Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2014

Kategoria konkursowa: Kampanie organizacji pozarządowych



23.03.2015

Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Z udziałem Kamila Stocha i zawodników z grupy Evenement Team stworzyliśmy kampanię,w której zapraszaliśmy Polaków do mądrej pomocy i wprowadzenia w życie hasła Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego.

Opis celu kampanii

Celem kampanii SZLACHETNEJ PACZKI było znalezienie Darczyńców dla 19 580 rodzin i promowanie nowego wymiaru walki z biedą. Zależało nam na tym, żeby SZLACHETNA PACZKA była wyższą formą społecznego zaangażowania, do której zapraszamy wszystkich, którzy chcą zmieniać świat na lepsze. Chcieliśmy, aby świat dookoła nas zmienił się w miejsce, w którym ludzie są na siebie otwarci i życzliwi.

Grupa docelowa

Kampania SZLACHETNEJ PACZKI była skierowania do wszystkich, którzy mogli zostać darczyńcami. Adresowana była głównie do prowadzących aktywne życie zawodowe mieszkańców miast wojewódzkich.

Strategia

W SZLACHETNEJ PACZCE pomagamy,kiedy kryzys nie wynika z lenistwa czy zaniedbania,ale ze zdarzeń losowych, takich jak choroby i wypadki czy takich,na których zmianę nie mamy wpływu,jak niepełnosprawność czy starość. Oprócz rzeczy materialnych rodziny dostają coś więcej - sygnał, że nie są same i mogą wygrać trudną walkę z biedą. W tegorocznej kampanii chcieliśmy pokazać,że zasada Jeden za wszystkich wszyscy za jednego powinna być fundamentem społeczności. W centrum powinna znaleźć się ta jedna osoba,która ma problem.Z drugiej strony,jeśli już ma obowiązywać druga część zasady,czyli – wszyscy za jednego, to wszyscy powinni sobie radzić na tyle dobrze,żeby mieć się czym dzielić.Zaprosiliśmy do udziału w kampanii Kamila Stocha i skoczków z klubu Eve-nement Team.Na ich przykładzie chcieliśmy inspirować ludzi, którzy potrzebują siły,by przezwyciężyć pojawiające się w życiu słabości i trudności i umieć wygrywać w życiu.Idea zwycięstwa była również ukryta w symbolach, które sportowcy przekazywali SZLACHETNEJ PACZCE. Kontynuacją narracji zwycięstwa był program współprodukowany z TVP1 i RMF,w którym sportowcy przekazywali potrzebującym rady jak wygrać w życiu. Aby pokazać telewidzom rolę,do której mogą aspirować, wykorzystaliśmy znane osoby i ich świadectwa robienia Paczki – do projektu zaprosiliśmy Papieża Franciszka,Prezydenta Bronisława Komorowskiego z małżonką Anną Komorowską,gwiazdy sportu-siostry Radwańskie,Roberta i Anię Lewandowskich,aktorów: Annę Muchę i Barbarę Kurdej-Szatan.

Opis przebiegu kampanii

22.11.2014r–Otwarcie internetowej bazy rodzin - we wszystkich 16 miastach wojewódzkich ruszają Marsze SZLACHETNEJ PACZKI. Cała Polska głosi, że już można zostać Darczyńcą. Marsze gromadzą ok. 2300 uczestników. Tego samego dnia aktorka A.Mucha własnoręcznie spakowała węgiel do paczki, którą przygotowała dla jednej z rodzin w potrzebie.16.11.2014r - Premierowa emisja pierwszego odcinka serii Kronik SZLACHETNEJ PACZKI w TVP,w których znani sportowcy - Stoch,Majka,Wlazły,Błaszczykowski oraz Kwiatkowski przekazują Paczce swoje symbole zwycięstwa min. kaski, koszulki, obrączkę.13.11.2014 – Ojciec Święty Franciszek wykonał pierwszą aktywność w kierunku Polski, przygotowując SZLACHETNĄ PACZKĘ dla dziesięcioosobowej rodziny spod Radomia. W Paczce znalazła się wymarzona hulajnoga, książki i list od Ojca Świętego. 13-14.12.2014r – Wielki finał SZLACHETNEJ PACZKI, czyli prawdziwy Weekend Cudów.9500 wolontariuszy odbiera Paczki od darczyńców w 580 rejonach i wyrusza, by przekazać je potrzebującym.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Kampania telewizyjna była skierowana do masowego odbiorcy. Materiały o SZLACHETNEJ PACZCE wyemitowano w m.in. w Teleexpresie, Faktach, Wiadomościach, Wydarzeniach. Patronami medialnymi projektu są: TVP1, RMF FM, Onet, Gazeta Wyborcza, Dziennik Gazeta Prawna, Tele Tydzień oraz portal Interia. Na łamach TVP emitowane były Kroniki Paczki. Dzięki współpracy z TVP 1 na antenach TVP1, TVP2 i TVP INFO pojawiło się ponad 98 materiałów o Paczce, a ok. 150 zostało wyemitowanych na antenach TVP regiony. Innym innowacyjnym działaniem była akcja pro bono WIOSNA Prawników współorganizowana wraz z Dziennikiem Gazety Prawnej. Podjęliśmy współpracę z największymi redakcjami stacji TV, portali internetowych i gazet, których odbiorcy szybko i świadomie podejmują trafne decyzje, które realizowały z nami cel zmiany świata na lepsze! W okresie trwania kampanii we wszystkich mediach pojawiło się 17 916 publikacji o projekcie a ekwiwalent reklamowy przekroczył 23 mln zł.

