Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2014



30.03.2015

Truckers Life

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej

POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Celem projektu jest promocja sportu, aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia wśród kierowców poprzez poprawę infrastruktury sportowo - rekreacyjnej i udostępnienie jej społeczności kierowców i podróżnych, tj. stawianie siłowni plenerowych na dużych parkingach i w miejscach obsługi podróżnych zlokalizowanych przy najważniejszych trasach w kraju. Dzięki temu chcemy wpłynąć również na zmniejszenie ilości wypadków spowodowanych zmęczeniem, znużeniem, zaśnięciem lub złym stanem zdrowia kierowców.

Grupa docelowa

Głównymi adresatami projektu są kierowcy zawodowi, dostawcy, przedstawiciele handlowi oraz pracownicy mobilni jednak projekt pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg.

Strategia

Badania wskazują, że 80% kierowców zawodowych cierpi na nadwagę lub otyłość, 70% na choroby układu kostno-stawowego, 40% na choroby układy krążenia, a 32% na choroby układu pokarmowego. Dolegliwości te wynikają z braku aktywności fizycznej. Osoby, których praca jest uzależniona od ciągłego przemieszczania się, nie mają możliwości regularnego uprawiania aktywności fizycznej, bo zazwyczaj swój “wolny czas” spędzają w samochodach i na parkingach.

Chcielibyśmy umożliwić uprawianie aktywności fizycznej grupom zawodowym, które w związku z wykonywaną pracą, nie mają możliwości korzystania z aktywnego wypoczynku, przez co są szczególnie narażone na schorzenia związane z brakiem ruchu. Dotyczy to kierowców zawodowych wszystkich kategorii oraz innych zawodów związanych z ciągłym podróżowaniem. Wśród tych grup zawodowych aktywność fizyczna pozwoli przeciwdziałać chorobom zawodowym.

Ponad to każdy kierowca, nawet jeżeli porusza się samochodem w celach prywatnych, po kilku godzinach spędzonych za kierownicą odczuwa odrętwienie mięśni, zmęczenie i znużenie, przez co błyskawicznie rośnie ryzyko spowodowania wypadku drogowego. Najbardziej narażeni na to są kierowcy niedoświadczeni, którzy nie umieją rozpoznać objawów nadmiernego znużenia. W takim wypadku aktywność fizyczna pozwala obudzić się, rozruszać zastane mięśnie i dotlenić mózg umożliwiając dalszą, bezpieczną jazdę.

Opis przebiegu kampanii

W ramach kampanii zbudowaliśmy 18 siłowni plenerowych na dużych parkingach przy najważniejszych trasach w kraju. Umożliwiamy kierowcom zawodowym i podróżnym aktywny wypoczynek podczas podróży. Na siłowniach można poprawić krążenie i pracę mięśni oraz wzmocnić kręgosłup i zniwelować bóle pleców. Jednocześnie ćwiczenia nie obciążają organizmu, więc stanowią bezpieczną formę odpoczynku w prowadzeniu pojazdu.
Wraz z ambasadorami projektu przygotowaliśmy zestawy ćwiczeń, które kierowcy mogą wykonywać samodzielnie przy samochodach oraz w kabinach ciężarówek.

Ambasadorami projektu są:
Iwona “Trucking Girl” Blecharczyk. - Zawodowy kierowca ciężarówki.
Paweł Zaremba - Trener sztuk walki.

Projekt wspierają takie instytucje jak:
Inspekcja Transportu Drogowego,
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad,
Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego,
Łódzkie Stowarzyszenie Przewoźników Międzynarodowych i Spedytorów,
Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Kampania była promowana poprzez reportaże w mediach lokalnych i ogólnopolskich (TVP, TVN24, gazeta.pl, Gazeta Wrocławska, etransport.pl, 40ton.net, moto.onet.pl) oraz poprzez publikacje w prasie branżowej skierowanej do kierowców i branży transportowej (Transport Manager, TSL Biznes, Truck & Van). Bardzo duży nacisk był położony na dotarcie bezpośrednio do społeczności kierowców poprzez działania w obszarze social media oraz spotkania z adresatami projektu na różnego rodzaju imprezach tematycznych takich jak: Master Truck, Mistrzostwa Świata Kierowców Zawodowych UICR czy eliminacjach do międzynarodowego konkurs dla kierowców SCANIA Young European Truck Driver 2014. Prezentowaliśmy również projekt na licznych konferencjach i targach skierowanych do branży transportowej oraz na spotkaniach organizowanych przez służby drogowe jak np. "Stoliki Inspekcyjne" zainicjowane przez Dolnośląską Inspekcję Transportu Drogowego.

Efektywność

Dzięki kampanii Truckers Life udało nam się zainspirować społeczność kierowców zawodowych do zmiany nawyków związanych ze spędzaniem przerw w prowadzeniu pojazdu. Zwróciliśmy uwagę całej społeczności kierowców na to, jak ważne dla bezpieczeństwa drogowego są regularne i odpowiednio spędzone odpoczynki w trakcie prowadzenia pojazdu. Udało nam się również wpłynąć na budowanie świadomych, zdrowych postaw związanych z aktywnością fizyczną i zapobieganiem chorobom zawodowym wśród młodych kierowców, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z tym zawodem.

W ramach kampanii ukazało się ponad 75 publikacji w różnego rodzaju mediach. Poprzez uczestnictwo w targach, imprezach i spotkaniach branżowych dotarliśmy z bezpośrednim przekazem do kilkudziesięciu tysięcy osób. Za pośrednictwem mediów społecznościowych i przy wsparciu ambasadorów i partnerów projektu informacje o projekcie docierają do setek tysięcy kierowców z całej Europy.

Kampanijność

Początki kampanii Truckers Life sięgają 2013r. Początkowo kampania polegała na edukacji kierowców. W 2014 roku rozpoczęliśmy budowę sieci bezpłatnych i ogólnodostępnych siłowni zewnętrznych. W 2015 roku kampania będzie kontynuowana, a sieć siłowni będzie się stale rozbudowywać.

Opis inicjatora

Fundacja Truckers Life powstała w 2013r. Od tego czasu realizujemy kampanie społeczne skierowane do kierowców. W 2014 roku otrzymaliśmy nominację do nagrody “Partner Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego”.


KrajPolska
Problemy społeczneBezpieczeństwo ruchu drogowego, Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia
NadawcaFundacja Truckers Life
WykonawcaFundacja Truckers Life
AdresaciKierowcy i uzytkownicy dróg
MediaReportaże radiowe i telewizyjne, prasa, media internetowe.
Data zgłoszenia30.03.2015
Dodatkowe materiały

Kampania Truckers Life from Fundacja Trans.org on Vimeo.