Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2015



Kubek, z którego piła osoba zakażona HIV - NOMINOWANA

KATEGORIA: Kampanie lokalne

KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej

Nazwa i opis inicjatora kampanii

Fundacja Studio Psychologii Zdrowia

Nazwa wykonawcy

Leo Burnett

Data realizacji kampanii (od-do)

01.12.2015 - do dziś.

 

Strategia

Opis celu kampanii

Przeciwdziałanie dyskryminacji i stygmatyzacji osób zakażonych HIV.

Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania

25% Polaków boi się zakażenia HIV poprzez korzystanie z tych samych naczyń, co osoby seropozytywne.

Insight

Chciałbym pokazać, że nie jestem hivokryztą, ale nie mam jak.

Określenie grupy docelowej

Osoby zdrowe, niezakażone HIV.

Wyjaśnienie idei kreatywnej

25% Polaków twierdzi, że HIV można zakazić się poprzez korzystanie z tych samych naczyń. Jednak w historii nigdy nie zarejestrowano takiego przypadku. Dlatego 1 grudnia w Światowy Dzień AIDS zaproponowaliśmy test na Hivokryzję – kubek, z którego korzystała osoba z HIV. Napicie się to akt solidarności z osobami zakażonymi.

Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action

Napij się z kubka, z którego korzystała osoba zakażona HIV i pokaż, że nie jesteś hivokrytą/hivokrytką.

Hasło/slogan

Hivokryzja. Wyleczmy się.

Plany kontynuacji kampanii

Planujemy rozszerzyć działania PR-owe i reklamowe na rynki zachodnie. Chodzi o zwiększenie sprzedaży kubków.

Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)

Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność

1. 1 grudnia w Światowy Dzień AIDS na specjalnie przygotowanej półce udostępniamy kubek, z którego piła osoba zakażona HIV. Napicie się z niego to akt solidarności z osobami seropozytywnymi.
2. O akcji informujemy na Facebooku.
3. Kampanię wspierają znane osoby: Takie jak Kuba Wojewódzki, Areta Szpura, Paweł Wilczewski, Pablopavo oraz wiele, wiele innych.
4. Kubek trafia do sprzedaży, cały dochód jest przekazany na pomoc osobom zakażonym HIV.

Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)

Półka, która jest outdoorem, ambientem, na której ustawiony jest kubek.
Kubek, z którego piła osoba zakażona HIV.
Facebook – ogłoszenie wydarzenia.
PR – udostępnianie zdjęć z kubkiem przez znane osoby.

Opis działań PR

Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego

Nasza kampania dotarła do co najmniej 5 milionów ludzi, a z zerowym budżetem mediowym pozyskaliśmy ekwiwalentu mediowy warty ponad 400 tyś złotych, który wciąż rośnie.

Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?

Kubek, z którego piła osoba zakażona HIV pojawił się w FaktachTVN, Pytanie na śniadanie, Radiu Zet, TOK FM itp. Z zerowym budżetem mediowym udało nam się dotrzeć do ponad 5 milionów ludzi oraz pozyskać ekwiwalent mediowy warty ponad 400 tyś złotych oraz sprzedać ponad 70% wyprodukowanych kubków (cały dochód przekazany na pomoc osobom zakażonym HIV)

Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.

Wypromowano kubek, z którego piła osoba zakażona HIV. Kubek trafił do sprzedaży i dziś jest BESTSELLEREM (cały dochód przekazany na pomoc osobom zakażonym HIV).

Efektywność

Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów

Nasza kampania dotarła do co najmniej 5 milionów ludzi, a z zerowym budżetem mediowym pozyskaliśmy ekwiwalentu mediowy warty ponad 400 tyś złotych, który wciąż rośnie. Kubek, z którego piła osoba zakażona HIV trafił do sprzedaży i dziś jest BESTSELLEREM (cały dochód przekazany na pomoc osobom zakażonym HIV).

W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?

Monitoring Mediów, monitoring social mediów.

Budżet kampanii

Zero złotych.

Jaka była zmiana postaw

Z naszego kubka napiło się wiele osób, dokonując aktu wyleczenia z hivokryzji. Zdjęcia w SM udostępnił/udostępniła: Kuba Wojewódzki, Areta Szpura, Paweł Wilczewski, Tomasz Kammel, Krzysztof Kiersznowski, Marzena Rogalska, Olga Bołądź , ale to nie koniec, bo wciąż zgłaszają się do nas nowe osoby.

 


Kreacja