Kampanie zgłoszone do konkursu
|
15.04.2011 Konkurs Zdrowa Gmina KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie
Krótki opis projektuKonkurs ZDROWA GMINA to inicjatywa Polskiej Unii Onkologii mająca na celu zwiększenie liczby osób zgłaszających się na badania profilaktyczne w celu wczesnego wykrywania nowotworów – organizowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) i Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych (NPZChN). StrategiaW Polsce nowotwory u osób w średnim wieku stanowią pierwszą przyczynę zgonów u kobiet i drugą u mężczyzn. Rak piersi jest pierwszą przyczyną zgonu kobiet, rocznie diagnozuje się go u 14 000 kobiet, z czego 5000 umiera. Rak szyjki macicy jest drugą przyczyną zgonu kobiet, co roku dowiaduje się o chorobie 4000 kobiet, a 1800 umiera. Na raka jelita grubego umiera rocznie ponad 8000 osób, a 13000 zapada na tę chorobę. Statystyki są niepokojące, a Polacy nie korzystają z możliwości badań profilaktycznych i nie wiedzą, że wcześnie wykryty nowotwór można skutecznie zwalczyć. Diagnostyka odbywa się zbyt późno, kiedy nowotwór jest już w zaawansowanym stadium. Polska wyróżnia się małą skutecznością programów populacyjnych badań przesiewowych o potwierdzonej naukowo skuteczności. Świadczy o tym niski procent odpowiedzi na zaproszenia NFZ do badań profilaktycznych – niska zgłaszalność na badania, w roku 2008 spadek w stosunku do roku 2007 w przypadku mammografii – 15,76% (34,85%), cytologii – 7,81% (15,62%). W 2008 r. w ramach NFZ mammografię na Mazowszu wykonało tylko 14,11% kobiet między 50. a 69. r.ż., a cytologię – 6,09%. Zgłaszalność na kolonoskopię jest na poziomie 28,5%- do 41%. Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampaniiPolska Unia Onkologii to pozarządowa organizacja pożytku publicznego. Podejmuje działania wspierające zwalczanie chorób nowotworowych, zrzesza lekarzy onkologów oraz wszystkich wspierających idee walki z rakiem, organizuje kursy specjalizacyjne, warsztaty, konferencje oraz kampanie edukacyjne. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiUruchomiono specjalną stronę internetową www.konkurszdrowagmina.pl, gdzie można znaleźć podstawowe informacje o konkursie, bazę wiedzy nt. nowotworów, listę ośrodków wykonujących cytologię, mammografię i kolonoskopię. Przygotowano także specjalny zestaw materiałów promocyjnych graficznie spójnych ze stroną internetową (plakaty, ulotki, baner internetowy, bilbord). EfektywnośćWyniki zgłaszalności na mammografię, cytologię i kolonoskopię na Mazowszu w czasie trwania konkursu pokazały wzrost w stosunku do danych sprzed uruchomienia konkursu. W ciągu sześciu miesięcy odnotowano średni wzrost frekwencji na mammografię – 3,73% oraz cytologię – 1,63%. Oznacza to, że ponad 15 000 osób więcej skorzystało w badań profilaktycznych. KampanijnośćKonkurs Zdrowa Gmina w 2010 r. miał charakter pilotażowy i był przeprowadzony na terenie województwa mazowieckiego. W 2011 r. został rozszerzony na 6 województw: mazowieckie, łódzkie, lubelskie, świętokrzyskie, podkarpackie i opolskie. Docelowo Konkurs ma objąć całą Polskę. Kampania ma charakter długofalowy. Opis inicjatoraPolska Unia Onkologii to pozarządowa organizacja pożytku publicznego. Podejmuje działania wspierające zwalczanie chorób nowotworowych, m.in. organizuje warsztaty, konferencje oraz kampanie edukacyjne. InsightPolacy nie korzystają z bezpłatnych badań profilaktycznych organizowanych przez NFZ BIG IDEAZaangażowanie samorządów w zmianę postaw mieszkańców poprzez zachęcenie ich do korzystania z bezpłatnych badań skryningowych w kierunku wykrywania nowotworów na zasadzie rywalizacji w słusznej sprawie. Stąd pomysł na konkurs. Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych formZaangażowanie gmin w promocję zdrowia (często nie posiadają wyspecjalizowanych osób do realizacji tego typu zadań). Inicjatywa wymagała zainteresowania potencjalnego uczestnika konkursu, ale także wsparcia go w „nowej” roli edukatora. Organizatorzy uruchomili stronę www.konkurszdrowagmina.pl oraz infolinię telefoniczną jako główne źródło informacji o konkursie. Przygotowano też pakiety plakatów i ulotek, banner internetowy na stronę www gminy oraz projekt bilbordu. |
Kraj | Polska |
Kategoria konkursowa | Inicjatywy obywatelskie |
Problemy społeczne | Edukacja, Kampanie wizerunkowe organizacji i instytucji, 1%, Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia |
Nadawca | Polska Unia Onkologii |
Wykonawca | Polska Unia Onkologii i Hill and Knowlton Poland Sp. z o.o. |
Adresaci | Władze samorządowe, mieszkańcy gmin, media, decydenci, środowisko medyczne |
Media | Ogólnopolskie i regionalne (mazowieckie) – telewizja, radio, prasa, Internet |
Data zgłoszenia | 15.04.2011 |
Dodatkowe materiały | plik: prezentacja_podsumowanie_konkursu_zdrowa_gmina_5.pdf |
plik: billboard_zdrowa_gmina_5.pdf | |
plik: plakat_zdrowa_gmina_rak_jelita_grubego_6.pdf | |
plik: plakat_zdrowa_gmina_rak_piersi_5.pdf | |
plik: plakat_zdrowa_gmina_rak_szyjki_macicy_5.pdf | |
plik: ulotka_zdrowa_gmina_rak_jelita_grubego_5.pdf | |
plik: ulotka_zdrowa_gmina_rak_piersi_6.pdf | |
plik: ulotka_zdrowa_gmina_rak_szyjki_macicy_5.pdf | |