Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2015



POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Piękno jest w nas

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

Nazwa i opis inicjatora kampanii

Fundacja im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ, która od 12 lat pomaga budować świat, w którym osoby z niepełnosprawnością będą pracowały, decydowały o sobie i dla nikogo nie będą ciężarem. Będą niezależne i szczęśliwe!

Nazwa wykonawcy

Pro bono: Art Atelier i Studio LEON

Data realizacji kampanii (od-do)

Od 26 lutego do 15 marca 2015 roku

 

Strategia

Opis celu kampanii

Celem akcji było pokazanie, iż piękno jest atrybutem wszystkich, niezależnie od wieku, płci czy niepełnosprawności. Uczestnicy i uczestniczki akcji mieli odczarowywać mity dotyczące osób z niepełnosprawnością, z klasą i dystansem do siebie ukazując swoją urodę, atrakcyjność i seksualność.

Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania

Seksualność jest jednym z wymiarów funkcjonowania każdego człowieka. W świadomości społecznej pojęcie „każdy” zawężone jednak zostało do pełnosprawnej części społeczeństwa. Brak wiedzy z zakresu seksualności osób z niepełnosprawnością skutkuje istnieniem wokół niej stereotypów traktujących osoby niepełnosprawne jako grupę ludzi hiperseksualnych lub aseksualnych (zob. Karwacka, 2006, s. 187-196).

Insight

Biedni ci niepełnosprawni ludzie. Przez całe życie przykuci do wózka i zależni od innych. Pewnie siedzą w domu, nie mają marzeń ani celu w życiu, a co dopiero myśleć o założeniu rodziny. To chyba nawet niemożliwe?

Określenie grupy docelowej

Społeczność lokalna Konina, w szczególności osoby uczestniczące w wydarzeniach realizowanych w ramach projektu Konin Miasto Kobiet.

Wyjaśnienie idei kreatywnej

Seksualność jest jednym z wymiarów funkcjonowania KAŻDEGO człowieka. Kobiety chcą się podobać, chcą uwodzić mężczyzn, a oni chcą zdobywać! Seksualność osób z niepełnosprawnością zakwalifikowano do tematów tabu, które w ramach kampanii chcieliśmy przełamać. Kobiety i mężczyźni z niepełnosprawnością mają swoją płeć i swoje potrzeby bycia z innymi.

Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action

Nie oceniaj nas przez pryzmat niepełnosprawności.

Hasło/slogan

Nie oceniaj nas przez pryzmat niepełnosprawności.

Plany kontynuacji kampanii

Kampanię Piękno jest w nas organizujemy od 2014 roku jako wydarzenie towarzyszące projektowi Konin Miasto Kobiet. Do realizacji kampanii co roku angażujemy innych bohaterów i zapraszamy różnych partnerów do współpracy, aby idea zataczała coraz szersze kręgi. Cel pozostaje ten sam - pokazanie, iż piękno jest atrybutem wszystkich, niezależnie od wieku, płci czy niepełnosprawności.

Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)

Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność

1. Zaproszenie bohaterów kampanii do współpracy.
2. Zaproszenie partnerów do współpracy pro bono - Art Atelier (sesja fotograficzna), LEON Studio (projekt i produkcja banerów)
3. Wpisanie kampanii w program projektu Konin Miasto Kobiet
4. O kampanii informujemy na Facebooku
4. Eksponujemy banery w mieście
5. Po zakończeniu kampanii zorganizowaliśmy „wystawy objazdowe” w 10. szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w odpowiedzi na prośbę dyrektorów.

Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)

Facebook – ogłoszenie wydarzenia.
Banery pojawiły się w najbardziej uczęszczanych przestrzeniach miasta.
Informacja prasowa z załączonymi zdjęciami wysyłana do mediów lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich.

Opis działań PR

Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego

Zaproszenie do udziału w sesji fotograficznej pięciu kobiet i pięciorga mężczyzn z niepełnosprawnością poruszających się na wózkach. Są autentyczni. Zapraszaliśmy osoby, które są związane z Fundacją PODAJ DALEJ (podopieczni, pracownicy naszych spółdzielni socjalnych, koszykarze). To osoby aktywne, które cieszą się życiem i chcą się podobać! I widać to w naszej kampanii:-)

Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?

Ukazało się kilkanaście publikacji w lokalnej prasie i w Internecie oraz materiał w lokalnej telewizji. Kampania żyła również na Facebooku.

Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.

Hasło Piękno jest w nas jest rozpoznawalne w społeczności lokalnej Konina.

Efektywność

Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów

Ze względu na brak środków, nie przeprowadziliśmy ewaluacji. Docierały do nas głosy „z miasta”. Kampania została odebrana bardzo pozytywnie. Cyt.: „No w końcu, ktoś pokazał sexappeal na wózku! Jakie piękne kobiety!”
Mile zaskoczyło nas zainteresowanie dyrektorów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, którzy zaprosili nas z wystawą do swoich szkół.

W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?

Monitoring mediów, monitoring social mediów

Budżet kampanii

Zero złotych

Jaka była zmiana postaw

Nie badaliśmy zmiany postaw odbiorców z racji na brak budżetu, ale docierały do nas bardzo pozytywne opinie zarówno od mieszkańców miasta jak i ze szkół (w tym od rodziców!). Udział w projekcie dodał modelkom i modelom wiary i pewności siebie:-)

 


Kreacja

piekno_jest_w_nas_4.docx

piekno_jest_w_nas_6.docx

piekno_jest_w_nas_5.docx

piekno_jest_w_nas_7.docx

piekno_jest_w_nas_9.pdf