Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2015

Kategoria konkursowa: Kampanie instytucji publicznych



POWIEKSZ
POWIEKSZ

„Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz”

KATEGORIA: Kampanie instytucji publicznych

Nazwa i opis inicjatora kampanii

Narodowy Bank Polski - Narodowy Bank Narodowy Bank Polski (NBP) jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w Konstytucji, ustawie o Narodowym Banku Polskim i ustawie prawo bankowe. Wymienione akty prawne gwarantują niezależność NBP od innych organów państwa. NBP pełni trzy podstawowe funkcje: banku emisyjnego, banku banków oraz centralnego banku państwa.

Nazwa wykonawcy

nie podajemy do wiadomości

Data realizacji kampanii (od-do)

Kampania realizowana jest od 2012 r.

 

Strategia

Opis celu kampanii

Celem akcji jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na ryzyko związane z zawieraniem umów finansowych, w tym przede wszystkim z zaciąganiem wysoko oprocentowanych, krótkoterminowych pożyczek, tzw. chwilówek, oraz z korzystaniem z usług finansowych, które nie podlegają szczególnemu nadzorowi państwa.

Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania

Rośnie liczba firm oferujących pożyczki, nieobjętych nadzorem finansowym państwa. Firmy te niejednokrotnie w sposób nieuczciwy informują (bądź nie informują wcale) o łącznych kosztach pożyczki, a przypadków poważnych konsekwencji podpisania takich umów z roku na rok również przybywa.

Insight

Wszystko zaczęło się w zeszłym roku, kiedy zabrakło mi pieniędzy na wyprawkę szkolną dla syna. Chcąc nie chcąc, sięgnęłam po chwilówkę. Umowy nie przeczytałam. Teraz mam za swoje – komornik wszedł mi na pensję, a do oddania mam prawie dwa razy więcej niż pożyczyłam!

Określenie grupy docelowej

Osoby korzystające lub planujące skorzystać z usług instytucji finansowych niepodlegających nadzorowi państwa.

Wyjaśnienie idei kreatywnej

W 2015 roku zaprezentowaliśmy nową odsłonę strony www. Pojawili się nowi bohaterowie – ich historie były inspirowane autentycznymi przypadkami ludzkich dramatów (imiona i podobizny bohaterów zostały zmienione). Wszystkich łączyła niefrasobliwość, łatwowierność bądź nieumiejętność przewidywania konsekwencji swoich działań. Żadna z tych osób nie przeczytała umowy, ani nie zasięgnęła porady.

Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action

Co zrobić, by nie wpaść w podobną pułapkę? Jak ustrzec się przed pazernością nieuczciwych firm pożyczkowych? Zacznij od przeczytania 4 zasad bezpiecznych pożyczek.

Hasło/slogan

"Nie daj się nabrać. Sprawdź zanim podpiszesz"

Plany kontynuacji kampanii

Kampania będzie kontynuowana w roku 2016.

Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)

Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność

Promocja online – promocja oparta o nową stronę www trwała od października (promocja w mediach online, działania SEM, Facebook, YouTube)
Kampania w TV – w listopadzie i grudniu 2015 spoty kampanii emitowane były na antenach głównych i stacjach tematycznych TVP i Polsatu
Informacje na stronach partnerów kampanii – informacje w postaci banerów odsyłających na stronę kampanii pojawiły się na stronach instytucji wspierających kampanię
Promocja w prasie – informacje o kampanii (w tym artykuły sponsorowane) ukazywały się w okresie listopad-grudzień 2015 w: Super Express, Gazeta Wyborcza, Tele Tydzień, Kurier TV, Fakt, Metro, Do Rzeczy, Detektyw, Polityka, Gość Niedzielny, Gazeta Podatkowa, Przegląd, Mój Ogródek, Działkowiec, Polityka Cyfrowa, Kropka TV.
Promocja w komunikacji miejskiej - w komunikacji miejskiej w Łodzi, Krakowie oraz na Śląsku
Promocja na dworcach i stronie www PKP - plakaty na dworcach, baner na stronie PKP
Promocja BTL - ulotki, broszury i plakat

Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)

Strona www: zbudowana pod kątem grupy docelowej, informacje przekazane „obrazkowo”, przygotowana na wzór tabloidów
Spot telewizyjny: wymowny, pokazujący skutki podejmowania nieprzemyślanych decyzji finansowych
Materiały BTL: ulotka, plakat, broszura

Opis działań PR

Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego

Akcja społeczna jest współorganizowana przez siedem instytucji publicznych: Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Komisję Nadzoru Finansowego, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Sprawiedliwości, Narodowy Bank Polski, Policję oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Instytucje te współpracowały merytorycznie i komunikacyjnie przy realizacji kampanii, a także wsparły ją finansowo.

Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?

•Na stronę kampanii weszło ponad 13% więcej osób niż to było zakładane w planach (prawie 120 tys. sesji z kampanii w okresie od października do końca grudnia 2015 r.)
•Prawie 92% z tych osób są to nowi użytkownicy
•Osoby te przeczytały średnio prawie 11 podstron na stronie kampanii, spędzając przy tym średnio 3,5 min
•YouTube: 36 tys. wyświetleń

Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.

Kampania promuje hasło „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz”.

Efektywność

Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów

Kampania zrealizowała stawiane przed nią cele mediowe. Ponieważ podejmuje ona problem społeczny, którego wyeliminowanie wymaga czasu i zmiany postaw, a jednocześnie dotyczy rynku w dużej mierze niekontrolowanego przez instytucje publiczne, „twarda” ocena realizacji celów jest trudna. Zależy nam, żeby osoby korzystające z chwilówek robiły to świadomie i sprawdzały umowy przed podpisaniem.

W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?

Budżet kampanii

Jaka była zmiana postaw

 


Kreacja

sprawdz_zanim_podpiszesz_1.pdf

sprawdz_zanim_podpiszesz_2.pdf