Efektywność

XIV edycja SZLACHETNEJ PACZKI była pod wieloma względami wyjątkowa i rekordowa. Projekt połączył ponad 805 000 osób:700 840 darczyńców, czyli osoby, które przygotowały mądrą pomoc dla 19 580 rodzin z terenu całego kraju,9 500 SuperW – czyli wolontariuszy, którzy odnaleźli potrzebujących,17 988 dobroczyńców – czyli osoby, które swoimi wpłatami sprawiają, że Paczka może działać oraz członków rodzin w potrzebie.To 2,5% Polaków! Jesteśmy dumni szczególnie z dwóch parametrów, które odnotowaliśmy: z liczby darczyńców, którzy zaangażowali się w projekt w tym roku-700 480 oraz ze wzrostu łącznej wartości przekazanej pomocy – wartość pomocy w 2014r. przekroczyła 41 mln, a to o 24 % więcej niż w 2013 roku. Gdyby dodać do nich wszystkie osoby, które pomogły zorganizować tą edycję – osoby, które pracowały w magazynach i pomagały w transporcie paczek, pracowników firm-partnerów możemy śmiało powiedzieć, że w mądrej pomocy połączyliśmy niemal milion osób. Rekordowe liczby w okresie w 22.11.2014-31.01.2015: 28 311 176 zł – tyle wyniósł łączny ekwiwalent reklamowy wszystkich publikacji o projekcie w  internecie, radiu, prasie i telewizji, 1,2 mln zł to szacowana wartość pozyskanego bezpłatnie miejsca reklamowego, 823 242 – liczba użytkowników strony www.szlachetnapaczka.pl. Łączne koszty kampanii wyniosły 700 tys. zł – powierzchnie reklamowe i czas antenowy dzięki partnerstwom mediowym kupowane były po rabatach (do 90%), a wiele kosztów udało się obniżyć w ramach działań barterowych.

Kampanijność

Kampania w 2014 r. była organizowana po raz 14-sty i była rekordową edycją.Liczba Darczyńców wzrosła z ponad 535 tys. do 700 tys.! Paczka połączyła już nie 617 tys.,a niespełna 1 mln Polaków! Celem projektu jest pomoc większej liczbie osób i kontynuacja całorocznego zaangażowania w program pomocowy.

Opis inicjatora

SZLACHETNA PACZKA jest czołowym projektem Stowarzyszenia WIOSNA. W tym roku odbyła się po raz czternasty. Stowarzyszenie prowadzi również program pomocy dzieciom - AKADEMIA PRZYSZŁOŚCI.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Skoczkowie,choć każdy skacze sam,stanowią jedną drużynę–na co dzień towarzyszy im zasada Jeden za wszystkich,wszyscy za jednego,czyżby? W spocie widać, że nie wszyscy są przekonani do idei od samego początku.Drużynie udaje się jednak przekonać „niepokornego",że „ma to sens”. Porównanie zwycięstwa w sporcie i zwycięstwa w życiu wskazuje, że z biedą można wygrać, ale w wyjątkowy sposób – w drużynie. Zaproszenie sportowców jest mobilizacją dla potrzebujących rodzin do pokonywania trudności.


KrajPolska
Problemy społecznePomoc społeczna
NadawcaStowarzyszenie WIOSNA
WykonawcaStowarzyszenie WIOSNA we współpracy z ALVERNIA STUDIOS
AdresaciPolacy, mieszkańców miast wojewódzkich, prowadzących aktywne życie zawodowe
Mediamedia ogólnopolskie (informacyjne, sportowe, katolickie)
Data zgłoszenia23.03.2015
Dodatkowe materiały
 plik: raport_o_biedzie_zmniejszony (1).pdf
 plik: raport_o_radosci_SZP_a4.pdf