Kubusiowi Przyjaciele Natury – ogólnopolski program edukacyjny o tematyce ekologicznej realizowany w przedszkolach - NOMINOWANA 2015
KATEGORIA: Programy edukacyjne firm (CSR)
KATEGORIA: Kampanie o tematyce ekologicznej
Nazwa i opis inicjatora kampanii
Grupa Maspex w ciągu 25 lat swojej historii zawsze była obecna w życiu lokalnych środowisk, aktywnie wspierając inicjatywy na rzecz dzieci i młodzieży w zakresie działalności charytatywnej, rozwoju kultury, edukacji oraz sportu. Firma prowadzi również ogólnopolskie programy społeczne dla dzieci, w których wzięło już udział 5 mln dzieci.
Nazwa wykonawcy
Grupa Maspex Wadowice
Data realizacji kampanii (od-do)
Od 01.09.2015 do 31.12.2016 (rok szkolny 2015/2016)
Strategia
Opis celu kampanii
Cele programu edukacyjnego „Kubusiowi Przyjaciele Natury”:
1. nauka o otaczającym świecie przyrody i jej darach,
2. zapoznanie dzieci z zasadami ekologii oraz dbałości o środowisko naturalne,
3. kształtowanie w dzieciach właściwych nawyków zdrowego odżywiania,
4. wzrost świadomości ekologicznej i wyrobienie właściwych nawyków związanych z dbałością o otaczające środowisko od najmłodszych lat.
Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania
Świadomość ekologiczna Polaków jest ciągle na bardzo niskim poziomie. Wyniki badań przeprowadzonych w ostatnich latach na temat segregacji odpadów i oszczędzania energii wskazują m.in., że 39% Polaków nadal nie ma wyrobionego nawyku segregowania śmieci (2015r. TNSPolska), a 47% Polaków jeszcze w 2013r. nie wiedziało jak oszczędzać energię lub nigdy się nad tym nie zastanawiało (2013,TNSPolska).
Insight
Nauczyciel: Stan przyrody wskutek działalności człowieka stale się pogarsza. Dbałość o środowisko naturalne musimy wyrabiać już od dzieciństwa. Dzięki udziałowi w programie i materiałom edukacyjnym jakie otrzymuję mogę w atrakcyjny sposób przekazać tę wiedzę i dzieci z przyjemnością ją przyswajają.
Określenie grupy docelowej
• nauczyciele i dyrektorzy przedszkoli
• dzieci uczęszczające do przedszkoli
• rodzice i opiekunowie dzieci uczęszczających do przedszkoli
Wyjaśnienie idei kreatywnej
W programie „Kubusiowi Przyjaciele Natury” uczymy dzieci przez zabawę proekologicznych zachowań. Corocznie przedszkola otrzymują bezpłatny pakiet materiałów edukacyjnych przygotowanych przez metodyków. W materiałach oprócz informacji edukacyjnych znajdują się scenariusze ułatwiające przeprowadzenie zajęć. Po realizacji 4 scenariuszy przedszkole uzyskuje certyfikat.
Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action
Zgłoś przedszkole do programu edukacyjnego „Kubusiowi Przyjaciele Natury” i przeprowadź ciekawe zajęcia o tematyce ekologicznej.
Dołącz do grona „Kubusiowych Przyjaciół Natury”.
Hasło/slogan
Wspólnie z Kubusiem dzieci poznają świat przyrody i uczą się dbać o naturę.
Plany kontynuacji kampanii
Program „Kubusiowi Przyjaciele Natury” realizowany jest przez markę Kubuś już od 8 lat. Obecna VIII edycja programu trwa od września 2015 do czerwca 2016 – realizowana jest tak jak każda kolejna edycja w trakcie roku szkolnego a inaugurowana jest Dniem Kubusiowych Przyjaciół Natury, który przypada 22 października. Z roku na rok wzrasta popularność projektu, ilość dzieci i przedszkoli.
Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)
Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność
Rok szkolny:
o IX-XI: rejestracja przedszkoli do VIII edycji programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury” – poprzez stronę WWW lub rozmowę telefoniczną
o X: inauguracja projektu poprzez Dzień Kubusiowych Przyjaciół Natury
o XI: wysyłka materiałów edukacyjnych do przedszkoli
o XI-XII (oraz do czerwca - do zakończenia roku szkolnego): realizacja zajęć na podstawie scenariuszy i przesłanych materiałów edukacyjnych
Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)
o Scenariusze lekcyjne oraz materiały edukacyjne przygotowane dla nauczycieli i przedszkolaków przez metodyków
o Patronaty medialne magazynu Bliżej Przedszkola i portalu Czas Dzieci
o Partnerstwo Organizacji Odzysku Opakowań KOBA
o Biuro prasowe
o Strona www programu – kanał komunikacji z grupą docelową oraz platforma edukacyjna z cyfrowymi wydaniami materiałów edukacyjnych przygotowanych w ramach VIII edycji programu
o Mailing na inaugurację i podsumowanie zapisów
o Wykorzystanie telemarketingu przy zapisach
Opis działań PR
Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego
Wysyłka informacji prasowych, publikacje patronackie w mediach dedykowanych nauczycielom przedszkoli oraz rodzicom, telemarketing skierowany do nauczycieli i dyrektorów przedszkoli.
Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?
• 234 publikacje w 2015 r.
• Ekwiwalent reklamowy w wysokości 50 tys. zł za rok 2015
Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.
• Program cieszy się ogromny zaufaniem i popularnością wśród przedszkoli – w ostatnich latach corocznie bierze w nim udział ponad 500tys. przedszkolaków z 6tys. przedszkoli, czyli co drugie polskie przedszkole.
• Łącznie we wszystkich edycjach programu wzięło udział ponad 2,5 mln dzieci.
Efektywność
Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów
Kampania osiągnęła zamierzone cele. O efektywności programu świadczą poniższe liczby:
• 6 000 przedszkoli bierze udział w trwającej VIII edycji programu.
• W co 2 przedszkolu w Polsce dzieci wspólnie z Kubusiem poznają świat przyrody i ekologii.
• 0,5 miliona przedszkolaków bierze udział w trwającej edycji programu.
• Łącznie we wszystkich edycjach programu wzięło udział ponad 2,5 mln dzieci.
W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?
Efektywność kampanii potwierdza liczba zgłoszonych przedszkoli do programu oraz liczba przedszkolaków objętych edukacją, a także liczba publikacji w mediach.
Budżet kampanii
Informacja objęta tajemnicą handlową
Jaka była zmiana postaw
Zmiany w postawach niestety nie są badane.
Natomiast corocznie większa ilość przedszkoli uczestniczy w programie, wzrasta zainteresowanie projektem i chęć szerzenia wiedzy w zakresie kształtowania właściwych postaw ekologicznych.
Kreacja
kubusiowi_przyjaciele_natury_4.pdf
kubusiowi_przyjaciele_natury_3.pdf
kubusiowi_przyjaciele_natury_1.pdf