partnerskich jest prawdziwym problemem, który dotyka żyjące w nich osoby każdego dnia. Wyszliśmy od powszechnego przekonania – Osoby, które od lat żyją ze sobą, kochają się, tworzą związek, nawet jeśli nie jest on sformalizowany. O bliskości ludzi decydują emocje, a nie paragrafy. Żeby uświadomić im problem, postanowiliśmy przełamać to przekonanie, pokazując perspektywę osób żyjących w homoseksualnych związkach nieformalnych. Punktem wyjścia był emocjonalny insight opisujący ich doświadczenia: Nie ma znaczenia ile lat jesteśmy razem, jak mocno jesteśmy związani, jak bardzo się kochamy. Jeśli nie możemy sformalizować naszego związku, to z punktu widzenia prawa jesteśmy dla siebie obcy.

Opis przebiegu kampanii

Na kampanię składają się spot (90s) emitowany na youtube i w telewizji oraz platforma internetowa www.PopieramZwiazki.pl.
Premiera spotu odbyła się na konferencji prasowej, w której wzięli udział: Wanda Nowicka, Marszałkini Sejmu RP, dr hab. Prof. Monika Płatek, Agata Chaber, prezes Kampanii Przeciw Homofobii, Marcin Nowak, dyrektor kreatywny LOWE Warsaw, Karolina Lewicka, reżyserka, Mirosław Zbrojewicz, aktor.
Spot został umieszczony również na stronie PopieramZwiazki.pl, skąd można go w prosty sposób udostępniać. Na stronie można wyrazić swoje poparcie poprzez zamieszczenie swojego zdjęcia z planszą z napisem „Popieram związki”, a także wyrazić je za pomocą wpisu.
Pośród osób publicznych wspierających kampanię znaleźli się między innymi Kamilla Baar,
dr Agnieszka Graff, Tomasz Iwan, Kora, Władysław Kowalski, Andrzej Mleczko, Katarzyna Nosowska, Maja Ostaszewska, Natalia Siwiec, Maciej Stuhr, Kazimiera Szczuka, Dorota Wellman, Dorota Zawadzka, Mirosław Zbrojewicz oraz Jacek Żakowski.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Youtube – główny kanał dystrybucji spotu ze względu na dużą dostępność, łatwość udostępniania i rozpowszechniania.
Platforma internetowa www.PopieramZwiazki.pl – przedstawienie istoty i celów kampanii oraz stworzenie możliwości wyrażenia poparcia.
Media społecznościowe – strona KPH na Facebooku
TV – emisja spotu w ramach bezpłatnego czasu antenowego przeznaczonego na kampanie społeczne.
PR – konferencja prasowa, wywiady, artykuły.

Efektywność

1. Platforma popieramzwiazki.pl:
- przesłane przez użytkowników zdjęcia z planszą wyrażającą poparcie – 466
- wpisy użytkowników 922

2. Liczba odsłon w serwisie youtube - 189,924.
Facebook – 5,8 tys. polubień i udostępnień filmu.
TV – 5 290 190 osób obejrzało spot.

3. Liczba odsłon w TV - 94 emisje reklamy

4. Koszt kampanii 87 945,00 brutto

Kampanijność

Kampania nie jest kontynuacją wcześniejszych działań i nie będzie kontynuowana.

Opis inicjatora

Kampania nie jest kontynuacją wcześniejszych działań i nie będzie kontynuowana.


KrajPolska
Problemy społeczneRównouprawnienie i tolerancja
NadawcaKampania Przeciw Homofobii
WykonawcaLowe Warsaw Sp. z o.o.
AdresaciDorośli, żyjący w związkach Polacy, bez ograniczeń wiekowych.
MediaTV, Internet
Data zgłoszenia23.03.2015
Dodatkowe materiały