Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2012

Kategoria konkursowa: Akcje obywatelskie



26.02.2013

Krzysztof Karwowski jako Latarnik Polski Cyfrowej (Polska Cyfrowa Równych Szans www.latarnicy.pl) oraz Ambasador PARP (akademiaparp.gov.pl)

KATEGORIA: Akcje obywatelskie

POWIEKSZ

Opis celu kampanii

zachęcanieu ludzi cyfrowo wykluczonych (głównie pokolenie 50+ aczkolwiek nie tylko) do rozpoczęcia pierwszego kroku w świecie Internetu oraz Komputera. Dzięki Mnie słuchacze z a darmo mogą poznać najnowsze techniki zwiażane zinternetem, zadać konkretrne pytania. W moich zajęciach uczestniczą pracownicy urzędu skarbowego, policji, prokuratury, loklanych urzędów. Mam za zadanie pokazać, iz technika jest wokół nas i nalezy z nije korzystać. Korzystanie jest darmowe i proste.

Grupa docelowa

wszyscy, którzy obawiaja się obsługi komputera i internetu (główny target to pokolenie 50+)

Strategia

w Poslce jest 13 mln ludzi pokolenia 50+ (10 mln nie kozrsyat z komputera wogóle). pzrepąłca za rachunki, traci czas w sklepie, nie kontaktuje siez bliskimi za granicą. Pojawia sie rozdzwięk pokoleniowy- młodzi korzystają z inteernetu, ich rodzice-dziadkowie nie. Oni chcą to zmienić ale kursy i szkolenia są zbyt trudne, nie ten język, brak podejścia prowadzącego do szkoleń. Dziei Mnie mogą znaleśc pracę, nauczyć sie kreatywnej obsługi komputera, pokazać, iż oni takze mogą cos zrobić oraz zawstydzić swoich bliskich.
-Korzyści: darmowa nauk obsługi, nauka kreatywna a nie zwykła, ja pokazuje to co ich moze zaciekawić, kilkukritnie rozmawiam z nimi o problemach w aktualnych krokach.
Mogą oni pochwalić się wśród bliskich iż są uzcestnikami takich spotkań.
Sami namawiają bliskich do zapisania sie na moje zajecia.
-Pomysły; rozliczanie PITów przez pracownikó skarbówki dla słuchaczy, rozdawanie zaproszęn NFZ do odbywania darmowych badań profilaktycznych dla słuchaczy, wizyty pracownika TVP i objaśnianie zasad nowej telewizji cyfrowej (ja za darmo podłączam dekoder oraz ustawiam telewizor), spotkania z policja i prokuraturą (zachcam do kupowania na allegro ale w sposób bezpieczny, wówczas fukcjonariusze omawiają sytuację ajk bezpiecznie kupować i w razie zcego gdzie szukać pomocy w przypadku bycia oszukanym).
Organizuję darmowe prywatne wizyty, gdzie każdy moze bez ządnych przeszkód zadac pytania, ja im odpowiem i wytłumaczę dane rzeczy.

Opis przebiegu kampanii

Od pazdziernika prowadzę zajecia w grajewie (gmina wąsosz od lutego, gmina grajewo od marca). Moje zajęcia mjabyć kreatywne i do tego poszukiwałem osób, podmiotów oraz samorządów- wspólnie nauczylismy siepracy w ramach grupy na rzecz innych. Po pierwszych miesiaćach zapała decyzja o sformalizowaniu naszej kooperatywy.
Relacje z samorządem: patronat Wojewody Podlaskiego, patronat Marszałka Woj. podlaskiego, wspólpraca z Gm. Grajewo, M. Grajewo, Gm. Wąsosz, Starostwo Powiatowe Grajewo.
Relacje z biznesem- współpraca Kaspersky Lab Polska Sp. z o.o., Orange, allegro,
Media- patronat TVP Białystok, Polskie Radio Białystok, wrotapodlasia.pl, portal e-grajewo.pl
Dzieki nim stałęm sie wiarygodny oraz zyskałęm wsparcie.
Zaoferowałem pracownikom loklanego szpitala w Grajewie darmowe zajęcia- na moich spotkaniach podszkolą się z obsługi komputera a za niecały rok wchodzi nowy sytem ezdrowie. Wówczas będą bardziej podszkoleni i zapoznani z obsługą komputera.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Na portalu zamieściłem informację o krsie- internauci mogli zapisywac swoich bliskich (miał byc to prezent pod choinkę). Potem rozmawiałęm z Prezesem najwieszej spóldzielni mieszkaniowej w Grajewie- za darmo otrzymałem 200 szt. ulotek, które mogłem wywieśić w gablotach klatek schodowych. Musiałem użyćkilku kanałów komunikacji- wiem, iż ww. osoby częściej czytaja ulotki oraz ogłoszenia niż np. przeglądają www.
Polskie rAdio Białystok, TVP Białystok, e-grajewo.pl są najczęsciej używanymi środkami komunikacji oraz dystrybucji w moim microregionie.
Niestety bardzo wazny był apsekt finansowy- nie mogłęm sobie pozwolić na gigantyczne wydatki, musiałem podkreslać moim partnerom o wazności mojejgo projektu i skłonienie ich do bezpłatnej wspólpracy ze mną. Jedyną wartoscią wymienną jest nasza wiedza oraz doswiadczenie.
Udało mi sie jako pierwszemu w Polsce stworzyć prostą mini ulotke pokazujacą jak sie nauczyć obsługi klawiatury. Z tego co wiem w Poslce nikt tego nie zrobił poza mną

Efektywność

Od pażdzierniak na moich zajeciach pojawiło sie niespełne 50 osób.
Kampania byłą widoczna na terenie powiatu grajewskiego jak i terenie woj. podlaksiego, warmińko-mazurskiego (dodatek Strefa biznesu do Gazety Współczesnej)
Publikacje: od listopada 2012 7 artykułów w e-grajewo.pl oraz wrotapodlasia.pl.- kazdy artykuł jest czytany przez min. 2000 osób.
Moja ulotka została dołączona do oigólnodostepnej bazy wiedzy dla latarników i wszystkich Polaków.
Na kampanię wydałem zero pieniędzy- 0 zł.

Kampanijność

Jest to pierwsza edycja ale gwarantuję, iż będą już następne.

Opis inicjatora

Inicjatorem ,,polski cyfrowej równych Szans" jest stowarzyszenie ,,miasta w internecie" oraz ministerstwo administracji i cyfryzacji. Przeszkolili 2614 osób w całej polsce. A teraz my szkolimy innych.


KrajPolska
Problemy społeczneEdukacja, Praca i polityka zatrudnienia, Walka z wykluczeniem społecznym, Wolontariat
NadawcaKrzysztof Karwowski
WykonawcaKrzysztof Karwowski
Adresaciwszyscy wykluczeni cyfrowo, głównie pokolenie 50+ wzwyż
Mediainternet, radio, telewizja, ulotki,
Data zgłoszenia26.02.2013
Dodatkowe materiałyplik: publikacje w internecie.doc
 plik: szkolenie_klawiatura_.pdf